دومین نمایشگاه سراسری تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد از تاریخ ١٧ اسفندماه در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی خوزستان در اهواز گشایش یافت و تا ١٩ اسفندماه ادامه یافت.  در این نمایشگاه بیش از ۵٠ واحد از ١٠ استان کشور حاضر شدند که از این تعداد، ٣٨ واحد سازنده، ١٣ واحد تامین کننده و خدماتی و ١٩ واحد از شرکت‌های دانش بنیان بودند.

دو سالن نمایشگاهی با متراژ بیش از ۳ هزار متر مربع به این نمایشگاه اختصاص یافت و همچنین حدود ۲۰ کارگروه آموزشی مرتبط با بحث صنعت فولاد در نمایشگاه برگزار شد.

اهداف و رویکرد این نمایشگاه ارتباط مستقیم و بدون واسطه تامین کنندگان و تولیدکنندگان و شناسایی ظرفیت‌های بالقوه عنوان شد.

در افتتاحیه این نمایشگاه سردار شاهوارپور فرمانده سپاه ولی‌عصر (عج) خوزستان، آقارضا فتوحی معاون اقتصادی استانداری خوزستان و حسین نظری رئیس سازمان صمت خوزستان و نجاتی معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان  حاضر بودند.

غلامرضا فروغی‌نیا دبیر نمایشگاه یاد شده ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: برگزاری دومین نمایشگاه بومی‌سازی در حوزه صنعت فولاد هم از جنبه ملی یک فرصت است و هم از جنبه منطقه‌ای در جنوب کشور می‌تواند تبیین کننده مزیت‌های نسبی تولید باشد.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که در پاره‌ای از امکانات در حوزه تولید انواع محصولات فولادی وجود دارد یقیناً رایزنی و تبادل اطلاعات از اهداف اولیه این نمایشگاه خواهد بود کما اینکه از رهگذر این مبادلات فنی و تخصصی و علمی یقیناً تامین‌کنندگان نو پا هم می‌توانند با داشته‌های خویش برای کارفرمایان صنعت فولاد، حضوری فعال در این عرصه داشته باشند.

فروغی‌نیا تاکید کرد: تمرکز بازاریابی در حوزه نمایشگاه‌ها شاید ارزان‌ترین ابزار اقتصادی برای واحدهای بازرگانی هم باشد تا آنها بتوانند تولیدکنندگان را دریافته و حمایت کنند. یقیناً بخش‌های بازرگانی راه های ارزان برای توجیه اقتصادی را در مسیر صنعتگران فولادی قرار خواهند داد. به ویژه اینکه اگر مسیر تامین در داخل کشور و در منطقه جنوب باشد از توجیه اقتصادی مطلوب‌تری برخوردار است.

دبیر دومین نمایشگاه بومی‌سازی صنعت فولاد با اشاره به مزیت‌های اقتصادی منطقه جنوب تصریح نمود: صنعت فولاد از جمله صنایعی است که در کشور ما می‌بایستی از مزایای ۱۸۸۰ کیلومتر دسترسی دریایی در جنوب کمال استفاده را ببرد. بنابراین با تکیه بر مزیت حمل و نقل ارزان بین‌المللی در تامین مواد و دسترسی به بازارهای هدف این مهم بیش از پیش با منطق اقتصادی سازگار است.

مهندس امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان بعنوان میزبان این نمایشگاه؛ با بیان اینکه صنعت فولاد به برکت انقلاب اسلامی از تولید روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به عدد ۳۰ میلیون تن و ظرفیت ۴۵ تن  رسیده است، گفت: پیش بینی کرده ایم این ظرفیت برای سال ۱۴۰۱ به عدد ۵۰ میلیون تن برسد؛ ولی متاسفانه مشکلاتی که در حوزه گاز و برق وجود دارد، میزان تولید واقعی را تاثیر قرار داده است.

وی افزود: این مشکلات در سال جاری بدون شک ادامه خواهد داشت با این حال تا پایان سال جاری میزان تولید حدودا ۲۸ میلیون تن خواهد بود که نسبت به سال گذشته حدودا ۲ میلیون تن کاهش تولید داریم.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد خوزستان با بیان اینکه در ادوار گذشته ۲۵ درصد از سهم فولاد کشور در استان خوزستان تولید شده است؛ گفت: متاسفانه به دلیل اینکه توسعه صنایع فولاد با تمرکز در نواحی کویری صورت گرفته و از دریا فاصله دارد، زمانی فولاد خوزستان مقام دوم کشور را در تولید فولاد دارا بود که هنوز هم در همین رده قرار دارد و تلاش می کنیم با وجود همه ی موانع و سیاست های توسعه ای موجود، همین موقعیت را حفظ کنیم.

وی گفت : با این حال توسعه هایی که در سایر استان ها در حال انجام است می تواند سهم تولید استان را کم کند و به عددی نزدیک به ۱۵ درصد در کل کشور برساند.

ابراهیمی تاکید کرد: مجموعه فولاد خوزستان هم به خاطر اینکه بتواند جایگاه خود را در حوزه توسعه صنعت فولاد حفظ کند و بر اساس نقشه راهبردی که برای طرح توسعه کشور تعریف شده، اهداف کلانش را با شدت و مداومت  پیگیری  خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تمرکز ما به سمت توسعه صنایع پایین دستی مانند تولید ورق و صنایع کوچک است؛ ادامه داد: فولاد خوزستان برای اینکه بتواند سهمی را در این حوزه داشته باشد برنامه ای را ترسیم کرده که بتواند سهم ۲۵ درصدی را تا سال ۱۴۱۰ در این بازار داشته باشد و به عدد ۱۳/۶ میلیون تن که هدف گذاری شده برسد.

