شرکت آب و فاضلاب مبالغی را از صندوق ذخیره ارزی برداشت کرد تا پروژه های نیمه تمام را اجرا کند اما پس از گذشت چند سال نه تنها این پروژه ها به پایان نرسید بلکه به گفته نمایندگان، این شرکت، عملکرد نظارتی و اجرایی ضعیف داشته و به طور شفاف درباره چگونگی هزینه کرد این […]

شرکت آب و فاضلاب مبالغی را از صندوق ذخیره ارزی برداشت کرد تا پروژه های نیمه تمام را اجرا کند اما پس از گذشت چند سال نه تنها این پروژه ها به پایان نرسید بلکه به گفته نمایندگان، این شرکت، عملکرد نظارتی و اجرایی ضعیف داشته و به طور شفاف درباره چگونگی هزینه کرد این مبالغ اطلاع رسانی نکرده است.

این مساله باعث شد تا مجلس دیروز به موضوع تحقیق و تفحص از شرکت آبفا رای مثبت دهد و عملا تفحص ا ز آبفا در مجلس با ۱۴۳ رای کلید خورد. عبدالجلال ایری گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره وضعیت عملکرد آبفا را در مجلس خواند و علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز به عنوان متقاضی تحقیق و تفحص از حجم معضلات این حوزه در کشور سخن گفت.

وی افزود: با آنکه هزینه های سرسام آوری در بودجه سنواتی برای این بخش در نظر گرفته شده است اما صنعت آب و فاضلاب نتوانسته پاسخگوی نیازهای کشور باشد. امروز از خراسان تا سیستان و بلوچستان، خوزستان، لرستان، آذربایجان و شهرهای کویری مرکزی درگیر مساله و تنگناهای مرتبط با آب و فاضلاب هستند.

همچنین قالیباف، رئیس مجلس تحقیق و تفحص را ابزار مهم نظارتی مجلس توصیف کرد و گفت: توجه به آثار تحقیق و تفحص در جریان طرح و بررسی تقاضا و پس از آنکه گزارش تحقیق و تفحص به مراکز قضایی ارائه و رسیدگی و اقدامات بعدی انجام شود، ضروری است. همچنین صباغیان نماینده بافق نیز درباره لزوم قرائت نتایج تفحص های گذشته مجلس در کنار ارائه تقاضای تحقیق و تفحص های جدید به مجلس تذکر داد.قالیباف نیز در پاسخ به تذکر نماینده مهریز و بافق گفت: برای قرائت نتایج تحقیق و تفحص هایی که در گذشته انجام شده نیاز به اصلاح آیین نامه داخلی است اما در اینکه تفحص ها باید به صورت دقیق انجام شود و به نتیجه نهایی برسد، بسیار مصمم هستیم.

 ارسال پرونده تخلفات دستگاه های مختلف درباره سیل گرمسار به قوه قضائیه

در ادامه صحن علنی نوبت به بررسی پرونده تخلفات دستگاه های مختلف درباره سیل گرمسار رسید که سخنگوی کمیسیون عمران در تشریح گزارش کمیسیون متبوعش، با اشاره به خسارات وارد شده به گرمسار در اثر وقوع سیل در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری، وجود کانون های جمعیتی فاقد زیرساخت مقابله با سیلاب و تبدیل سریع بارش ها به روان آب، عدم ارتقای دانش، امکانات و اعتبارات مدیریت بحران و همچنین عدم مستندسازی و به کارگیری تجارب حوادث مشابه را از مهم ترین عوامل توسعه دامنه خسارات سیل در این شهرستان دانست.در نهایت با تصمیم نمایندگان مجلس پرونده تخلفات دستگاه های مختلف درباره سیل گرمسار به قوه قضائیه ارسال شد.

 تشکیل شعب ویژه حل اختلاف دانش بنیان ها

مجلس دیروز نیز ادامه طرح جهش تولید دانش بنیان ها را بررسی و تعدادی ا ز مواد باقی مانده آن را تصویب کرد. بنا به مصوبه مجلس قوه قضائیه مکلف به تشکیل شعب مخصوص رسیدگی به اختلافات شرکت های دانش بنیان شد.

 دولتی ها با دانش بنیان ها رقابت نکنند

همچنین در ادامه بررسی این طرح، دو بند از مواد ۱۰ و ۱۱ طرح مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شد. این بندها به رقابت نکردن دستگاه های دولتی با شرکت های دانش بنیان مربوط می شود.در این دو ماده موضوع ایجاد امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت ها و متقاضیان ایجاد موسسات دانش بنیان بحث شده است. نمایندگان مجلس پیشنهادهایی داشتند که مجلس برای بررسی بیشتر آن پیشنهادها طرح جهش تولید دانش بنیان ها را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگشت داد.

 حذف امضاهای طلایی در دانش بنیان ها

همچنین اسفندیار اختیاری رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس در گفت وگو با خانه ملت درباره طرح مذکور گفت: با تصویب این طرح امضاهای طلایی برای واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می ‎شود، حذف و همچنین اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی که صندوق تکنولوژی کشور است، دو برابر می شود.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان