سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در جمع خبرنگاران جزئیاتی بیشتر از دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی را تشریح کرد و گفت: از ساعات اولیه روز دوشنبه پلیس مطلع شد که این سرقت به وقوع پیوسته و بلافاصله بعد از اطلاع و بازدید از صحنه، کار پلیس شروع شد و با تشکیل چند […]

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در جمع خبرنگاران جزئیاتی بیشتر از دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی را تشریح کرد و گفت: از ساعات اولیه روز دوشنبه پلیس مطلع شد که این سرقت به وقوع پیوسته و بلافاصله بعد از اطلاع و بازدید از صحنه، کار پلیس شروع شد و با تشکیل چند تیم ویژه از مجرب ترین کارآگاهان طرح عملیات ویژه ما برای به دست آوردن رد پای سارقان، شناسایی آنها، نحوه سرقت و دستگیری آغاز شد. یک هفته است که شب و روز نداریم و امروز خدا را شکر با اقدامات شبانه روزی، سارقان بانک دستگیر شدند. وی با بیان اینکه با تلاش شبانه روزی پلیس در کمتر از ۴۸ ساعت سارقان شناسایی و دستگیر شدند، ادامه داد: یک، دو روز است که این افراد دستگیر شده اند که البته تعدادی از آنها در داخل کشور و تعدادی به خارج کشور متواری شده بودند که با هماهنگی خوب پلیس اینترپل دستگیر شده و در حال انتقال به کشور هستند. به گفته رحیمی تاکنون ۱۰ تا ۱۱ نفر دستگیر شده و کار کماکان ادامه دارد. موضوع اصلی بحث اموال مردم بود که در این چند روز با تلاشی که انجام شده، بخش اعظمی از این اموال بر اساس اعترافاتی که متهمان داشتند، کشف و جمع آوری شد؛ البته این اموال در جاهای مختلف و در اختیار افراد مختلف بود. فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: پلیس با اقتدار، توانمندی و استفاده از تجارب در کمترین زمان ممکن سارقان و مرتبطان آنها را دستگیر و بخش زیادی از اموال مسروقه را کشف کرد که البته کار ادامه دارد. تلاش پلیس بر این است که با تمام توان اموال مردم که مال باخته هستند را جمع آوری کنیم و اینها را به بانک مرکزی تحویل می دهیم و از این طریق تحویل مال باختگان خواهد شد.

درباره عدم امنیت بانک یک ماه قبل صورت جلسه و تذکر داده شده بود

او درمورد نحوه سرقت نیز گفت: متاسفانه یکی از مشکلات این است که همه دستگاه ها به خصوص بانک که عملیات های سنگین بانکی هم دارد در برخی موارد کمترین توجه را به سامانه های ایمنی می کند و یکی از عواملی که سبب تحریک سارقان شد که دست به این اقدام خبیثانه بزنند زمینه ای بود که از بابت بی توجهی به ایمنی و امنیت فراهم شده بود. یک ماه قبل کارشناسان پلیس از این بانک بازدید کردند و تمام موارد عدم امنیت را ثبت، صورت جلسه و به مدیرانش تذکر داده بودند اما اقدامی در این زمینه نشد.

عوامل بانک  جزء دستگیرشدگان  نیستند

وی در پاسخ به این سوال که آیا از کارمندان بانک نیز جزء دستگیرشدگان بودند، اظهار کرد: تا الان خیر و عوامل زحمتکش بانک دخالت مستقیمی در این زمینه نداشتند اما قصورهایی درخصوص مباحث امنیتی داشتند که دو نفر از آنها بازداشت شده اند. این حادثه حوالی ساعت ۸ صبح روز شانزدهم خردادماه به پلیس اطلاع داده شد و ما در آن زمان هیچ سرنخی از سارقان نداشتیم. وی ادامه داد: اما ظرف مدت ۲۴ ساعت سارقان شناسایی شده و سرنخ هایی به دست آوردیم و پس از آن اقدامات برای دستگیری سارقان آغاز شد.

به زودی ۳ نفر دیگر از سارقان به ایران منتقل می شوند

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه بخشی از سارقان یکی دو ساعت قبل از اطلاع پلیس به خارج از کشور متواری شده بودند، گفت: این افراد با اقدام به موقع اینترپل فراجا در صدور اعلان قرمز دستگیر شدند و سه نفر از این افراد در اختیار پلیس هستند و به زودی به ایران منتقل می شوند. رحیمی اضافه کرد: بخشی از این افراد نیز در تهران و شهرهای مختلف در عملیات های مختلف دستگیر شدند که برخی از اینها منجر به تیراندازی هم شد. وی با بیان اینکه ۱۳ نفر دستگیر شدند گفت: تعداد صندوق های به سرقت رفته ۱۶۸ صندوق است این در حالی است که در این شعبه هزار صندوق امانات قرار داشت. به نظر می رسد بعضی از اموال مردم را متاسفانه فروخته اند، البته مقدار قابل توجهی از این اقلام شامل دلار، طلا، یورو، سکه و… به سرقت رفته است.

دستگیری  تیم  اصلی سرقت

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه تیم اصلی سرقت دستگیر شده است، گفت: بین سارقان افراد متخصص هوابرش، کامپیوتر، فلز و… حضور داشت. یک زن هم دستگیر شده است، البته تمام این افراد در شعبه حضور نداشتند و مثلا همین زنی که دستگیر شده است قصد فروش داشت. به گفته او سرقت ناکام صندوق امانات بانک تجارت خیابان فلسطین نیز از سوی همین افراد برنامه ریزی شده بود. وی درباره برخورد با شعب ناایمن بانک ها نیز گفت: پلیس فصلی یک بار از تمام بانک ها بازدید ایمنی کرده و موارد ناایمن را اعلام می کند که باید رفع کنند. در این مورد هم حدود یک ماه پیش از این بانک بازدید شده و موارد ناایمن به آنان اعلام شده بود، اما متاسفانه توجهی نکرده بودند. در این خصوص با دادستانی هماهنگ شده تا مسئولان این بانک ها در صورت بی توجهی به هشدارهای پلیس به دلیل ترک فعل تحت پیگرد قرار بگیرند. وی درباره ارتباط این شعبه از بانک با کلانتری گفت: این شعبه نه با پلیس ۱۱۰، نه با سامانه مهام و نه با کلانتری ارتباطی نداشت و ما بارها در این خصوص هشدار داده بودیم که چرا در شعبه ای که مقادیر زیادی طلا، هزاران سکه و مبالغ هنگفتی ارز و اسکناس های خارجی وجود دارد این تمهیدات رعایت نشده است. رحیمی از مال باختگان خواست که به پلیس آگاهی مراجعه نکنند و گفت: مراحل تحویل این اقلام باید طی شود و اقلام مسروقه از طریق بانک به مال باختگان تحویل داده می شود. با توجه به قوانین صندوق های امانات، پرداخت اقلام مسروقه از طریق خوداظهاری انجام می شود چراکه اطلاعاتی درباره محتویات صندوق ها وجود ندارد و ثبت نمی شود. رئیس پلیس تهران بزرگ افزود: ما با تمام وجود پیگیر این موضوع بودیم و تمام اعضای این تیم عملیاتی بیش از یک هفته است که فعالیت شبانه روزی داشتند تا این افراد دستگیر شوند.

بانک  نگهبانی  نداشته

رحیمی با بیان اینکه ابتدایی ترین اصول امنیتی در این شعبه بانک رعایت نشده بود، گفت: بانک تا یک ماه قبل نگهبان داشته اما یک ماه پیش آنها را ترخیص کردند. سارقان از بالای در پارکینگ بانک وارد شدند. وی درباره چرایی ترخیص نگهبانان گفت: از خودشان باید سوال کنید به ما گفتند که حراست گفته نیازی به نگهبان نیست. متاسفانه به دلیل عدم رعایت ابتدایی ترین اصول امنیتی، سارقان از روی در پارکینگ وارد شده و داخل بانک رفتند، سارقان توانستند ۱۶۸ صندوق را باز کرده و اموال بانک را سرقت کنند، یک ماه قبل پلیس نکات امنیتی را به رئیس بانک گوشزد کرد. رحیمی درباره شایعه وجود اسناد امنیتی در بانک نیز اظهار کرد: اصلا سند امنیتی نبوده و سند امنیتی و این حرف ها همه صددرصد کذب است. اموال مردم بوده است و صندوق امانات بوده و هر کسی آن را اجاره و ماهانه هزینه آن را پرداخت می کرده است. اموال ارزشمند شامل طلا، جواهر، سکه و ارز بوده است. وی به مردم توصیه کرد که حتما از این صندوق امانات استفاده کنند، چون این مراکز مطمئن ترین مراکز برای نگهداری اموال باارزش است و گفت: این مورد مصداق بی توجهی رئیس بانک بوده که در بازداشت است و از سمت خود عزل شده است. رحیمی با بیان اینکه رئیس شعبه بانک نیز به دلیل سهل انگاری بازداشت و عزل هم شده است، گفت: تاکید داریم با هرکس ترک فعل کند، برخورد خواهیم کرد. به گفته رحیمی لازم است در این مراکز حتما نگهبان ویژه باشد و مسئولان آنها باید برای مسائل ایمنی و امنیتی هزینه کنند. رحیمی همچنین گفت: این سارقان ارتباطی با موضوع هک سامانه های شهرداری تهران ندارند. وی درباره ارزش ریالی اقلام سرقت شده اظهار کرد: ما نمی دانیم ارزش چقدر است، یکی از عیوب صندوق ها همین است که حداقل باید به طور محرمانه جایی اعلام کنند که چقدر در صندوق دارند. رحیمی درباره دست داشتن کارکنان بانک در این زمینه ادامه داد: دو نفر در این خصوص به دلیل سهل انگاری بازداشت شدند، دلیل آنها عدم انجام تکالیف خود از جمله دیر اطلاع دادن به پلیس است. ما حتی به کارمندان بانک مشکوک هم نشدیم و این دو نفر بازداشتی هم جزء ۱۳ نفر از دستگیرشدگان نیستند. به گفته رحیمی سارقان بیش از ۱۲ ساعت در شعبه بانک حضور داشتند، همچنین دو نفر از سرکردگان در خارج از کشور هستند که از سوی اینترپل دستگیر شده اند. این در حالی است که سارقان که سابقه دار هستند حدود ساعت دو بامداد روز ۱۳ خرداد وارد شعبه شده بودند. مقادیر زیادی از اموال مسروقه در فرودگاه امام خمینی(ره) در ماشینی که توسط متهمان تهیه شده بود و مقادیری در تهران کشف شد. در زمان حاضر متهمان تحت تحقیقات قضائی و در اختیار ضابطان قرار دارند. گفتنی است روز هجدهم خرداد در پی بروز حادثه سرقت از صندوق های اجاره ای شعبه دانشگاه و خسارات وارده به مردم و مشتریان به حکم مدیرعامل بانک، رئیس و معاون ریالی این شعبه از سمت خود برکنار شدند و مراتب برخورد قانونی لازم با آنها و سایر مقصران در حال انجام است. طبق آنچه در سایت رسمی بانک ملی در قالب آیین نامه صندوق های اجاره ای آمده نه تنها اشاره ای به بیمه صندوق های مذکور نشده بلکه قید شده که «بانک هیچ گونه مسئولیتی راجع به محتویات صندوق و زیان های وارده به آن ندارد».

در تبصره این ماده نیز آمده است: «نظر به اینکه بانک و بیمه گر از محتویات صندوق که توسط مشتری اجاره کننده در صندوق قرار داده شده بی اطلاع بوده و از آنجا که مراجعات مکرر مشتری به صندوق امکان پذیر است لذا بیمه محتویات صندوق منتفی می باشد. بانک در این خدمت صرفا محلی را به مشتری اجاره داده است و محتویات صندوق، امانت محسوب نگردیده و مسئولیتی بابت رد امانت وجود نخواهد داشت».

با این حال البته روابط عمومی بانک ملی ایران اعلام کرده که با هماهنگی مقام قضائی و در اسرع وقت نسبت به جبران کامل بهای اموال مسروقه از صندوق های اجاره ای اقدام صورت خواهد پذیرفت. شرایط اعلامی بانک ملی برای صندوق های اجاره ای به این شرح است: «اجاره صندوق اجاره ای کاملا شخصی و اسمی است یعنی فقط اجاره کننده می تواند از آن استفاده کند. همچنین صندوق های اجاره ای در ابعاد و اندازه های مختلف بوده و هریک به دو قفل مجهز است، یک قفل مربوط به مشتری و یک قفل متعلق به بانک است که هر قفل دارای یک کلید اصلی و یک کلید یدکی است. هر دو کلید قفل مشتری، در موقع اجاره به او تحویل داده خواهد شد. صندوق اجاره ای بدون کلید دو قفل یعنی کلید قفل بانک و کلید مشتری باز نخواهد شد بنابراین بدون کلید مشتری احدی قادر به باز کردن صندوق نخواهد بود. هردو کلید قفل مشتری نزد مشتری خواهد بود. اگر در نتیجه عدم مراقبت مشتری، هردو کلید وی مفقود شود و بانک ناچار به شکستن صندوق شود، مشتری ملزم به پرداخت مبلغی برابر بهای قفل و دو کلید طبق تعرفه بانک بابت خسارت شکستن و هزینه های تعمیر و رنگ در و کلیدها و قفل صندوق است. درصورتی که یکی از کلیدهای قفل مشتری مفقود شود مشتری باید فورا بانک را آگاه کند تا قفل صندوق با حضور وی تغییر داده شود و در این صورت مشتری ملزم به پرداخت مبلغی بابت بهای کلید و هزینه تعمیر قفل طبق تعرفه بانک است. مشتری می تواند در صندوق خود هرگونه اشیا و اسنادی را که متناسب با حجم صندوق باشد بگذارد به شرط آنکه اشیائی نباشد که در نتیجه فساد یا علل دیگر به صندوق و خزانه بانک خسارت وارد آورد. به هرحال هر نوع خسارتی که از این بابت یا تحت هر عنوان دیگری به بانک وارد شود بر عهده مشتری خواهد بود. مشتریانی که دارای گواهینامه اجاره صندوق باشند می توانند در کلیه ساعات اداری بانک به محل صندوق اجاره ای مراجعه و پس از تکمیل و امضای پروانه ورود و تسلیم آن به مسئول مربوطه به صندوق خود سرکشی کنند».