«اعلام قیمت واقعی بنزین» توسط یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس و اخیرا نیز اظهارنظر وزیر نفت در خصوص «بررسی طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم» بار دیگر این شائبه را ایجاد کرده که ممکن است نرخ بنزین در سال آتی تغییر کند. بر اساس گفته های عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی «موضوع افزایش قیمت آن در حد پیشنهاد مطرح شده که می تواند قبول یا رد شود.» اما همین امر می تواند بر سبد معیشتی خانواده ها تاثیرات مخربی بگذارد.

حواشی پیرامون نرخ بنزین همچنان ادامه دارد؛ با وجود اینکه مسوولان بارها از عدم افزایش نرخ بنزین در سال جاری و سال آتی گفته اند، اما انتشار خبری مبنی بر  به خصوص اینکه انتظار می رود تورم به خصوص در گروه کالاهای خوراکی در ماه های باقیمانده سال روند افزایشی داشته باشد؛ گزارش وزارت صمت از قیمت کالاهای خوراکی در هشت ماه نخست سال جاری نشان می دهد که قیمت عمده کالاها در این مدت بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته و متوسط تورم نقطه ای آبان سال جاری نسبت به آبان سال گذشته نیز ۳۵.۷ درصد بوده است. البته روند شاخص بهای تولیدکننده از تابستان ۹۸ تا تابستان سال جاری نیز صعودی بوده که این امر روند افزایشی قیمت ها را تشدید می کند. در این شرایط افزایش قیمت بنزین، علاوه بر بالا بردن تورم انتظاری افراد، به هزینه های تولید و در نتیجه تورم عمومی کشور دامن می زند.

عدالت بنزینی 

دو سال پیش قیمت بنزین در فرآیندی ناگهانی و بدون مقدمه افزایش یافت. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان افزایش نرخ آن را در شرایطی که تحریم های نفتی علیه کشور اعمال شده بود، خطرناک و تورم زا می دانستند، اما سران سه قوا با این کار موافقت کرده و نرخ بنزین آزاد با جهشی چند صد درصدی به لیتری سه هزار تومان رسید. حال و با گذشت بیش از دو سال از افزایش نرخ بنزین، شایعاتی پیرامون انجام دوباره این کار به گوش می رسید. مهم ترین دلیل افزایش این شایعات نیز بالا بودن یارانه انرژی در کشور همچنین عدم استفاده اقشار ضعیف و آسیب پذیر از یارانه حامل های انرژی عنوان شده است. در این راستا برخی مسوولان و نمایندگان مجلس به دنبال طرحی برای تحقق «عدالت بنزینی» بودند؛ یکی از طرح های ارایه شده نیز اختصاص ۱۵ لیتر بنزین به هر کدملی بود. البته که این طرح همچنان به تصویب نرسیده ولی به صورت پایلوت در کیش و قشم انجام می شود.رحیمی مظفری بر این باور است که تصویب این طرح و اجرای آن در سراسر کشور به عدالت نزدیک تر است، او در این خصوص گفته بود: «اگر بنزین به عنوان یک سرمایه ملی است باید به تمام افراد اختصاص پیدا کند و اختصاص بنزین به افرادی که خودرو دارند، دور از انصاف است. البته متاسفانه شرایط به گونه ای نیست که بتوان موضوع بنزین را کاملا حل کرد، عدالت در بخش بنزین باید به گونه ای باشد که در مرحله نخست بنزین تک نرخی به دست مردم برسد و افراد بتوانند یارانه بنزین را دریافت کنند که متاسفانه فعلا شرایط مناسبی برای این طرح نیست.»

نرخ واقعی بنزین یک دلار است

با استناد به گفته های مظفری «قیمت واقعی بنزین رقمی بالغ بر یک دلار است و مابقی آن یارانه است بنابراین ذکر این نکته ضروری است که یارانه به بنزین آزاد و لیتر ۳ هزار تومانی هم تعلق می گیرد.» پیش از مظفری، پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه نیز قیمت واقعی بنزین را ۲۰ هزار تومان اعلام کرده بود. او در گفت وگویی که با یکی از خبرگزاری ها انجام داده، گفته بود: «افراد ثروتمند که هر کدام چند ماشین دارند، بیشتر از یارانه بنزین استفاده می کنند. قیمت اصلی و واقعی بنزین در اصل ۲۰ هزار تومان است، این افراد از ۱۷ هزار تومان مابه التفاوت یارانه بیشتر استفاده می کنند.» با وجود اینکه بنزین لیتری ۲۰ یا ۲۷ هزار تومان با شرایط واقعی زندگی افراد در ایران آن هم در شرایطی که حداقل دریافتی یک کارگر متاهل حدود ۴ میلیون تومان است، همخوانی ندارد، اما بیان همین نرخ نیز باعث برخی نگرانی ها در خصوص احتمال افزایش یک باره قیمت بنزین شده است.البته که محمدرضا دشتی اردکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه طرح این موضوعات به دلیل وجود التهاب در جامعه است، گفت که مردم نگران نباشند، هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

برطرف شدن ابهام طرح هر کدملی سهمیه بنزین

روز گذشته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از عدم تغییر حامل های انرژی در سال آتی خبر داد و بیان کرد که «تا امروز افزایش حامل های انرژی نه پیشنهاد دولت است و نه مجلس نظر داده و اگر دولت هم پیشنهاد دهد مجلس قطعا آن را رد می کند.» اگرچه که بر اساس گفته های نمایندگان مجلس قرار نیست قیمت بنزین تغییر اسمی داشته باشد، اما به نظر می رسد دولت دست به تصویب طرح های دیگری بزند تا با استفاده از آن بتواند قیمت این حامل انرژی را به واقعیت نزدیک تر کند. از این رو روز گذشته جواد اوجی، وزیر نفت پس از امضای تفاهمنامه خط لوله تابش (تامین بازار انرژی شرق) گفت که «طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم در حال بررسی کارشناسی و انجام کارهای آزمایشی است و هر زمان ابهام هایش برطرف شود، از سمت دولت برای اجرای آن تصمیم گیری می شود.» به نظر می رسد دولت در سال آتی علاوه بر حذف ارز ترجیحی درصدد است که اقدام دیگری برای واقعی سازی قیمت حامل های انرژی نیز انجام دهد.

  • نویسنده : صدای هم وطن