آیین رونمایی از پوستر دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) از سری برنامه‌های نوزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان،شاعران و داوران شعر عرب و اصحاب رسانه و مطبوعات در اهواز برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر جشنواره که روز دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در محل این اداره کل برگزار شد گفت: دوازدهمین جشنواره شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) از سری برنامه‌های نوزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ به مناسبت میلاد امام جواد (ع) در جوار مرقد دعبل خزاعی در شوش با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می‌شود.

محمد جوروند افزود: این جشنواره با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) به شکرانه سالروز ورود شکوهمند امام رضا به خاک خوزستان دروازه تشیع برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره اظهار کرد: این جشنواره با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه امام رضا (ع)، شناسایی و معرفی بیشتر شاعران آیینی به ویژه شاعران جوان،گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه شخصیت و معارف امام رضا (ع) و کمک به انتشار این آثار و گسترش آفرینش‌های فرهنگی و دینی در زمینه شعر به زبان عربی، برگزار می‌شود.

بنابر اعلام اداره کل ارشاد خوزستان، جوروند ادامه داد: شعر به زبان عربی در استان خوزستان خیلی مهم و کم نظیر و پیوندی خوبی بین شعر و ادبیات عرب صورت گرفته است و شاعران عرب ما از قدیم در ترویج فرهنگ ولایی تاثیرگذاری بالایی داشته اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: شعر رضوی به زبان عربی مهمترین جشنواره شعر عربی در سطح کشور است که از نظر کیفی و بار علمی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

وی با اشاره به محورهای موضوعی این جشنواره بیان کرد: بخش اصلی شامل سیره و زندگی امام رضا (ع)، مناقب و صفات امام رضا (ع)، کرامات و فضیلت ها و جلوه های فرهنگ رضوی شامل علم، شفاعت، حلم، کرامت، مهربانی است و بخش ویژه این جشنواره نیز شامل برگزاری نشست های علمی، پژوهشی، شعرخوانی، مشاعره و برگزاری همایش شعر رضوی است.

جوروند بخش های این جشنواره را در ۲ بخش فصیح و شعبی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این دو بخش،در بخش ویژه پژوهشی به نفر سه نفر از شرکت کنندگان بدون در نظر گرفتن اولویت هدیه به مبلغ ۱۰میلیون ریال تعلق می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به گاهشمار دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی افزود: آخرین مهلت آثار به دبیرخانه این جشنواره ۲۰ دی ۱۴۰۰ و تاریخ برگزاری جشنواره ۲۳ بهمن امسال همزمان با سالروز میلاد امام جواد(ع) است.

جوروند با اشاره به جوایز در نظر گرفته شده در دو بخش فصیح و شعبی بیان کرد: در این دوره از جشنواره به  انتخاب هیات داوران به نفراول تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳۵ میلیون ریال، نفردوم تندیس جشنواره لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال و به نفرسوم تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۲۵میلیون ریال تعلق می گیرد.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان