سخنگوی صنعت برق گفت: در حال حاضر، چندین نیروگاه برق آبی در کشور با توجه به کمبود بارش‌های سال گذشته از مدار تولید خارج شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «صدای هم وطن»، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به از مدار خارج شدن چندین نیروگاه برق آبی در کشور اظهار داشت: پنج نیروگاه برق‌آبی شهید عباس‌پور ۲، کرخه، کارون ۴، سیمره و کلان با ظرفیت به ترتیب یک هزار، ۴۰۰، یک هزار، ۴۸۰، ۶۶ مگاوات و جمعا دو هزار و ۹۴۶ مگاوات در اثر کاهش بارش و خشکسالی از مدار خارج شده‌اند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در حال حاضر میزان تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی کشور نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته است؛ به طوری که نیاز کشور در حال حاضر از طریق نیروگاه‌های حرارتی و با توان کامل تامین می‌شود.

وی اذعان کرد: در حال حاضر، کاهش تولید از نیروگاه‌های برق آبی مربوط به کارون بوده است که متاسفانه امسال با کمبود بارش در استان خوزستان مواجه بود‌ه‌ایم.

رجبی مشهدی با اشاره به ظرفیت‌های فعلی نیروگاه‌های برق‌آبی کشور عنوان کرد: در مجموع ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کشور بیش از ۱۲ هزار مگاوات است ولی در تابستان امسال به طور متوسط فقط چهار تا پنج هزار مگاوات آن در مدار بوده است.

سخنگوی صنعت برق در پایان تصریح کرد: بیشترین میزان ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق آبی کشور در استان خوزستان قرار دارد و روی رودخانه کارون و دز نصب شده است. بنابراین از آنجا که در تابستان با کم آبی شدید در این مناطق مواجه بودیم، بیشترین کاهش تولید از نیروگاه‌های برق آبی هم را در این استان داشتیم.

بر اساس گزارشی از باشگاه خبرنگاران جوان، سد‌های تهران همچنان ۲۷۹ میلیون مترمکعب کسری آب دارند.

گفتنی است، آمار‌های رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد که بارش‌های تهران نسبت به متوسط بلندمدت، ۵ درصد عقب‌ماندگی دارد به طوری که سد‌های تهران هم‌چنان ۲۷۹ میلیون مترمکعب کسری دارند.

تشنگی حوضه آبریز سد‌های تهران مانع از تبدیل بارش به رواناب شده است به همین علت آورد رودخانه‌ها به سد‌های تهران چشم‌گیر نیست. آمار‌های رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد بارش‌های تهران نسبت به متوسط بلندمدت، ۵ درصد عقب‌ماندگی دارد.

تاثیر بارندگی‌های اخیر بر افزایش ذخیره آب سد‌های تامین‌کننده آب شرب تهران بسیار اندک و در حدود سه تا چهار میلیون مترمکعب بوده است.

این در حالی ا‌ست که با وجود بارندگی‌های روز‌های گذشته ورودی آب سد‌ها همچنان اوضاع خوبی ندارد و با کاهش ۳۷ درصدی در این بخش از ابتدای سال آبی در مقایسه با سال گذشته مواجه هستیم و هم اکنون ۲۷۹ میلیون مترمکعب کسری در مخازن سد‌های پنج‌گانه تهران وجود دارد.

از سوی دیگر مصرف آب در تهران همچنان بر مدار سه میلیون مترمکعب می‌چرخد و نسبت به سال گذشته تنها ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

همواره باید به خاطر داشته باشیم که تهران به لحاظ منابع آبی دومین استان فقیر کشور است و صرفا با چند روز بارندگی این مشکل حل نمی‌شود و در این شرایط نباید تصور کنیم که بلافاصله بعد از دو روز بارندگی مشکل کم‌آبی استان تهران رفع شده و دیگر نیازی به مدیریت مصرف نیست که این موضوع موید ضرورت کاهش ۱۰ درصدی میزان مصارف توسط شهروندان است.

  • نویسنده : صدای هم وطن