برای چهارمین روز پیاپی، آمار فوت کرونا در کشور، ۳ رقمی است. طبق گزارش دیروز وزارت بهداشت، در شبانه روز ۲۱ تا ۲۲ بهمن، ۱۴۳ مبتلای کرونا در کشور فوت کردند و در همین بازه زمانی ۳۱۲۴۷ بیمار جدید شناسایی شد. طی روزهای اخیر، هم فوت کرونا در کشور افزایش یافته و هم تعداد بستری […]

برای چهارمین روز پیاپی، آمار فوت کرونا در کشور، ۳ رقمی است. طبق گزارش دیروز وزارت بهداشت، در شبانه روز ۲۱ تا ۲۲ بهمن، ۱۴۳ مبتلای کرونا در کشور فوت کردند و در همین بازه زمانی ۳۱۲۴۷ بیمار جدید شناسایی شد. طی روزهای اخیر، هم فوت کرونا در کشور افزایش یافته و هم تعداد بستری ها به ازای تعداد مبتلایان جدید چنانکه دیروز از ۳۱۲۴۷ مبتلای جدید، ۲۷۸۱ نفر (۸.۹ درصد از مبتلایان جدید) بستری شدند.

از جمعه هفته گذشته تا دیروز و به فاصله ۸ روز، رنگ بندی های کرونایی، تغییر بسیار چشمگیر و خطرناک داشته چنانکه جمعه هفته گذشته (۱۵ بهمن) تعداد شهرهای قرمز به ۱۲۰، شهرهای نارنجی به ۱۵۳ و شهرهای زرد به ۱۶۷ افزایش یافته بود اما ۸ شهر کشور هم به دلیل آمار بستری بسیار پایین به ازای جمعیت، در وضعیت آبی قرار داشت. طبق اعلام دیروز وزارت بهداشت، عصر جمعه و به دنبال افزایش انفجاری ابتلا و بستری ها طی ۸ روز گذشته، تعداد شهرهای در وضعیت قرمز کشور با ۱۰۵.۸ درصد افزایش، به ۲۴۷ شهر رسیده و طبیعتا، از تعداد شهرهای زرد (وضعیت کم خطر) یا نارنجی (خطر متوسط) هم کاسته شده چون آنها به دلیل افزایش انفجاری ابتلا و بستری ها به وضعیت قرمز رسیده اند چنانکه طبق این گزارش، عصر دیروز (۲۲ بهمن) تعداد شهرهای آبی کشور به صفر رسید و ۱۱۲ شهر به وضعیت نارنجی و ۸۹ شهر به وضعیت زرد وارد شدند.

این تغییر نگران کننده رنگ بندی ها البته برای متخصصان اپیدمیولوژی و اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا دور از انتظار نبوده چنانکه از روزهای گذشته و از ابتدای بهمن ماه و به دنبال افزایش محسوس تعداد مبتلایان امیکرون در کشور، این متخصصان که البته به نظر می رسد از دایره اتخاذ تصمیمات کلان و سیاست های مرتبط با سلامت، دور نگه داشته شده اند تا صرفا یک نقش نمایشی ایفا کنند، هشدار داده بودند که مسوولان امر باید به طور جدی برای محدودسازی ترددها و فعالیت های منجر به ازدحام اقدام کنند که البته این هشدار همان گونه که همه مردم کشور شاهد هستند و بنا به مصداق «لمس با گوشت و پوست»، می بینند که هیچ محدودیتی برای هیچ فعالیتی (غیر از موارد تصویر سازی در مقابل دوربین های تلویزیون برای پخش سراسری) در کشور جاری نیست (مگر آنکه از امروز و به دلایلی کاملا مشخص و بی نیاز به تشریح محدودیت های سراسری، اعمال شود.) دیروز آمیتیس رمضانی؛ دبیر انجمن متخصصین بیماری های عفونی و گرمسیری در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از بی تدبیری هایی که وضعیت کشور را از بابت همه گیری کرونا، دوباره به روزهای نیمه تابستان بازگرداند در حالی که با اعمال محدودیت های گسترده می شد از چنین شرایطی پیشگیری کرد، گفت: «شاید قبل از اینکه وارد پیک شویم، محدودیت ها و افزایش دز بوستر می توانست نقش داشته باشد، اما زمانی که وارد پیک شدیم، معمولا چندان تعطیلی ها و قرنطینه های گسترده و سراسری نمی تواند از پیش رفتن پیک جلوگیری کند. هرکدام از اقدامات باید پیش از این انجام می شد. اما منظور از این مساله به هیچ وجه این نیست که تجمعات برگزار شده و تمامی برنامه ها و مراسم های غیرضروری تاثیری در سرعت پیک ندارد.»

دیروز، رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از فوت پنج کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به کرونا در استان خبر داد. به گفته علی افشانی، ۴ تن از این کودکان زیر یک سال و یک نفر، سه ساله بوده است. فوت این ۵ کودک، باید با ادعاهای مسوولانی که با اعلام «کم خطر بودن امیکرون» تلاش کردند مجوز برگزاری تجمعات پر ازدحام را اخذ کنند، برابری داده شود.

بی توجهی مسوولان نسبت به خطر کرونا در کشور حتما شرایط را به وضعیت بدتری می رساند چنانکه روز چهارشنبه، معاون بهداشت وزارت بهداشت از احتمال بستری روزانه تا یک میلیون نفر خبر داد. کمال حیدری روز چهارشنبه ضمن اینکه خبر داد آمار بستری ها هر روز با افزایش سه برابری نسبت به روز قبل در حال رشد است افشا کرد که مسوولانی از دستگاه های دولتی، با وجود در دسترس بودن آمار و اطلاعات مروبط به خطر رو به افزایش و گستردگی ابتلا و بستری در کشور، از اعمال محدودیت های استانی خودداری کرده اند و تاکید کرد که از هفته گذشته، زاویه شیب افزایش ابتلای کرونا در کشور به ۱۴۰ تا ۱۵۰ درجه افزایش یافته در حالی که پیش از چند هفته اخیر، این زاویه ۲۰ الی ۴۰ درجه بوده است.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان