با مقاومت هر روزه طالبان در برابر تامین حقابه هیرمند که به تخلیه صد‌ها روستا و تهدید هزاران روستان، شهر و شهرک دیگر در ایران انجامیده، میزان تقاضا در سطح افکار عمومی برای انجام اقدامات قهری‌تر در حال افزایش است. بازگشت یکباره چند میلیون تبعه این کشور به افغانستان می‌تواند طالبان را با دردسر‌های قابل توجهی روبه رو نمایید. به ویژه احتمال جذب هزاره‌های ناراضی از طالبان به جنبش‌های ضد این گروه وجود دارد.

با توجه به رقم یارانه نان در بودجه ۱۴۰۲ مبلغی در حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان یارانه نان به این مهاجرین تخصیص می‌یابد. مسعود میرکاظمی رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه مدعی شده بود که در ایران قریب ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی تخصیص می‌یابد، اگر این ادعا صحیح باشد و اتباع افغانستانی نیز از ۵۰ درصد این مبلغ بهره‌مند شوند، رقم یارانه پنهان اتباع افغانستانی مقیم کشور با احتساب کارگران فصلی، بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود. عدد یارانه‌ها در بخش نهاده‌ها، کالا‌های اساسی و دارو نیز بیش از ۲۰ میلیارد دلار است که سهم افغان‌ها در بهترین حالت قریب ۲ میلیارد دلار خواهد بود.

نماینده ویژه رئیس دولت سیزدهم در امور افغانستان درباره تعداد مهاجران افغان که بعد از تغییر حکومت در افغانستان وارد ایران شده اند؟ گفت: قبل از حکمرانی طالبان آماری که گفته می شد، حدود چهار میلیون نفر بود و آماری که الان گفته می شود و برای ما قابل احصاست، حدود شش میلیون نفر است.

«حسن کاظمی قمی» در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه اما در فضای رسانه ارقام خیلی بیشتر از این است، تصریح کرد: بله من هم شنیدم که ارقامی مثلا بین هشت تا ۱۰ میلیون نفر هم گفته شده است اما برای ما شش میلیون نفر قابل احصاست.

بعد از تغییر سیاسی در افغانستان طبیعی بود که بخشی از مردم به خاطر مسائل اقتصادی و امنیتی به ایران مهاجرت کنند البته ما باید جدای از این مسئله کنترل مرز و امنیت آن را جدی بگیریم، این ربطی به ورود مهاجران غیرقانونی ندارد. ما مرز مشخصی با افغانستان داریم که باید نسبت به حوادثی که در مرز ممکن است با آن روبه رو شویم از جمله قاچاق انسان، مواد مخدر، بنزین و… محکم باشیم و این هم به طور جدی در دستور کار است. نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان خاطرنشان کرد: ما ضمن اینکه دنبال امنیت در مرز با افغانستان هستیم، به دنبال اقتصادی کردن مرز هم هستیم و چند طرح مکمل را در این مورد پیگیری می کنیم. او درباره موضوع انسداد فیزیکی مرز کشور با افغانستان گفت مطالعه برای چگونگی انسداد فیزیکی مرز در حال انجام است، قرار است این انسداد به شکل دیوار بتونی باشد و از جمله کارهای بزرگی است که ضروری است انجام شود. هرچند هزینه زیادی دارد اما منافع ناشی از این انسداد بسیار سودمند است؛ چراکه امنیت مرز مقوم حاکمیت ملی است. او درباره آخرین گفت وگوهای ایران و افغانستان بر سر مسئله حقابه هیرمند با اشاره به بیست وهفتمین نشست کمیساران آب میان دو کشور در زابل گفت که تشکیل این اجلاس در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ است. هرچند این اجلاس نتیجه مطلوبی که وزارت نیرو دنبال می کرد در برنداشت، اما این نشست ها گام هایی است که در مسیر تحقق اجرای معاهده مذکور لازم است. سفیر ایران در افغانستان در پاسخ به اینکه حقابه ایران در سال آبی جاری در دسترس قرار می گیرد؟ اظهار کرد: در معاهده ۱۳۵۱ نگفته است اگر آبی بیاید، حقابه داده می شود بلکه گفته شده، از میزان آبی که در سد کجکی است باید حقابه ایران از آن میزان داده شود، به نوعی گفته نشده است که اگر باران آمد حقابه ایران داده شود. وی گفت: اولین بار چند ماه قبل از معتمدان و متخصصان ما رفتند و مرکز ایستگاه سنجش در افغانستان را بازدید کردند و اعلام شد که دبی آب خیلی قابل توجه نیست، البته آن زمان در میانه تابستان بودیم ولی الان که در پایان زمستان هستیم درخواست بازدید و سنجش داریم و خوشبختانه نسبت به سنجش دبی آب مقامات طالبان سخت گیری ندارند و ما می توانیم این سنجش را انجام دهیم. البته واقعیت این است که به دلیل شرایط و موانعی که در مسیر است، اگر قرار باشد آب تدریجی رها شود، چندان آبی سمت ایران نمی آید مگر اینکه دفعتا آب سرازیر شود. نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با اشاره به تاکید مقامات مرکز دارالعماره در قندهار که اعلام کردند باید حقابه ایران داده شود گفت بعد از مذاکرات و نشست هایی که با مقامات طالبان داشتیم، امیدواریم در سال آبی جاری یعنی تا مهرماه شاهد واردشدن آب هیرمند از افغانستان به کشور باشیم.

 

 

  • نویسنده : صدای هم وطن