فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره تلاش دشمنان برای ایران هراسی در منطقه گفت: طی چند روز گذشته، شاهد رویدادهای تلخی در حوزه روابط میان دو کشور ایران و افغانستان بودیم و به نظر می رسد عوامل تفرقه و نفاق تلاش گسترده ای برای ایجاد چالش و اختلاف میان ملت های دو کشور در دستور کار دارند و از ابزارهای رسانه ای خود برای موفقیت این پروژه ها بهره می برند. البته وقوع چنین اتفاقاتی جدید نیست و مسبوق به سابقه بوده است.

سفیر پیشین ایران در افغانستان تصریح کرد: شواهد نشان می دهد دشمنان انقلاب از همه ابزارها و ترفندهای خود برای ایجاد اختلاف در جهان اسلام استفاده می کنند و در سال های اخیر، تمرکز اصلی آنها روی جنگ نرم افزاری و قدرت نرم بود تا به این وسیله کدورت هایی را میان کشورهای اسلامی ایجاد کنند.

وی با بیان این که ترفندها گرچه قدیمی است اما در هر مقطعی نگاه و روش جدیدی برای تاثیرگذاری بیشتر از سوی دشمنان، نظام سلطه و عوامل پیدا و پنهان آنها اعمال می شود، خاطرنشان کرد: در حوادث اخیر شاهد بودیم عمده تلاش مجموعه های فتنه و عوامل نفاق این بود که زمینه شکاف ملی و مذهبی را با تشدید اختلافات مذهبی و قومیتی ایجاد کنند و پیروان مذاهب شیعه و سنی و همچنین ملت های ایران و افغانستان را مقابل یکدیگر قرار دهند. دشمنان برای اجرایی کردن و کامیابی این توطئه شوم البته تلاش گسترده را در عرصه فضای مجازی به کار بستند تا با انتشار خبرها و تصاویر جعلی بر اساس نفاق و جدایی بکوبند. مشخص است غرب و نظام سلطه با این اقدامات نفوذ معنوی و اقتدار ایران در منطقه را نشانه گرفته است.

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موقعیت ایران این امکان را فراهم می آورد که با ۱۵کشور همسایه خود وارد تعاملی دوستانه و روابطی مبتنی بر احترام متقابل شود و گسترش این روابط، زمینه برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات داخلی مهیا می کند. طبعا دشمنان انقلاب اسلامی به هیچ وجه راضی به بهره گیری جمهوری اسلامی از این موقعیت نیستند. به رغم موقعیت مناسبی که ایران دارد در طول سال های گذشته به علت پرداختن به مسائلی مثل برجام، توجه به شرق تحت تاثیر نگاه به کشورهای غربی قرار گرفت و عملا از این امکان چشم پوشی شد. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم توجه به کشورهای همسایه در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار گرفت. طبعا در چنین شرایطی دشمنان نظام و انقلاب در پی آن هستند که با ترویج ایران هراسی در برخی کشورها مثل عراق، افغانستان، پاکستان و… زمینه شکاف میان ملت ها و دولت های منطقه را به وجود بیاورند. تعرض به مراکز دیپلماتیک ما در هرات و کابل نمونه هایی از تلاش دشمنان برای ایجاد شکاف و اختلاف میان ایران و افغانستان است. ملت ها و دولت های دو کشور باید در این زمینه هوشیارانه رفتار کنند و اجازه هیچ گونه سوءاستفاده را به دشمنان ندهند.

  • نویسنده : صدای هم وطن