موضوع اصلاح نظام اقتصادی و توزیع عادلانه یارانه ها مهم ترین دستور کار روز گذشته هیات دولت بود. ازهمین رو ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری صبح دیروز در جلسه هیات دولت، اصلاح نظام اقتصادی و توزیع عادلانه یارانه ها را دستور کار مهم حال حاضر دولت دانست و بر لزوم تبیین دقیق مساله و اقناع افکار […]

موضوع اصلاح نظام اقتصادی و توزیع عادلانه یارانه ها مهم ترین دستور کار روز گذشته هیات دولت بود. ازهمین رو ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری صبح دیروز در جلسه هیات دولت، اصلاح نظام اقتصادی و توزیع عادلانه یارانه ها را دستور کار مهم حال حاضر دولت دانست و بر لزوم تبیین دقیق مساله و اقناع افکار عمومی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور عادلانه سازی نظام توزیع یارانه ها را تصمیمی ملی و ضرورتی برای اقتصاد کشور دانست و با تاکید بر لزوم همدلی و همصدایی همه بخش های دولت در اجرای این طرح، اظهار کرد: همه مردم باید در جریان الزامات قانونی برای اصلاح نظام توزیع یارانه ها و نحوه اجرای آن قرار گیرند. ابراهیم رئیسی گفت: مردم عزیز ما فهیم و بصیر هستند و اگر الزامات اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ و برنامه های دولت در راستای سامان دادن به اقتصاد کشور برای آنها به درستی تبیین شود حتما در این زمینه همراهی خواهند داشت.رئیسی تصریح کرد که مردم باید در جریان ضرورت اصلاح نظام اقتصادی و تغییر رویکرد در پرداخت یارانه ها قرار گیرند و برای آنها توضیح داده شود که دولت چرا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و این اقدام چه آثاری برای کشور دارد.

رئیس جمهور طرح توزیع عادلانه یارانه ها را مبتنی بر سیاست ها و قانون مصوب مجلس و ضرورت امروز کشور دانست که ساعت ها مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفته است و دیگر قوا و دستگاه ها، رسانه ها، صاحبان تریبون های عمومی و آحاد ملت را به همراهی و یاری دولت در اجرای این کار مهم دعوت کرد.

توضیح سخنگوی دولت برای جاماندگان یارانه

ازسوی دیگر علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره زمان برداشت یارانه واریزی گفت: درباره زمان برداشت مبالغ یارانه های واریزی مطابق اطلاعیه ستاد مربوطه، به تدریج میزان امکان برداشت و زمان آن اطلاع رسانی خواهد شد و بلندمدت نخواهد بود و با زمان اعلام قیمت ها این امکان فراهم خواهد شد.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: این موضوع که برای کسی یک ماه واریز شده صحت ندارد بلکه برای همه بزرگواران دو ماه واریز شده است که مسدود است و متعاقبا آزاد خواهد شد. برای میزان دهک بندی سایت وزارت رفاه در حال پاسخگویی است. برای سه دهک پایین معادل ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر و دهک چهارم تا نهم معادل ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر بوده است و برای اعتراض نسبت به میزان واریزی و دهک بندی سایت وزارت رفاه در حال پاسخگویی است.

وی ادامه داد: درباره کسانی که ثبت نام نکردند به دلیل اینکه از سال ۹۳ ثبت نام جدید صورت نگرفته و قرار است حمایت صورت گیرد، سازمان هدفمندی یارانه ها به زودی سایتی را در این زمینه معرفی خواهد کرد که امکان ثبت نام وجود خواهد داشت و اطلاعات لازم برای ثبت نام به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

تکذیب مصوبه برای گرانی مرغ و تخم مرغ

در ارتباط با همین خبر، وزیر کشور با بیان اینکه تغییر قیمت گذاری های جدید پس از تصویب ستاد تنظیم بازار انجام می شود، گفت: تاکنون هیچ مصوبه ای برای گرانی اقلام از جمله مرغ و تخم مرغ نداشته ایم.

به گزارش «ایسنا»، احمد وحیدی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره تغییر قیمت برخی اقلام اظهار کرد: تصمیم گیری درباره قیمت اقلام به سازمان حمایت از مصرف کننده و تصویب ستاد تنظیم بازار برمی گردد که تا الان هم هیچ مصوبه ای درباره هیچ قلم جنسی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: هیچ قلم جنسی نمی تواند بدون طی این مسیر تغییر قیمت داده شود و اگر این اتفاق بیفتد خلاف قانون است و سازمان تعزیرات با اختیارات جدیدی که دارد با آن برخورد می کند. وحیدی همچنین درباره برخی اخبار پیرامون قیمت مرغ و تخم مرغ گفت: همان طور  که گفتم برای گرانی اقلام ابتدا باید سازمان حمایت از مصرف کننده نظر بدهد و سپس ستاد تنظیم بازار در این زمینه مصوبه داشته باشد که تاکنون چنین چیزی نداشته ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چه اختیارات جدیدی به سازمان تعزیرات برای کنترل بازار و نظارت بر قیمت ها داده شده است، تصریح کرد: میزان جریمه ها را می توانند افزایش دهند و اجازه بسته شدن واحدهایی که تخلف می کنند را دریافت کردند. همچنین تعزیرات می تواند پلاکاردهایی را برای واحدهایی که گران فروشی می کنند، نصب کند. در واقع اختیاراتی داده شده است که برای متخلفان بازدارندگی داشته باشد.

وزیر کشور همچنین در گفت وگویی اظهار کرد: در طرح اصلاح یارانه ها، قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن می تواند تغییر پیدا کند و هیچ کالای دیگری حق افزایش قیمت ندارد. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: از سویی هیچ فردی اجازه ندارد با توجیه اینکه این چهار قلم کالا گران شد، قیمت حمل ونقل و سایر کالاها را بالا ببرد، چون جبران هزینه در این طرح دیده شد همچنین به مصرف کنندگان این چهار قلم کالا به دلیل گران شدن آنها یارانه پرداخت خواهد شد.