بی شک یکی از ماندگارترین و اساسی ترین اقدامات دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور که هرگز از ذهن مردم قدرشناس ایران پاک نخواهد شد ، آزاد سازی سواحل خزر به عنوان یک بستر و سرمایه طبیعی و گردشگری ملی است که سال ها به بهانه های مختلف به تصرف عده ای سرمایه دار و […]

بی شک یکی از ماندگارترین و اساسی ترین اقدامات دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور که هرگز از ذهن مردم قدرشناس ایران پاک نخواهد شد ، آزاد سازی سواحل خزر به عنوان یک بستر و سرمایه طبیعی و گردشگری ملی است که سال ها به بهانه های مختلف به تصرف عده ای سرمایه دار و نهادهایی دولتی درآمده بود که در اوج معضل اقتصادی کشور ، جلوی چشم مردم آسیب دیده به شکل اعیانی برای خودشان فضاهایی مفرح ایجاد کنند.
بازتاب این اقدام جسورانه دولت که از برچیدن فضاهای نظامی و حاکمیتی شروع شد ، نزد افکار عمومی و رسانه های کشور نشان از اعلام رضایت مردم از این حرکت پسندیده است . حرکتی که باعث می شود ، ملت ایران که به شدت محتاج فضاهایی سالم برای گذران اوقات خوش اند به آسانی و ارزانتر از همیشه به سواحل زیبای خزر دسترسی داشته باشند .
شک نداریم که خزر به عنوان برادر بزرگتر و هموطن کارونی که اوضاع و احوال بسا فاجعه بارتری نسبت به دیگر رودخانه های کشور دارد در حال دعا و نیایش برای آزادسازی دست و پای این نگین آبی کشور از بسیاری زنجیرهاست. زنجیرهایی که ته مانده جسد کارون زیبا ، مقتدر و غریب را با سنگ ها و ساختمان ها و نیزارها و فاضلاب ها احاطه کرده اند.
کارونی که اگر صاحب و دلسوز داشته باشد ، ظرفیت آنرا دارد که اهواز را به استانبول ایران تبدیل کند .
کارونی که از عمق و از کنار و از بالا و از درون به تاراج بی تدبیری ها و ناملایمات گرفتار شده است .
کارونی که یادگار قرن ها هویت این خطه و تنها شاهد جاری و زنده ی حماسه های مردم خوزستان در طول ۸ سال دفاع مقدس است بازیچه معاملات عده ای شده که تنها هنرشان پهن کردن بساط قلیان و فلافل و کافه های ناخوشایندی است که هیچ رنگ و بویی از فرهنگ و تمدن و آسایش در آن ها نیست .
امیدوارم نهادهای حاکمیتی ، نظارتی و قضایی با اقتدار و صلابت خزر به حریم غریب کارون هم ورود کنند تا بلکه این شریان حیاتی و این رگ آبی پیکر نحیف جغرافیای خوزستان دوباره به اصالت ، نجابت و صلابت خود برگردد .
به روزهایی که کشتی ها و بلم ها برای مردم اهواز بوق شادی می زدند و ماهی ها رقص‌کنان به قلاب ها می خندیدند و پرندگان در سواحل زیبایش به پرواز درمی آمدند و شهروندان هم بساط عاشقی و خلوت شان را لب کارون به اشتراک می گذاشتند.
امیدواریم دعای خیر سواحل خزر شامل حال برادر کوچکترش در جنوب شود و این رودخانه تاریخی هم از بند و زنجیر ساختمان ها و دکه ها و کلبه ها و کافه ها نجات یابد .

  • نویسنده : هوشنگ نوبخت
  • منبع خبر : صدای هم وطن