ابراهیمی افزود : قدم اول بحث فولاد شادگان است انشالله تا سال ۱۴۰۲ میزان دومیلیون تن تولید فولاد به ظرفیت شادگان اضافه شود. سپس ۲۰۰ میلیون تن ظرفیت فولاد خوزستان افزایش پیدا کند و بعد از این عمدتاً به سوی مشارکت های فولادی حرکت خواهیم کرد چون بالاخره سهامداران ما شرکت هایی هستند که جنس سهامداریشان عمدتاً یکسان است و در نهایت با ترکیب سهامداری سعی می‌کنیم که یک هولدینگ صنعت فولادی در استان خوزستان برای کشور ایجاد کنیم که در کل سیاست‌های صنعت فولاد کشور بتوانیم مانند گذشته تاثیرگذار باشیم.

ابراهیمی گفت : در کشور دو بیضی انرژی و معدن داریم که استان خوزستان بیضی انرژی محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد خوزستان تصریح کرد: مزیت رقابتی استان خوزستان انرژی و وجود ۱۸۰۰ کیلومتر مرز آبی است. به گونه ای که به واسطه آن هزینه صادراتی در استان‌ خوزستان ۲ دلار است در حالی که در استان های کویری این رقم به ۱۸ دلار می رسد و با توجه به افزایش تولید مازاد بر مصرف فولاد در خوزستان که حدودا به ۱۴ میلیون تن می رسد و این مزیت برای صادرات باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد : در سال ۱۴۰۰ با صادرات نزدیک به دو میلیون تن و ارزآوری نزدیک به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رتبه اول صادرات در کشور را دارا هستیم.

مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان بیان کرد : فرق فولاد خوزستان با سایر شرکتهای فولادی این است که ما کل ارز را در سامانه نیما عرضه می‌کنیم. از سال ۹۷ تا کنون نزدیک به ۲ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کرده‌ایم و نسبت به تعهداتی که در این سامانه داشته‌ایم؛ ۲۵ درصد بیش از تعهدات خود اجرا کرده ایم.

ابراهیمی با بیان اینکه صادرات کار یک شب نیست؛ اظهار کرد: در مجموعه فولاد خوزستان شبکه صادراتی ای ایجاد کرده ایم و  در حال حاضر به ۳۸ کشور از آفریقا و آمریکای جنوبی گرفته تا کشورهای حوزه خلیج فارس و شرق  آسیا صادرات انجام می دهیم که بستر بسیار مناسبی ایجاد شده و تمرکز ما بر صادرات محصولات نهایی فولادی است.

وی در خصوص ادغام شرکت فولاد اکسین خوزستان با این مجموعه اظهار کرد: فولاد اکسین مانند فرزندی است که از مادرزادی خود جدا شده است و این ادغام از نظر ما مشکلی ندارد.

در خاتمه ی  نمایشگاه، مهندس امین ابراهیمی  همچنین با پیام زیر  از مجموعه ی  دخیل در برگزاری  دومین نمایشگاه تخصصی فولاد خوزستان تشکر نمود:

به جرات نمایشگاه بومی سازی از مهم ترین رویدادهای صنعت فولاد کشور است که توان داخلی تولیدکنندگان و ویترین خودکفایی کشور عزیزمان را معنا می بخشد. اجرای این مهم با حضور تولیدکنندگان از استان های مختلف کشور در سال حمایت از تولید داخلی و منویات مقام معظم رهبری ارزش خود را دوچندان نموده است و باری دیگر جلوه ای از پیشگام بودن فرزندان رشید خوزستان این بار در جبهه خودکفایی بود.

نمایشگاه حاضر با رویکردهای شناسایی توان بالقوه تولید کنندگان در فضای ارتباط مستقیم فنی و بازرگانی با تولید کنندگان قطعات و از طرفی واحدهای تحقیق و تکنولوژی با ارائه دهندگان دانش فنی و تکنولوژی در کنار تدبیر ارائه موفق کارگاه های آموزشی و پژوهشی، مسیر موفق بومی سازی را تداوم بخشید.

بی شک حضور مسئولان اداری و نظامی استانی و روئیت توانایی های صنعتگران و گفت و شنود و رهنمود در رفع مشکلات اداری تولیدکنندگان در این بازدیدهای میدانی دستاورد دیگری در این نمایشگاه بود. اولین جلسه کمیته بومی سازی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در اهواز با حضور صاحب نظران از کشورهای بزرگ و حضور کامل و جدی این انجمن در نمایشگاه فوق برای اولین بار افتخاری برای فولاد خوزستان و این نمایشگاه بود.

بی شک این حضور موفق باتوجه به ایام پایان سال و محدودیت های کرونایی مرهون برنامه ریزی، همفکری و همدلی کلیه ارکان درگیر از بخش های مختلف مجموعه بزرگ فولاد خوزستان است. لذا بدینوسیله از تلاش های جناب آقای جلیلی مدیرعامل نمایشگاه بین المللی خوزستان، آقای تفضلی در مدیریت کل امور نمایشگاه و سامان دهی ارکان درونی و بیرونی، جناب آقای اکابر در هماهنگی و مدیریت اجرایی عوامل اجرایی و پشتیبانی و تدارک امور و جناب آقای فروغی نیا در پوشش رسانه ای و هماهنگی های مربوطه و همچنین همه عزیزان دیگر تقدیر می نمایم و امیدوارم همچون گذشته با بهره جستن از نظرات و پیشنهادات مفید صاحب نظران و افراد با تجربه شاهد برگزاری مجدد و موفق چنین رویدادی باشیم.

 

 

 

 

  • نویسنده : صدای هم وطن