رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور گفت: تحریم های ظالمانه امریکا و کشورهای غربی باعث ایجاد مشکلاتی در مقابله با پولشویی شده اما همکاری خوبی در دوره اخیر با کشورهای دوست و همسایه شکل گرفته است. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن درویشیان در همایش مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم اظهار کرد: باید […]

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور گفت: تحریم های ظالمانه امریکا و کشورهای غربی باعث ایجاد مشکلاتی در مقابله با پولشویی شده اما همکاری خوبی در دوره اخیر با کشورهای دوست و همسایه شکل گرفته است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن درویشیان در همایش مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم اظهار کرد: باید بسترهای مقابله با شیوه های جدید پولشویی متناسب با اقدامات تبهکاران در این عرصه به روز شود. به طور مثال در سال های گذشته رمز ارز وجود نداشت اما امروز به یکی از بسترهای جدی پولشویی، فرار مالیاتی و خروج منابع از کشور تبدیل شده است.

وی افزود: فضای مجازی در عین حال که بستری بسیار خوب برای اقدامات و اهداف عالی کشور و ایجاد شغل محسوب می شود به موازاتش بستر فساد شده است. مثلا سایت های قمار وجود دارد که بخشی از آنها مسدود شده است. خرید و فروش عتیقه قاچاق و اقداماتی از این دست صورت می گیرد. وی با بیان اینکه شیوه های پولشویی متفاوت از گذشته شده است، گفت: متناسب با این تغییر رفتار باید آیین نامه ها، قوانین و بسترهای لازم فراهم شود.

درویشیان یادآور شد: در این دولت هماهنگی و هم افزایی خوبی در مقابله با فساد شکل گرفته است. فعالیت هایی که مرکز مالی برای مقابله با پولشویی انجام داده بسیار خوب بوده است. نکته دیگر به آموزش مسئولان مربوط می شود. آموزش های تخصصی و آموزش های همگانی در مقابله با پولشویی باید جدی گرفته شود. همچنین هیچ دستگاهی نباید مستثنی از مبارزه با پولشویی باشد. وی تاکید کرد: باید در راه مقابله با فساد تلاش مجاهدانه داشته باشیم و خسته نشویم. اگر به مواردی برخوردیم که یک فرد متخلف به جریان یا شخص خاصی مرتبط بود نباید انگیزه خود را از دست بدهیم بلکه با جدیت و متعهدانه با این موارد برخورد کنیم.

به گفته درویشیان، چنانچه جدیت لازم در مبارزه با فساد دیده نشود به آموزه های دینی و نظام اسلامی ضربه می زند که باعث می شود سرمایه های اجتماعی از دست برود. رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور بیان کرد: مقابله با پولشویی به دلیل تحریم های امریکا و کشورهای غربی دچار مشکل شده ولی تلاش جدی دولت، وزارت اقتصاد، مرکز مقابله با پولشویی، قوه قضائیه و سایر دستگاه ها برای مقابله با این پدیده قابل تقدیر است. تحرکی در این دوره نسبت به گذشته خصوصا در همکاری با کشورهای دوست و همسایه ایجاد شده است.