معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در حال حاضر از مازوت در نیروگاه های مشهد، اهواز، کرمان، ایرانشهر و بیستون در کرمانشاه استفاده می شود.

داریوش گل علیزاده در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در کلان شهر اصفهان، کرج، تهران و شازند مازوت سوزی نداشتیم، گفت: در مقاطعی از سال های گذشته ممکن بود سیمان فیروزکوه به دلیل کمبود گاز، مازوت سوزی انجام دهد، اما شرایط تهویه هوا به گونه ای بود که شهر را آلوده نمی کرد. ما مخالف مصرف سوخت غیراستاندارد بدون سیستم های کنترلی هستیم. اما اگر در شرایط خاصی قرار گرفتیم که مجبور بودیم انتخاب کنیم می گوییم شهرهایی که آلودگی هوا دارند به هیچ وجه از سوخت های مایع پر گوگرد استفاده نکنند.

او در ارتباط با وضعیت استفاده از گازوییل از در استان تهران گفت: در حال حاضر در استان تهران تقریبا همه جایگاه های سوخت، سوخت یورو ۴ توزیع می کنند و کیفیت نسبت به گذشته بهتر شده اما از مازوت در نیروگاه های مشهد، اهواز، کرمان، ایرانشهر و بیستون در کرمانشاه استفاده می شود. نیروگاه ها بخاری که از نوع نیروگاه حرارتی هستند، قابلیت مازوت سوزی دارند. از ۱۶ نیروگاه بخاری که در کشور فعال هستند، غیر از پنج نیروگاه موجود در کلان شهرهای تهران، کرج شازند و اصفهان، بقیه مازوت را به صورت تلفیقی با گاز و گازوییل می سوزانند، منتها سازمان حفاظت محیط زیست مخالف سوزاندن مازوت است. مازوت تولیدی کشور ما ۳ تا ۴درصد حجم وزنش گوگرد دارد. همه مازوت های ما پرگوگرد است. باید این مازوت ها را سولفورزدایی کنند که هزینه های آن بالا می رود و در تعرفه ها تاثیر می گذارد. راه دیگر این است که نیروگاه ها مازوت بسوزانند اما مانند تمام دنیا، سیستم های کنترلی نصب کنند. حتی زغال سنگ هم بسوزانند شما چیزی مشاهده نمی کنید به این دلیل که سیستم های کنترلی دارند و جلوی آلودگی را می گیرند. واحدهایی که مازوت سوزی می کنند، نام آنها در فهرست صنایع آلاینده درج می شود و پرونده حقوقی برای آنها تشکیل می دهیم. در این حالت تصمیم گیری دراختیار مراجع قضایی است و از آنجا به بعد سازمان دیگر اختیاری ندارد. لایحه خودش را تقدیم می کند و در دادگاه دفاع می کند. از سوی سازمان محیط زیست برای واحدهای متخلف مازوت سوز پرونده قضایی تشکیل شده و گزارش آن را به دولت نیز ارایه می دهیم که این مشکلات در حوزه محیط زیست اتفاق افتاده است و وزارتخانه ها به تکلیف شان در این حوزه عمل نکرده اند. در حال حاضر همه نیروگاه های مازوت سوز در کشور گازسوز شده اند، اما در این شرایط که با کمبود گاز مواجه هستیم، به این دلیل که اختلال در شبکه برق ایجاد نشود، از مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده می شود. وگرنه ما فشار آورده ایم و همه نیروگاه ها قابلیت گازسوزی را دارند و سوخت دوم شان سوخت مایع است که یا نفت و گاز است یا مازوت در حالی که پیش از این اصلا امکان مصرف گاز را نداشته اند.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : ایلنا