پوستر و لوگوی جشنواره ملی برداشت نیشکر امروز شنبه (15 آبان‌ماه)، با حضور مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در محل هتل نیشکر رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با اعلام این‌که این جشنواره قرار است در ۲۶ و ۲۷ آبان همزمان با فصل برداشت این محصول در محل شرکت کشت و صنعت نیشکر فارابی برگزار شود، گفت: این جشنواره در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگی شرکت نیشکر و همچنین به منظور توانمندسازی جوامع محلی و روستایی پیرامون آن به صورت سالانه برگزار می‌شود.

تلاش برای تبدیل جوامع محلی به مقاصد گردشگری
ناصری با اشاره به این که نیشکر در حدود ۵۰ درصد کل شکر کشور را تامین می‌کند، افزود: این شرکت تاثیر مستقیم و به‌سزایی در اشتغالزایی ساکنان ۱۴۷ روستای اطراف مزارع نیشکر داشته است، همچنین این روستاها ظرفیت تبدیل‌شدن به مقاصد گردشگری کشاورزی را دارند و این جشنواره برای عملی‌کردن این موضوع برگزار می‌شود.
وی تاکید کرد که این مجموعه درصدد است تا جوامع محلی و روستایی را از منافع این کشت و صنعت‌ها بهره‌مند سازد، همچنین هنرمندان، صنعتگران و افراد دارای مهارت بتوانند در فضایی مناسب توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

برنامه‌ریزی برای رونق گردشگری صنعتی
دکتر ناصری گردشگری صنعتی را از دیگر ظرفیت‌های استان به ویژه نیشکر دانست و گفت: تاکنون چندین تور گردشگری در این زمینه برگزار کردیم و علاقه‌مندی و استقبال خوبی دریافت کردیم و در آینده به دنبال توسعه این بخش در کنار گردشگری کشاورزی هستیم.

تقدیر از نیشکر به دلیل اهتمام به گردشگری
در ادامه این نشست، سیدحکمت‌الله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه نیشکر به دلیل اهتمام به حوزه گردشگری گفت: در حالی‌که سالیان گذشته از موضوع گردشگری طبیعت غفلت شده است، اکنون به همت مدیرعامل توسعه نیشکر، جشنواره ملی برداشت نیشکر با محوریت گردشگری کشاورزی برگزار می شود.
وی با اشاره به این که مجموعه توانمند نیشکر یک ظرفیت ملی است، تاکید کرد، امیدواریم با هم‌افزایی و مشارکت مطلوب بین نیشکر و میراث فرهنگی بتوانیم اتفاقات خوب و مثبتی را رقم بزنیم.
وی ادامه داد: خوزستان پایتخت کشاورزی و پایتخت شکر کشور است، به‌طوری که سطح وسیعی از زمین‌های استان از هفت‌تپه تاریخی تا خرمشهر عزیز را مزارع نیشکر پوشش می‌دهند و این جشنواره تاثیر مستقیم و مثبتی بر مناطق پیرامون و ایجاد شادی و نشاط بر محیط استان خواهد داشت.

ارزآوری برای استان
موسوی معتقد است، یکی از مزایای دیگر این جشنواره علاوه بر توسعه گردشگری کشاورزی ایجاد درآمد ارزی برای استان به دلیل همجواری با کشورهای منطقه می باشد.

یک فرصت فرهنگی برای استان
در این نشست، دکتر ولید آلبوناصر دبیر این جشنواره و مدیر روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز تاکید کرد، جشنواره ملی برداشت نیشکر در راستای ترویج دستاوردهای علمی، کشاورزی و صنعتی نیشکر و با هدف ایجاد پیوند میان صنعت و هنر برگزار می شود.
وی با اشاره به این‌که از اهداف این جشنواره انتشار اخبار مثبت از استان به جای اخبار منفی و جذب گردشگر است، گفت: هدف ما برگزاری صرف جشنواره نیست، بلکه ایجاد انگیزه برای علاقه‌مندان به حوزه نیشکر و کشاورزی و حمایت از تولیدات هنری و محتوای بصری است.
آلبوناصر جشنواره ملی برداشت نیشکر را یک فرصت فرهنگی برای استان توصیف کرد و گفت: در تلاش هستیم تا میزان مشارکت مردمی در یک رویداد علمی – فرهنگی را افزایش دهیم.

برنامه‌های جشنواره
بر این اساس، برگزاری جشنواره مطبوعاتی شهد رسانه، برگزاری تورهای عکاسی، برگزاری تور دوچرخه سواری در کشت و صنعت نیشکر، برگزاری همایش مقاله با موضوع گردشگری نیشکر، برگزاری نمایشگاه عکس‌های منتخب و چاپ در قالب کتاب از جمله برنامه‌های این جشنواره دو روزه است. همچنین طبق اعلام مسئولان جشنواره، برپایی تور نقاشی برای هنرمندان نقاش استان پیش از آغاز جشنواره برگزار می‌شود.
گفتنی است، طراحی این پوستر و لوگوی رونمایی‌شده جشنواره شکرستان ۱۴۰۰ توسط حسین دلیر هنرمند خوزستانی انجام شده است.

 

 

  • نویسنده : پیوند ایرانیان