یادداشتی برای نشریه بیان
قوم گراها را افشا کنید!
یکی از بزرگترین رسالت های روزنامه نگاری در خوزستان، که می تواند خمیرمایه و بستر وحدت و انسجام و پیوستگی تمام اقوام و تمام خرده فرهنگ ها و مناسبات ریز و درشت ما را فراهم کند، توجه بیش از حد و فراتر از توجه موجود به تنوع اقوام به عنوان یک تهدید! است و نه یک فرصت! یعنی ما تا به امروز فکر می کردیم تنوع اقوام برای ما فرصت است. همین تصور باطل باعث شد که یک جور بی خیالی و بی مسوولیتی در همه ی کنشگران اجتماعی فرهنگی و اهالی رسانه اتفاق بیفتد. در این میانه چه اتفاقی رخ داده؟! موج سواران قومی تقویت شدند. و با سواستفاده از خلاءهای موجود که ناشی از کم کاری دولت و نهادهای فرهنگی است، به اسم توجه به این قوم و آن قوم، فقط برای خود و بستگان شان فرصت سازی کردند و موجبات هر چه بیشتر نابودی زیرساخت های مدرنیزم و پیوستگی های فرهنگی میان اقوام را فراهم آوردند.
بیداری در ادبیات معاصر
آیا مفهومی با عنوان ادبیات بیداری داریم؟ آیا ادبیات بیداری می آفریند؟ نقش ادبیات فارسی در پرتو افکنی بر قرن معاصر ایران چیست؟ آیا ادبیات فارسی آن چنان مدرن بوده که روشنایی بیافریند؟ آیا باور داریم که جهان ایرانی ما منهای هنر و ادبیات، جهانی مبهم و تاریک و تار بوده؟ مخاطرات ادبیات چه بوده و ره آورد سه گانه ی تقابل ادبیات، سنت و حکومت را از کدام زاویه می توان به نظاره نشست و از چه منظری می شود کاوید؟ و پیش از همه ی اینها، ایران در قرن بیستم چگونه وطنی بوده و سیر پیشرفت و رقابت در جهان مدرن را چگونه طی کرده؟
و به یاد عدنان غریفی
در نشریات شهرستانی، حضور پررنگ نیروهای جوان و بومی خوشفکر به چشم می آمد که امروزه آن نام ها خود، نام های آشنا و بزرگ ادبیات و هنر کشور به حساب می آیند. از با سابقه ترین نشریات منتشر شده در آن دوره می توان از "بازار" هنر و ادبیات (رشت)، هیرمند ، سهند و جُنگ پارت (مشهد)، جُنگ اصفهان، جُنگ مازندران و «هنر و ادبیات جنوب» یاد کرد. کما اینکه ارتباط میان حلقه های منتشر کننده ی جُنگ ها نیز مرسوم است. نکته ی دیگری که در خصوص این حلقه های ادبی می توان برشمرد، شور و علاقه و استعدادی است که در تک به تک آن شخصیت ها وجود داشت و هر کدام در چندین حوزه کار می کردند. شعر و داستان و ترجمه و حتا ویرایش و نقاشی و طراحی و به اصطلاح این روزگاران، گرافیک! یعنی چنان نبود که یک فرد صرفن در یک حوزه کار کند و مسوولیت خاص و منحصربفردی داشته باشد.
فیلتر از نوع ایرانی؛ مقابله با ارتش ژنرال گرازیانی!
در سال ۱۹۸۱ مصطفا عقاد، کارگردان معروف سوری فیلمی را با با سرمایه گذاری سرهنگ معمر قذافی ساخت به نام شیر صحرا که درباره ی مبارزه ی عمر مختار یکی از مبارزان لیبی علیه اشغالگران ایتالیایی پیش از جنگ جهانی دوم بود. نقش عمر مختار را آنتونی کویین ایفا کرد. هم او که نقش حمزه […]
اوج استقبال از بازار انرژی
در بسیاری از کشورهای رو به توسعه پتانسیل های بسیار بزرگ تری از انرژی های تجدیدپذیر مثل باد و خورشید نسبت به کشورهای صنعتی وجود دارد. اما موانعی هست که از به کار گرفتن انرژی های جدید در این کشورها جلوگیری می شود. طبعا شناخت این موانع و بازدارنده های مهم می تواند به استفاده […]
روایتی از ویرانی های دور دست
«لوزی های خزان زده» روایتی از ویرانی های دور دست ماست ویرانی هایی که اگرچه خود محصول آنیم و امروز فاصله زیادی از آنها گرفته ایم اما در تسریع آنها بی تقصیر هم نیستیم.
یارعلی پورمقدم و ستیزه با پوچی!
یارعلی پورمقدم متولد 1330 مسجدسلیمان بود و پس از تحصیلات ابتدایی به تهران آمد و پایتخت نشین شد. بعد از دبیرستان، به دانشگاه مازندران رفت و اقتصاد خواند. نمایشنامه نویسی را با "آه اسفندیار مغموم" آغاز کرد و با همین اثر برنده¬ی جایزه نمایشنامه نویسی جشن هنر طوس در سال 1356 شد. خودش درباره پایتخت نشینی¬اش گفته بود: "ماجرای آمدن من از مسجدسلیمان بر می گردد به اولین دوره¬ی مجلس شورای اسلامی که من کاندیدای مجلس شده بودم و با رزومه¬ی ادبی وارد گود انتخابات شده بودم. من در آن انتخابات نفر آخر شدم و بعد از آدمی قرار گرفتم که حتا عقل درست و حسابی هم نداشت. این شد که من همان شب چمدانم را بستم و برای همیشه شهرم را ترک کردم و دیگر هرگز به آنجا برنگشتم."
درود به محراب، بدرود استاندار ویژه!
حسینی محراب، بعنوان استاندار خوزستان معرفی شد. خبر کوتاه و در عین حال قابل پیش بینی بود! خلیلیان با وجود اینکه در ابتدای دولت رییسی با حکم استاندار ویژه _ که جزو معدود دفعات پس از انقلاب است که شخصی با این عنوان و با این حکم به صدارت یک استان برگزیده شده _ به […]
شعر سیاسی، نیازمند شعور سیاسی
با آنکه ادبیات محصول نگاه شخصی و ویژه شاعر به انسان و جهان است و در حقیقت نوعی تأویل فردی طبیعت، اما با دقت در تاریخ ادبیات ملل میتوان رابطه مستقیم و متوازنی را میان فراز و نشیبهای اجتماعی، دگرگونیهای سیاسی، تغییرات بنیادی در عرصه قدرت و تحولات در روند توزیع ثروت و معرفت با […]
نگاهی اجمالی به شعر موج سوم و شاخصههای آن
هر سبک و مکتب یا جریان و شاخصههای قاعدهافزا در شعر-بیشتر- وقتی به وجود میاید که زمان زایش از فرار برسد .شعر نو ایران پس از نیما افت و خیزهای بسیاری رااز سر گذراند، کسانی که حواس جمعی در عالم شعر و شاعری نداشتند دانسته و ندانسته با کمیت انبوه و کیفیت ناچیز به شعر […]
عشق کوتاه است و فراموشی بس طولانی/ موجی که ایستاد!
فرامرز سلیمانی، بنیانگذار یک جنبش شعری ِ موسوم به ” موج سوم ” در میانه های دهه ی شصت خورشیدی بود که این جریان را تا میانه های دهه ی هفتاد در ایران؛ و سپس همزمان با مهاجرت به آمریکا، در خارج از کشور ادامه داد و با درگذشت وی در سال ۹۴ متوقف […]
Wednesday, 29 November , 2023