استان های جنوبی کشور خود را آماده کنترل سیلاب و آبگرفتگی معابر کردند. همانگونه که سازمان هواشناسی پیشتر هشدار داده بود سامانه بارشی قوی از روز گذشته آسمان استان هایی مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و دیگر استان های جنوبی را فرا گرفت و تا آخر هفته آینده فعال خواهد بود که احتمال سیلاب در این استان ها وجود دارد.

به گزارش ایرنا، خوزستان که هنوز زخم سیلاب سال ۹۸ را بر تن دارد، خروج مدیران از استان را ممنوع کرد و «محمد خانچی» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان اعلام کرد که تمامی مدیران مرتبط با امدادرسانی استان تا پایان بارش های جدید حق خروج از استان  ندارند.

وی افزود: هر چند باران، رحمت الهی است ولی احتمالا حجم بارش ها در حدی است که اگر آن را مدیریت نکنیم برای مردم به دردسر تبدیل خواهد شد و ضروری است مدیران بدترین سناریو را برای بارندگی های پیش رو ترسیم کنند.

در استان بوشهر نیز جلسه ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و دستگاه های اجرایی به حالت آماده باش درآمدند. «یونس باربرز» فرماندار دیر استان بوشهر گفت: با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر تلاطم و مواجی خلیج فارس و بارندگی شدید در روزهای آینده شیلات این شهرستان قایق های صیادی را به پناهگاه امن هدایت کند.

وی همچنین از دستگاه های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان خواست در آماده باش کامل باشند.

«فرج اله شکوهی پور» مدیرکل هواشناسی بوشهرهم هشدار داد: تا روز دوشنبه هفته آینده بوشهر بارش های سنگین خواهد داشت که موجب سیلابی شدن رودخانه ها، وزش تندباد و صاعقه خواهد شد. هرمزگان نیز خود را برای بارش های سیلابی آماده کرد و «محمود حسین پور» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از آماده باش کامل نیروهای بهداشت و درمان این استان به دنبال هشدار هواشناسی خبر داد. وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع کمیته بحران، وقوع سیل احتمالی در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و در این کمیته برنامه ریزی لازم برای فراهم شدن امکانات و تجهیزات لازم و همچنین حضور بموقع و فعال تیم های بهداشتی و درمانی و پشتیبانی جهت خدمت رسانی سریعتر انجام شد. مدیریت بحران استان کرمان نیز تشکیل جلسه داد و نسبت به وقوع بارش های نسبتا قوی و احتمال جاری شدن سیلاب در کرمان هشدار داد.

«مجید سعیدی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز با استناد به پیش بینی هواشناسی، تاکید کرد که همه متولیان و مردم باید برای جلوگیری از بروز خسارت سیلاب و آبگرفتگی در آماده باش قرار گیرند و مردم از سفرهای غیرضرور، حضور در ارتفاعات و نیز بستر رودخانه ها اجتناب کنند.

وی خاطرنشان کرد: یادمان نرود از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ تن در جریان سیلاب در استان کرمان جان باخته اند.

یاسوج نیز دیروز صبح با بارش نخستین برف زمستانی سفید پوش شد و الله کرم جانی پور مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: راهداران استان به حالت آماده باش درآمده اند و دیروز به دلیل بارش برف سنگین و نبود ایمنی کافی محور یاسوج به باغچه سادات – دهدشت بسته شد.

  • نویسنده : صدای هم وطن