وی افزود: کیفیت آب آشامیدنی یک موضوع بین بخشی است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وظیفه دارد آبی را که از طریق لوله کشی به دست مردم می رسد به طور مداوم نمونه گیری کند و کیفیت آن را بسنجد. مدیران این وزارتخانه می گویند این کار را به طور مداوم انجام می دهند.

 مجوز ارزیابی محیط زیستی پروژه انتقال آب خزر به سمنان دو سال پیش صادر شد

این گوشه ای از پاسخ های مطرح شده از سوی مدیران معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست است که دیروز در نشستی خبری به خبرنگاران داده شد، پاسخ هایی که بیشترشان کلی بود به همین دلیل در نهایت برخی خبرنگاران این حوزه را با سوالات بیشتری روبه رو کرد. برای نمونه مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست درباره پروژه انتقال آب خزر به سمنان گفت ابعاد این پروژه به حدی وسیع است که با بودجه دولتی امکان اجرای آن وجود ندارد. به گفته او برداشت محیط زیست از ابتدا این بوده که این پروژه فعلا قابلیت اجرا ندارد.

به گزارش ایرنا، علی مریدی، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست در پاسخ به پرسشی درباره آخرین ارزیابی ها درباره کیفیت آب آشامیدنی در تهران و دیگر کلانشهر های کشور گفت: با توجه به اهمیت آب مصرفی در کلانشهر تهران، هفت سال پیش طرح جامع بهبود کیفیت آب در تهران مطرح شد که بر اساس آن در مورد برخی چاه ها که به لحاظ میزان نیترات نگرانی داشتیم، پلمب شدند.

وی افزود: کیفیت آب آشامیدنی یک موضوع بین بخشی است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وظیفه دارد آبی را که از طریق لوله کشی به دست مردم می رسد به طور مداوم نمونه گیری کند و کیفیت آن را بسنجد. مدیران این وزارتخانه می گویند این کار را به طور مداوم انجام می دهند.

مریدی درباره کیفیت آب و برنامه های دولت در این زمینه ادامه داد: بیش از چهار سال است که کارگروه ملی کیفیت آب آشامیدنی ذیل کارگروه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شکل گرفته که براساس آن برای هر کدام از شهرها و روستاها برنامه جامع بهبود کیفیت آب شرب تدوین شده است.

 پروژه ای بدون پیشرفت

دیروز خبرنگاران از میزان پیشرفت پروژه انتقال آب خزر به سمنان نیز پرسیدند. حمید جلالوندی، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: سازمان محیط زیست مجوز ارزیابی انتقال آب خزر به سمنان را دو سال پیش صادر کرده اما با توجه به ابعاد پروژه تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته است.

وی تاکید کرد: ابعاد این پروژه به حدی وسیع است که با بودجه دولتی امکان اجرای آن وجود ندارد، ما حدود دو سال پیش مجوز آن را صادر کردیم اما هنوز اجرایی نشده است البته از ابتدا هم برداشت ما همین بود که فعلا قابلیت اجرایی ندارد.

 مازوت سوزی بدون مجوز

مازوت سوزی محور دیگری بود که در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به آن پرداخته شد. داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: سازمان محیط زیست به هیچ نیروگاهی اجازه سوزاندن مازوت نداده و واحدهای متخلف نیز پلمب می شوند.

وی ادامه داد: ۱۶ نیروگاه بخار در کشور وجود دارد که در ۱۴ استان مستقر هستند و فقط این نیروگاه ها هستند که قابلیت استفاده از مازوت را دارند که بر اساس قانون هوای پاک اگر این نیروگاه ها اقدام به استفاده از سوخت مازوت کنند باید فیلتر نصب کرده و حدود مجاز را رعایت کنند که متاسفانه این کار انجام نمی شود.  وی با اشاره به این که نظارتی بر واحدهایی که مصرف مازوت دارند انجام نمی گیرد، گفت : به دلیل این که پالایشگاه ها ما فرسوده هستند، ۲۴درصد محصولات نهایی آنها مازوت است در حالی که در پالایشگاه دنیا این میزان ۱۲درصد است.

  • نویسنده : صدای هم وطن