برای سیروس رادمنش و جانبِ کلماتش! ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

برای سیروس رادمنش و جانبِ کلماتش!

این یادداشت شتابزده _ صرفن_ به بهانه¬ی رونمایی این کتاب که قرار بود پنجشنبه 19 بهمن 1402 در هفتکل، زادگاه سیروس برگزار شود _ و به دلیل برنامه-ریزی نامنظم و فاقد محاسبه ) برگزار نمی¬شود _ تقریر می¬شود.

قوم گراها  را افشا کنید! ۲۵ مهر ۱۴۰۲

یادداشتی برای نشریه بیان
قوم گراها را افشا کنید!

داریوش مهرجویی، میزبان قاتلان ماه کامل! ۲۳ مهر ۱۴۰۲

به بهانه قتل فجیع داریوش مهرجویی و همسرش
داریوش مهرجویی، میزبان قاتلان ماه کامل!

نیما و ابراهیم گلستان ۰۳ شهریور ۱۴۰۲

نیما و ابراهیم گلستان

بایگانی‌های یادداشت - پایگاه خبری تحلیلی صدای هم وطن
سفر مرد صد و یک ساله ۰۳ شهریور ۱۴۰۲
بدرود؛ جناب آقای گلستان!

سفر مرد صد و یک ساله

در واقع یکی از دلایل پرخاشگری های مستمر و همیشگی ابراهیم گلستان، نه خشم بر فرد یا افراد یا دوست یا مجموعه ی دوستان همراه یا عضو یا همه ی اعضای خانواده، که خشم بر یک کلیت بزرگ است که در پساذهن خودش آن توقع و انتظاری را که فکر می کرده با تلاش های فردی کسی همچون او و مجموعه ی کنشگران دیگر باید اتفاق می افتاده، به چشم نمی بیند. این مساله او را خشمگین می کند. خاصه، انفصال طبیعی او از نیمه ی دهه ی 50 به این سو از کشور؛ و سکونت در یک انزوای خاموش هر چند شیک و باشکوه در ظاهر؛ به این عدم احاطه بر دیگر جریان ها و تغییرات حیرت آور عرصه ها و ساحت های هنر و فرهنگ و سیاست و غیره و غیره دامن می زند. اگر چه او هرگز نمی پذیرد که دور از این اتفاقات نیست و در مصاحبه ها و نوشته های کوتاه و بلند موسمی اش در نشریات جوری وانمود می کند که از همه چیز اطلاع دقیق دارد. ولی ندارد!

بیداری در ادبیات معاصر ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
مروری شتابزده بر حضور و سیاق ادبی نویسندگان معاصر ایران در فضای روشنفکری

بیداری در ادبیات معاصر

آیا مفهومی با عنوان ادبیات بیداری داریم؟ آیا ادبیات بیداری می آفریند؟ نقش ادبیات فارسی در پرتو افکنی بر قرن معاصر ایران چیست؟ آیا ادبیات فارسی آن چنان مدرن بوده که روشنایی بیافریند؟ آیا باور داریم که جهان ایرانی ما منهای هنر و ادبیات، جهانی مبهم و تاریک و تار بوده؟ مخاطرات ادبیات چه بوده و ره آورد سه گانه ی تقابل ادبیات، سنت و حکومت را از کدام زاویه می توان به نظاره نشست و از چه منظری می شود کاوید؟ و پیش از همه ی اینها، ایران در قرن بیستم چگونه وطنی بوده و سیر پیشرفت و رقابت در جهان مدرن را چگونه طی کرده؟

و به یاد عدنان غریفی ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
یادی از «هنر و ادبیات جنوب»

و به یاد عدنان غریفی

در نشریات شهرستانی، حضور پررنگ نیروهای جوان و بومی خوشفکر به چشم می آمد که امروزه آن نام ها خود، نام های آشنا و بزرگ ادبیات و هنر کشور به حساب می آیند.   از با سابقه­ ترین نشریات منتشر شده در آن دوره می توان از "بازار" هنر و ادبیات (رشت)، هیرمند ، سهند و جُنگ پارت (مشهد)، جُنگ اصفهان، جُنگ مازندران و «هنر و ادبیات جنوب» یاد کرد.  کما اینکه ارتباط میان حلقه های منتشر کننده ی  جُنگ ها نیز مرسوم است. نکته ی  دیگری  که در خصوص این حلقه های  ادبی  می توان برشمرد، شور و علاقه و استعدادی  است که در تک به تک آن شخصیت ها وجود داشت و  هر کدام  در چندین حوزه کار می کردند. شعر و داستان و ترجمه و حتا ویرایش و نقاشی و طراحی و به اصطلاح این روزگاران، گرافیک! یعنی چنان  نبود که  یک فرد صرفن در یک حوزه کار کند و مسوولیت خاص و منحصربفردی داشته باشد.

فیلتر از نوع ایرانی؛ مقابله با ارتش ژنرال گرازیانی! ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

فیلتر از نوع ایرانی؛ مقابله با ارتش ژنرال گرازیانی!

در  سال ۱۹۸۱ مصطفا عقاد،  کارگردان معروف سوری فیلمی را با با سرمایه گذاری سرهنگ معمر قذافی ساخت به نام شیر صحرا که درباره ی  مبارزه ی عمر مختار یکی از مبارزان لیبی علیه اشغالگران ایتالیایی پیش از جنگ جهانی دوم بود. نقش  عمر مختار را  آنتونی کویین ایفا کرد.  هم او که  نقش حمزه […]

اوج استقبال از بازار انرژی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
موانع و موفقیت انرژی های تجدیدپذیر در کشورهای در حال توسعه

اوج استقبال از بازار انرژی

در بسیاری از کشورهای رو به توسعه پتانسیل های بسیار بزرگ تری از انرژی های تجدیدپذیر مثل باد و خورشید نسبت به کشورهای صنعتی وجود دارد. اما موانعی هست که از به کار گرفتن انرژی های جدید در این کشورها جلوگیری می شود. طبعا شناخت این موانع و بازدارنده های مهم می تواند به استفاده […]

روایتی از ویرانی های دور دست ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
نقدی بر کتاب «لوزی های خزان زده»

روایتی از ویرانی های دور دست

«لوزی های خزان زده» روایتی از ویرانی های دور دست ماست ویرانی هایی که اگرچه خود محصول آنیم و امروز فاصله زیادی از آنها گرفته ایم اما در تسریع آنها بی تقصیر هم نیستیم.

یارعلی پورمقدم و ستیزه با پوچی! ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

یارعلی پورمقدم و ستیزه با پوچی!

یارعلی پورمقدم متولد 1330 مسجدسلیمان بود و پس از تحصیلات ابتدایی به تهران آمد و پایتخت نشین شد. بعد از دبیرستان، به دانشگاه مازندران رفت و اقتصاد خواند. نمایشنامه نویسی را با "آه اسفندیار مغموم" آغاز کرد و با همین اثر برنده¬ی جایزه نمایشنامه نویسی جشن هنر طوس در سال 1356 شد. خودش درباره پایتخت نشینی¬اش گفته بود: "ماجرای آمدن من از مسجدسلیمان بر می گردد به اولین دوره¬ی مجلس شورای اسلامی که من کاندیدای مجلس شده بودم و با رزومه¬ی ادبی وارد گود انتخابات شده بودم. من در آن انتخابات نفر آخر شدم و بعد از آدمی قرار گرفتم که حتا عقل درست و حسابی هم نداشت. این شد که من همان شب چمدانم را بستم و برای همیشه شهرم را ترک کردم و دیگر هرگز به آنجا برنگشتم."

درود به محراب، بدرود استاندار ویژه! ۰۷ دی ۱۴۰۱
شرح حالی بر استان خوزستان برای استاندار جدید

درود به محراب، بدرود استاندار ویژه!

حسینی محراب، بعنوان استاندار خوزستان معرفی شد.  خبر کوتاه و در عین حال قابل پیش بینی بود!  خلیلیان  با وجود اینکه در ابتدای دولت رییسی با حکم استاندار ویژه _ که جزو معدود دفعات پس از انقلاب است که شخصی با این عنوان و با این حکم به صدارت  یک استان برگزیده شده _ به […]

شعر سیاسی، نیازمند شعور سیاسی‌ ۰۵ مهر ۱۴۰۱

شعر سیاسی، نیازمند شعور سیاسی‌

با آنکه‌ ادبیات‌ محصول‌ نگاه‌ شخصی‌ و ویژه‌ شاعر به‌ انسان‌ و جهان‌ است‌ و در حقیقت‌ نوعی‌ تأ‌ویل‌ فردی‌ طبیعت‌، اما با دقت‌ در تاریخ‌ ادبیات‌ ملل‌ می‌توان‌ رابطه‌ مستقیم‌ و متوازنی‌ را میان‌ فراز و نشیبهای‌ اجتماعی، دگرگونی‌های‌ سیاسی، تغییرات‌ بنیادی‌ در عرصه‌ قدرت‌ و تحولات‌ در روند توزیع‌ ثروت‌ و معرفت‌ با […]

نگاهی اجمالی به شعر موج سوم و شاخصه‌های آن ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

نگاهی اجمالی به شعر موج سوم و شاخصه‌های آن

هر سبک و مکتب یا جریان و شاخصه‌های قاعده‌افزا در شعر-بیش‌تر- وقتی به وجود می‌اید که زمان زایش از فرار برسد .شعر نو ایران پس از نیما افت و خیزهای بسیاری رااز سر گذراند، کسانی که حواس جمعی در عالم شعر و شاعری نداشتند دانسته و ندانسته با کمیت انبوه و کیفیت ناچیز به شعر […]