یاسر احمد‌وند، با حضور در پاویون دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از برگزاری نشست مشترک وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد برای رفع دغدغه مالیاتی فعالان فرهنگی به‌ویژه ناشران و کتاب‌‌فروشان خبر داد و درباره توجه وزارت فرهنگ به موضوع کاغذ گفت: به‌مرور در حال شناسایی و رفع مسائل کارخانه‌‌های کاغذی هستیم.

یاسر احمد‌و‌ند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته سه‌شنبه(۵ بهمن‌ماه) در پاوین دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران حاضر شد.

احمد‌وند درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در قالب مجازی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اتفاق مبارکی است؛ به‌عبارت دیگر هر جا فرصت عرضه کتاب، آثار فرهنگی و تولیدات حوزه ادب و فرهنگ کشور باشد، بی‌تردید مکان مبارکی است. نمایشگاه کتاب، چه مجازی و چه حضوری، چنین ضیافتی است آثار پدید‌آورندگان فرهنگ و ادب کشور در طول یک‌سال گذشته و سال‌‌های قبل از آن فرصت پیدا می‌کنند تا در چشم‌رس مردم فرهنگ‌دوست کشورمان قرار بگیرند.

وی نمایشگاه مجازی کتاب تهران را افتخارآمیز توصیف کرد و افزود: خدا‌رو‌شکر در کشورمان ایران، سالانه ۱۰۰ هزار عنوان کتاب  منتشر می‌شود، بیش از ۲ هزار ناشر فعال وجود دارد، بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب عرضه می‌شود،  نشان‌دهنده پویایی، بالندگی و نشاط فرهنگی جامعه و بسیار بسیار ارزشمند است. جا دارد، خدا قوت بگوییم برای همه افرادی که برای  فراهم آمدن این شرایط تلاش کردند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخی دغدغه‌های صنفی حوزه نشر به‌ویژه معافیت مالیاتی گفت: معافیت مالیاتی صاحبان مشاغلی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند، سال‌ها پیش در قانون ذکر شده است؛ در اجرا و آئین‌نامه‌های اجرایی، بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صاحبان کسب ‌و‌کار‌های فرهنگی از یک طرف و از سوی  دیگر با سازمان امور مالیاتی در نحوه اجرای قانون، اختلاف‌نظر‌هایی وجود داشته است. گاهی نیز در حق  فعالان حوزه فرهنگ اجحاف شده است. نفس و روح قانون اینگونه بود که حاکمیت در قابل فرهگن مردم وظیفه‌ای دارد، از‌جمله اینکه باید مردم را آموزش بدهد، به ارتقاء فرهنگ آن‌ها توجه داشته باشد و آخرین یافته‌های علمی را در اختیار آن‌ها بگذارد. عده‌ای کارشناس و آشنا با مسائل، مانند ناشران، فیلمسازان، تولید‌کنندگان آثار هنری، این وظایف را برعهده گرفته‌اند و ارتقاء سطح فرهنگ کشور را زمینه‌سازی می‌کنند. دولت به این عده کمک می‌کند تا در این مسیر حرکت کنند؛ بنابراین بخشی از روح معافیت مالیاتی مبتنی بر همین رویکرد دولت است؛ یعنی بخشی از بار مالی این فعالان را بر‌می‌دارد و بار مالی جدیدی برای آن‌ها ایجاد نکند.

احمد‌وند افزود: قانون معافیت مالیاتی، در جریان اجرا به یکسری چالش‌های مالی و جزئی تبدیل می‌شود؛ به‌عنوان مثال مشکلاتی مانند اینکه دفاتر به موقع اعلام نشده فاکتور‌‌ها هم‌خوانی ندارد و موارد دیگر که موجب می‌شود، برای ناشران و کتاب‌‌فروشان بار مالی ایجاد شود. این موارد نافی اهداف قانون‌گذار است در‌حالی‌که هدف تسهیل‌گری است؛ به‌نظر می‌رسد دغدغه قانون‌گذار و سازمان امور مالیاتی قابل بررسی و رفع است. تفاهم‌نامه‌‌هایی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور مالیاتی منعقد شده است؛ این تفاهم‌نامه‌ها در دوره‌هایی اجرا شده و گاهی نیز به دلیل تغییر مدیریتی مورد غفلت قرار گرفته است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گفت‌و‌گو با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رفع دغدغه‌ اهالی فرهنگ مرتبط با معافیت مالیاتی بیان کرد: به زودی جلسه مشترک بین وزرای اقتصاد و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع مشکلات مالیاتی صاحبان مشاغل فرهنگی برگزار خواهد شد.

احمد‌وند با اشاره به مصوبه ۳۰ خرداد‌‌ماه سال جاری هیات وزیران ادامه داد: در این مصوبه به اعمال تعرفه‌های فرهنگی برای مصارف گاز، برق، آب، عوارض ساختمان، پست مربوط می‌شود. این مصوبه نیز در آئین‌نامه‌های اجرایی به‌دلیل تغییر دولت دچار مشکلاتی است. برای تحقق تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم. این مصوبه از اهمیت و ظرفیت‌ قابل توجهی برای گشایش در کسب‌و‌کار‌های فرهنگی برخورد دار است.

