مدیرکل امور پایگاههای میراث ملی و جهانی:
تحویل سال نو در اماکن تاریخی برگزار نمیشود/ فقط تخت جمشید و حافظیه میزبان تحویل سال نو خواهند بود
▫️رضا سامه، مدیرکل امور پایگاههای میراث ملی و جهانی درخصوص برگزاری مراسم سال نو در اماکن تاریخی و پایگاههای میراثفرهنگی گفت: امسال تنها در تخت جمشید و حافظیه به طور رسمی مراسم تحویل سال برگزار خواهد شد. البته ممکن است اوقاف در مساجد و امامزادههایی که در بافتهای تاریخی قرار دارند نیز برنامه تحویل سال […]
بیانیه 20 نویسنده در مراسم اهدای جوایز خوانده شد
فینالیست های جایزه ملی کتاب امریکا علیه اسراییل
مشکل معادلهای فارسی و لغات و اصطلاحات بیگانه حل می شود
دسترسی آسان به هزارواژههای تخصصی فراهم شد
گاو بالدار ۲۷۰۰ ساله در حفاریهای باستانشناسی در عراق از زیر خاک خارج شد
سر این گاو بالدار توسط قاچاقچیان در میانه دهه نود میلادی از بدن مجسمه جدا شده بود، اما ماموران گمرک عراق توانسته بودند آن را توقیف کنند و به موزه بغداد تحویل دهند.
قوم گراها را افشا کنید!
یکی از بزرگترین رسالت های روزنامه نگاری در خوزستان، که می تواند خمیرمایه و بستر وحدت و انسجام و پیوستگی تمام اقوام و تمام خرده فرهنگ ها و مناسبات ریز و درشت ما را فراهم کند، توجه بیش از حد و فراتر از توجه موجود به تنوع اقوام به عنوان یک تهدید! است و نه یک فرصت! یعنی ما تا به امروز فکر می کردیم تنوع اقوام برای ما فرصت است. همین تصور باطل باعث شد که یک جور بی خیالی و بی مسوولیتی در همه ی کنشگران اجتماعی فرهنگی و اهالی رسانه اتفاق بیفتد. در این میانه چه اتفاقی رخ داده؟! موج سواران قومی تقویت شدند. و با سواستفاده از خلاءهای موجود که ناشی از کم کاری دولت و نهادهای فرهنگی است، به اسم توجه به این قوم و آن قوم، فقط برای خود و بستگان شان فرصت سازی کردند و موجبات هر چه بیشتر نابودی زیرساخت های مدرنیزم و پیوستگی های فرهنگی میان اقوام را فراهم آوردند.
نیما و ابراهیم گلستان
از نیما عکسهای متعدّدی دیدهایم، اما فیلمی از او در دست نیست. متأسفانه صدای او هم ضبط نشده است. در روزگاری که تقریباً امکان ضبط صدا و تصویر در ایران فراهم بوده، ما از صدا و سیمای نیما هیچ سندی نداریم. از دریغهای بزرگ تاریخ فرهنگی ما در سده گذشته یکی هم این است. نیما […]
سفر مرد صد و یک ساله
در واقع یکی از دلایل پرخاشگری های مستمر و همیشگی ابراهیم گلستان، نه خشم بر فرد یا افراد یا دوست یا مجموعه ی دوستان همراه یا عضو یا همه ی اعضای خانواده، که خشم بر یک کلیت بزرگ است که در پساذهن خودش آن توقع و انتظاری را که فکر می کرده با تلاش های فردی کسی همچون او و مجموعه ی کنشگران دیگر باید اتفاق می افتاده، به چشم نمی بیند. این مساله او را خشمگین می کند. خاصه، انفصال طبیعی او از نیمه ی دهه ی 50 به این سو از کشور؛ و سکونت در یک انزوای خاموش هر چند شیک و باشکوه در ظاهر؛ به این عدم احاطه بر دیگر جریان ها و تغییرات حیرت آور عرصه ها و ساحت های هنر و فرهنگ و سیاست و غیره و غیره دامن می زند. اگر چه او هرگز نمی پذیرد که دور از این اتفاقات نیست و در مصاحبه ها و نوشته های کوتاه و بلند موسمی اش در نشریات جوری وانمود می کند که از همه چیز اطلاع دقیق دارد. ولی ندارد!
بیداری در ادبیات معاصر
آیا مفهومی با عنوان ادبیات بیداری داریم؟ آیا ادبیات بیداری می آفریند؟ نقش ادبیات فارسی در پرتو افکنی بر قرن معاصر ایران چیست؟ آیا ادبیات فارسی آن چنان مدرن بوده که روشنایی بیافریند؟ آیا باور داریم که جهان ایرانی ما منهای هنر و ادبیات، جهانی مبهم و تاریک و تار بوده؟ مخاطرات ادبیات چه بوده و ره آورد سه گانه ی تقابل ادبیات، سنت و حکومت را از کدام زاویه می توان به نظاره نشست و از چه منظری می شود کاوید؟ و پیش از همه ی اینها، ایران در قرن بیستم چگونه وطنی بوده و سیر پیشرفت و رقابت در جهان مدرن را چگونه طی کرده؟
خوزی ها: شهرام گراوندی ؛ (زاده ۲۷ دی ۱۳۵۲ باغملک) شاعر، نویسنده و روزنامهنگار . او به تشویق داییاش "سلطانمحمد گراوندی" طنزنویس و کاریکلماتور نویس مجله فکاهیون، به نوشتن پرداخت. ۱۳ ساله بود که قصه "مگس فضول" از او در مجله اطلاعات هفتگی بهچاپ رسید و در مسابقهی کشوری رتبه سوم را کسب کرد. بیش از ۱۰۰ شعرِ سروده ( غزل و رباعی و قصیده ) داشت که چاپ نشده بود و چند شعر از او در مجله جوانان امروز و اطلاعات هفتگی در سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ به چاپ رسیده بود. وی برای تحصیل در رشته مدیریت صنعتی آزاد به رشت رفت ولی هزینهها، باعث انصراف از دانشگاه شد و به نوشتن شعر و داستان پرداخت. نوول عقرب "چاپ نشده" ، رمان بلند " شراره" از این دست است. پس از آن، دانشجوی مدیریت بازرگانی آزاد آبادان شد و در دانشگاه با راهاندازی نشریه دانشجویی آور، به فعالیت هنری پرداخت. راهاندازی موسسه فرهنگی هنری اوربه (نام باستانی باغملک) راهاندازی کانونهای هنری و تبلیغاتی، شرکت و سخنرانی، در جلسههای ادبی، تدریس اصول داستاننویسی، نوشتن نقد ادبی، از دیگر فعالیتهای اوست. در ادامه ارشد جامعه شناسی و دکترای علوم ارتباطات شاخه روزنامه نگاری از دیگر مدارج تحصیلی وی است. تدریس در دانشگاه، مشاور فرهنگی رسانه ای برخی ادارات، سردبیری هفته نامه " تولید " از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ ، مدیرمسوول و صاحب امتیاز هفته نامه "پیوند ایرانیان" از سال ۹۶ تاکنون، مدیرمسوول پایگاه تحلیلی خبری "صدای هم وطن" از دیگر سوابق ایشان است. زندگی شخصیاش، چندین بار دچار مشکل جدی شده است ولی کار هنری و زندگی را هر بار بازآفرینی کرده است. در زمینه کار هنری، به جز توقیف و تعطیلشدن نشریه دانشجویی اوربه، هفتهنامه تولید (که مرکز هنری هنرمندانی مانند زندهیاد سیروس رادمنش، هرمز علیپور ، رضا بختیاریاصل، یارمحمد اسدپور، صادق کریمی و... بود)، نیز به تعطیلی و توقیف، کشانده شد. وی چهار کتاب شعر "بر یال بلند باد" و "ایران مال من است" و "از مهتابی به روزن شب جنگل" و "اسب کُشی" و همچنین مجموعه داستان "لوزیهای خزانزده" را در کارنامه هنریاش دارد. او مجموعه شعر کوچ (گردآوریِ مجموعه آثار زندهیاد قدرت کیانی) را نیز در کارنامه دارد. او چهار کتاب شعر سپید، دو مجموعه داستان و دو رمان آماده برای انتشار نیز دارد. ویراستاری کتابهای بسیار ، از دیگر فعالیت های اوست.
اما و اگرهای گردهمایی ارتقاء بهرهوری کشت برنج!
خوزستان در کجای منظومهی این سرزمین نشسته است؟ به قول جلال آل احمد در گزارشی از خوزستان: «و خوزستان نهتنها مدام در آسمان این ذهن بوده است، بلکه پنداری که بر آسمان سیاست و اقتصاد سراسر مملکت سایه انداخته است. حتی اگر جسارت کنم بایدم گفت که در تمام گوشههای مملکت، ما همه به برکت خوزستان زندگی میکنیم و در زیر سایهی آن آسمان بزرگ که شصت سالی است که بلعندهی مشعلهای نفت است ... و این داستان سربستهای نیست.»[۱]
و به یاد عدنان غریفی
در نشریات شهرستانی، حضور پررنگ نیروهای جوان و بومی خوشفکر به چشم می آمد که امروزه آن نام ها خود، نام های آشنا و بزرگ ادبیات و هنر کشور به حساب می آیند. از با سابقه ترین نشریات منتشر شده در آن دوره می توان از "بازار" هنر و ادبیات (رشت)، هیرمند ، سهند و جُنگ پارت (مشهد)، جُنگ اصفهان، جُنگ مازندران و «هنر و ادبیات جنوب» یاد کرد. کما اینکه ارتباط میان حلقه های منتشر کننده ی جُنگ ها نیز مرسوم است. نکته ی دیگری که در خصوص این حلقه های ادبی می توان برشمرد، شور و علاقه و استعدادی است که در تک به تک آن شخصیت ها وجود داشت و هر کدام در چندین حوزه کار می کردند. شعر و داستان و ترجمه و حتا ویرایش و نقاشی و طراحی و به اصطلاح این روزگاران، گرافیک! یعنی چنان نبود که یک فرد صرفن در یک حوزه کار کند و مسوولیت خاص و منحصربفردی داشته باشد.
فیلتر از نوع ایرانی؛ مقابله با ارتش ژنرال گرازیانی!
در سال ۱۹۸۱ مصطفا عقاد، کارگردان معروف سوری فیلمی را با با سرمایه گذاری سرهنگ معمر قذافی ساخت به نام شیر صحرا که درباره ی مبارزه ی عمر مختار یکی از مبارزان لیبی علیه اشغالگران ایتالیایی پیش از جنگ جهانی دوم بود. نقش عمر مختار را آنتونی کویین ایفا کرد. هم او که نقش حمزه […]
ادای دین کیومرث پوراحمد به علی حاتمی…
گفتگوی فرزاد حسنی، با «کیومرث پوراحمد» درباره اولین و آخرین تجربه صحنه ای او در کارگردانی تئاتر «خرده خانم»
Tuesday, 19 March , 2024