دو زلزله مهیب به فاصله زمانی یک دقیقه ظهر روز گذشته هرمزگان را لرزاند. مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران قدرت این زمین لرزه را ۴/ ۶ و ۳/ ۶ ریشتر و محل وقوع آن را حوالی لافت در استان هرمزگان اعلام کرده است. تا لحظه انتشار این گزارش، مرگ دونفر بر اثر زمین لرزه در بندرعباس تایید شده است. این زمین لرزه در فارس و کرمان، میناب و قشم و حتی در بخش هایی از امارات و عربستان احساس شده است. در همین حال رئیس جمهور دستور فوری رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان را صادر کرد.

ظهر روز گذشته دو زلزله به قدرت ۴/ ۶ و ۳/ ۶ ریشتر  به فاصله زمانی یک دقیقه حوالی لافت در استان هرمزگان را لرزاند، زلزله ای که در عمده شهرهای جنوب شرقی ایران هم احساس شد و تا لحظه انتشار این گزارش، مرگ دو نفر بر اثر زمین لرزه در بندرعباس تایید شده است. آن طور که اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرده است یکی از این افراد به دلیل سقوط تیر برق و دیگری نیز به دلیل سقوط نمای ساختمان جان خود را از دست داده اند.

این زمین لرزه که در عمق ۱۸ کیلومتری زمین رخ داده است، شهر بندرعباس را لرزانده و در شهرهای هم مرز با استان هرمزگان در فارس و کرمان، میناب و قشم نیز احساس شده است. شدت زلزله در هرمزگان و به خصوص بندرعباس به حدی بود که مردم وحشت زده و سراسیمه به خیابان ها ریختند.  به گزارش «ایرنا»، به نقل از مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله در ۱۵ کیلومتری لافت هرمزگان، ۲۰ کیلومتری سوزا هرمزگان و ۲۷ کیلومتری درگهان هرمزگان احساس شده است. پس از این زلزله شدید زمین لرزه ای به بزرگی ۴ ریشتر استان هرمزگان – حوالی قلعه قاضی و در ادامه زلزله ای دیگر با بزرگی ۹/ ۳ ریشتر استان هرمزگان حوالی فین را لرزاند. از سوی دیگر عصر روز گذشته زمین لرزه ای به بزرگی ۴ ریشتر حوالی قشم را لرزاند. گزارش های اولیه از زلزله شدید روز گذشته هرمزگان از ریزش دیوار برخی منازل در بندرعباس و یکی از روستاهای سیرجان در جنوب کرمان حکایت دارد. هرچند تا لحظه انتشار این گزارش، حجم تخریب ها و خسارت ها اعلام نشده بود.

  احساس زلزله در امارات و عربستان

همچنین به گزارش «ایسنا»، به نقل از شبکه العربیه بر اساس اعلام مرکز هواشناسی امارات، پس لرزه های زمین لرزه ۴/ ۶ ریشتری در جنوب ایران در چندین منطقه از امارات و عربستان نیز احساس شده است. بنابر گزارش العربیه، ساکنان ابوظبی، دبی و راس الخیمه از لرزش ساختمان ها و خانه ها در پی وقوع این زلزله خبر دادند، هرچند تاکنون خسارت جدی گزارش نشده است.

  دستور رئیس جمهور

به دنبال این زمین لرزه، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه هیات دولت برای رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان در جنوب کشور دستور فوری صادر کرد.  همچنین مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام چند تیم عملیاتی امداد و نجات و ارزیاب به مناطق زلزله زده لافت استان هرمزگان خبر داد. اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز از آماده باش تمامی نیروهای امدادی و خدماتی در پی زلزله ۴/ ۶ ریشتری رخ داده در بندرعباس خبر داد.  به دنبال این زمین لرزه علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت وگو با «ایسنا» به گسل های این منطقه اشاره کرد و افزود: در رابطه با گسل های مسبب این زلزله، احتمال داده می شود که منتهی الیه گسل های زاگرس است که در بالای تنگه هرمز واقع شده است، ولی نیاز به بررسی بیشتر دارد. همچنین ایرج روحی، رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران احتمال وقوع سونامی در این منطق را رد کرد.  او همچنین با اشاره به فاصله زمانی بین دو زلزله شدید هرمزگان گفت که این زمین لرزه به اصطلاح زمین شناسان دوگانه است.   از سوی دیگر اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه هنوز اطلاعات دقیقی از وضعیت مناطق زلزله زده در دست نیست، گفت: اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد. با این حال گزارش های مردمی از میزان شدید خرابی ها خبر می دهد.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : صدای هم وطن