علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهمین همایش مبارزه با فساد در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: فساد تنها از بخش دولتی حاصل نمی شود بلکه در بخش خصوصی هم اتفاق می افتد، همانطور که در مورد اخیری که در کشور اتفاق افتاد فساد برآمده از بخش خصوصی بود. […]

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهمین همایش مبارزه با فساد در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: فساد تنها از بخش دولتی حاصل نمی شود بلکه در بخش خصوصی هم اتفاق می افتد، همانطور که در مورد اخیری که در کشور اتفاق افتاد فساد برآمده از بخش خصوصی بود.

وی افزود: آنچه اهمیت دارد از بردن زمینه های فساد و تعیین مجازاتی مناسب برای آن است، نه اینکه فرآیند مجازات زمان زیادی طول بکشد و پس از سال ها از وقوع آن حکم اعلام شود، زیرا حکم باید بازدارنده باشد.

آقامحمدی ادامه داد: تجربه من از حضور در هیات های اندیشه ورزی وزارت اقتصاد نشان می دهد معیارهای بین المللی در تعیین شاخص های داخلی اعم از اینکه مربوط به فساد باشد یا غیر از آن مورد اعتماد نیست، چون احتمال آلودگی خود این نهادهای بین المللی به فساد وجود دارد، بنابراین اینکه گفته شده رتبه ایران در ادراک فساد ۱۴۸ در میان ۱۸۰ کشور است به یقین خلاف است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: سال ها پیش نیز به آقای هاشمی رفسنجانی گفتم رتبه جهانی ایران در مورد توسعه انسانی که آن را در بدترین جایگاه قرار داده درست نیست. در حالی که ما بیش از هر چیز در کشور برای بهداشت و درمان و آموزش و پرورش هزینه می کنیم.

آقامحمدی تصریح کرد: از اتاق تهران خواهش دارم که بررسی کند رتبه جهانی ایران در ادراک فساد از کجا به دست آمده است؟ با این رتبه بندی ها ایران را خراب می کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با این حال این شبهه سبب نمی شود فساد در ایران را مهم ندانیم زیرا اندازه فساد اهمیت ندارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار کرد: گاهی فساد در کشور در جاهایی رخ می دهد که رخداد آن بسیار بدیهی است، چطور است که در ایران یک باره صادرات به یک برند تخصیص پیدا می کند و همه در برابر این امر ساکت می شوند؟ این موضوع تنها به چای اختصاص ندارد، در سایر حوزه ها اتفاق مشابه دیده شده است و این امر نیاز به یک مبارزه پیشگیرانه دارد.

آقامحمدی همچنین یادآور شد: امروز صنعت ریل دارد از بخش خصوصی گرفته می شود چرا اتاق بازرگانی نباید به این اتفاق واکنش نشان دهد؟