نشر کشور در ۵ سال گذشته ۴۲ تا ۵۵ هزار تن کاغذ مصرف کرده است
وی درباره دغدغه دیگر ناشران در زمینه تامین کاغذ بیان کرد: طبق برآورد تولید پنج‌سال گذشته کتاب کشور احصاء شد، بین ۴۲ هزار تا ۵۵ هزار تن در پنج‌سال گذشته در زمینه تولید کتاب کاغذ مصرف شده است. این میزان، عدد بالایی برای ظرفیت تولید داخلی نیست؛ به‌عبارت دیگر تنها یک خط تولید کارخانه کاغذ مازندران، ظرفیت تولید سالانه ۸۰ هزار تن کاغذ را دارد. کارخانه پارس و شوشتر که در حال ساخت است، همچنین کارخانه زاگرس در فارس توانایی افزایش ظرفیت تولید کاغذ کشور را دارند. البته نیاز فرهنگ و اداری به کاغذ تحریر، بیش از ۳۰۰ هزار تن است اما همان‌طور که گفتم نیاز نشر ۸۰ هزار تن برآورد شده که با تکیه بر توان داخلی، امکان پاسخگویی به آن را داریم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شناسایی و رفع مشکلات  کارخانه‌های  تولید کاغذ داخلی ادامه داد: هرچند ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفع مشکلات تولید‌کننده کاغذ نیست، اما به‌مرور در حال شناسایی و رفع مسائل کارخانه‌‌های کاغذی هستیم.

توافق وزارت فرهنگ با کارخانه مازندران برای تولید ۲۰ هزارتن کاغذ
احمد‌وند به نشست مشترک با مدیر‌عامل کارخانه کاغذ مازندران اشاره و بیان کرد: نشست مشترک با مدیر‌عامل کاغذ مازندران، برای توافق تولید ۲۰ هزار تن کاغذ برگزار شد. امید‌واریم بخشی ازاین کاغذ تا پایان سال و مابقی به تدریج از این کارخانه و همچینن سایر کارخانه‌های کشور دریافت شود. به تامین بخش قابل توجهی از نیاز داخل با کاغذ تولید‌کنندگان ایرانی امید‌وارم؛ البته امکان واردات کاغذ با ارز نیمایی وجود دارد. امید‌وارم اختلاف معنا‌داری بین قیمت کاغذ وارداتی و داخلی وجود داشته باشد تا ناشران ترجیح دهند از کاغذ داخلی استفاده کنند.

وی درباره برگزاری برنامه‌های فرهنگی شامل اعلام برترین‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: پیشنهاد خوبی است و طرح آن به مجری برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب امکان بررسی آن را  بیشتر می‌کند.

برنامه ویژه وزارت فرهنگ در زمینه تامین زیرساخت‌های حوزه نشر
احمد‌وند درباره جایگاه نخست ادبیات در میزان فروش دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و برنامه مسئولان فرهنگی برای توجه به این حوزه به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری گفت: رتبه نخست فروش برای کتاب‌های حوزه ادبیات در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اتفاق خوبی است و نشان می‌دهد، مردمی که ادبیات می‌خوانند جامعه زنده‌، با نشاط و پرامید هستند. ناشران، نویسندگان و شعرای خوبی در حوزه ادبیات وجود دارد و البته بسیاری از فعالان در این عرصه به دلایل مختلف از‌جمله محدودیت‌های بازار نشرف کمبود ویترین و گرانی کاغذ فرصت نشر آثار خود را پیدا نمی‌کنند؛ بنابراین اگر زیرساخت‌های فرهنگی بیشتری تامین شود، امکان عرصه بیشتر این آثار نیز ایجاد خواهد شد. امیدواریم سال آینده در زمینه تامین زیرساخت‌ها  اتفاقات قابل‌توجهی را شاهد باشیم.

وی پرداختن به آثار تولید شده درباره ابعاد مختلف شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: تولید این آثار نیز نشانه پویایی حوزه نشر است براساس تالم و واکنش جامعه به شهادت حاج قاسم سلیمانی  است. ۴۰۰ اثر درباره شخصیت این شهید منتشر شده و به‌نظر می‌رسد، در آینده آثار عمیق‌تری درباره شخصیت ایشان منتشر شود. می‌دانم برخی از نویسندگان  کشور درگیر این موضوع هستند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره میزان آمادگی حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جریان نهضت ادبیات ترجمه به‌ویژه ادبیات پایداری بیان کرد: نهضت ترجمه به‌ویژه در حوزه ادبیات پایداری مورد تاکید  مقام معظم رهبری و البته نیاز جامعه منطقه‌ای و مزیت فرهنگی ایران، محور مقاومت است. این مزیت در منطقه مخاطب دارد. ظرفیت‌‌ها، بازار‌ها و ناشران این حوزه باید شناخته شوند. برنامه‌ر‌یزی، ترجمه و انتشار باید از مسیرو مجرای حرفه‌ای محقق شود؛ به‌عبارت دیگر ناشر کشور مقصد تولید‌کننده آثاری باشد که می‌خواهیم در آن کشور مطرح شود؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت کتاب را ترجمه کنیم و انتظار داشته باشیم در کشور‌های دیگر بازار داشته باشد. تعامل ستادی ایجاد شده، علاوه براین سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی به‌اصطلاح پای کار است. امروز نیز برای برنامه‌ریزی سال آینده و ترجمه قابل توجهی از آثار در منطقه، جلسه‌ای تشکیل شد. دبیرخانه گرنت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به ترجمه و انتشار آثار ایرانی در دیگر کشور‌ها توجه دارد.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : ایبنا