شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری نخستین کنگره ملّی شعر و داستان کوتاه به زبان فارسی، عربی و انگلیسی، تصویرگر این حکایت‌های شیرین در قالب شعر و داستان کوتاه شده است.

جشنواره ادبیات

مگو شکر حکایت مختصر کن چو گفتی سوی خوزستان‌ گذر کن

خوزستان با اقلیمی متنوّع و فرهنگی ناب، همواره جاذبه‌ای برای خلق آثار ادبی بوده است؛ از نفت و صنعتی شدن تا شط‌ها و دریا، شکرستان، نخلستان‌ها و گرمای آمیخته با شرجی. از سده‌ها پیش، نیشکرِ خوزستان، یکی از ده‌ها جاذبه‌ اقلیمی و عاملی برای تحوّلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده و در کتاب حدودالعالم به ناحیتی توصیف شده که «از وی شکر خیزد».

با چنین تأثیری عمیق و اسمی برآمده از نیشکر، خوزِ شکرین، با مناطق متنوّع و کشتزارهای شیرینش، زبانزد شده و نیشکرش، نمودی آشکار در شعر کهن دارد؛ شاعران نامی همچون نظامی و سعدی در توصیفاتی بدیع و دلکش، بدان اشارت داشته‌اند:

چو ما را قند و شکر در میان است به خوزستان چه باید در زدن دست

خوزستان با کشتزارهای سر به فلک کشیده و محصولات متنوّع، با تأثیری عمیق در جوامع پیرامونی، حکایت‌های شیرین در دل خود نهفته دارد؛ حکایت‌هایی که می‌تواند در قالب شعر و داستان کوتاه به تصویر کشیده شود.

به همین منظور، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری نخستین کنگره ملّی شعر و داستان کوتاه به زبان فارسی، عربی و انگلیسی، تصویرگر این حکایت‌های شیرین در قالب شعر و داستان کوتاه شده است.

فراخوان این رویداد را می‌توانید در زیر بخوانید. دوستداران شرکت در نخستین کنگره شعر و داستان کوتاه شکرستان می‌توانند جهت هرگونه سؤال و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۶-۳۳۱۳۰۳۴۵-۰۶۱ تماس بگیرند.

 

فراخوان جشنواره ادبیات فارسی