گروه اقتصادی: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی۱۴۰۰-۱۴۰۱ نشان می دهد قیمت خرید محصولات بویژه محصولات استراتژیک مانند گندم، برنج، جو و ذرت بطور متوسط بیش از ۴۰ درصد رشد دارد.

حمایت از تولیدات داخلی از سیاست های کلان اقتصادی است که در چند سال اخیر به اجرا درآمده است. خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله این سیاست ها است که دو هدف را دنبال می کند. هدف اول و مهم این طرح تامین امنیت غذایی است و هدف دوم هم حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان است تا بتوانند محصولات خود را با قیمت مناسب بفروشند. در چند سال اخیر با افزایش هزینه های تولید، کشاورزان قیمت خرید تضمینی را متناسب با هزینه ها نمی دانستند. نارضایتی از قیمت خرید تضمینی بخصوص سال گذشته در مورد محصول گندم بیشتر بود.

سال گذشته دولت نرخ خرید تضمینی گندم را ۴ هزارتومان تصویب کرد. اما با توجه به درخواست تولیدکنندگان برای افزایش این نرخ، مبلغ هزار تومان به قیمت خرید هر کیلو گندم اضافه شد و دولت اعلام کرد تولیدکنندگانی که گندم را به دولت تحویل دهند علاوه بر ۴ هزار تومان، مبلغ هزار تومان هم به عنوان تشویق به قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم اضافه می شود. به این ترتیب نرخ هر کیلو گندم عملا از ۴ هزار به ۵ هزار تومان افزایش یافت.

۲۵۰۰ تومان افزایش قیمت خرید گندم

با توجه به اینکه دولت جدید هدف مهم برنامه های خود را تامین کالاهای اساسی اعلام کرده است گام نخست این هدف با افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی برداشته شد. با اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی۱۴۰۰-۱۴۰۱، قیمت خرید تضمینی گندم از ۵ هزار تومان به ۷۵۰۰ تومان افزایش یافت به این ترتیب قیمت خرید گندم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

قیمت محصولات استراتژیک دیگر هم امسال نسبت به سال گذشته رشد دارد. قیمت خرید تضمینی هر کیلو جو امسال ۳۴۰۰ تومان، ذرت ۳۵۲۵ تومان و برنج پرمحصول ۱۱۷۹۰ تومان تعیین شده است. با توجه به اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلو جو سال گذشته ۲۳۷۹ تومان، ذرت ۲۴۶۰ تومان و برنج ۸۲۵۰ تومان بود، قیمت خرید تضمینی این ۳ محصول هم امسال به ترتیب ۴۲، ۴۳ و ۴۲ درصد رشد را نشان می دهد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که مرجع تعیین و اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، با مصوبه مجلس، از شورای اقتصاد به شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی منتقل شد. این شورا متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزرای اقتصادی، چند نماینده مجلس و نماینده تشکل های خصوصی بخش کشاورزی است.

بر اساس اعلام سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، برای حمایت از کشاورزان و تشویق آنان برای تحویل تولید خود به دولت مشوق هایی هم در نظر گرفته شده است.

براساس این مشوق ها، به ازای هرتن چغندرقند بهاره و پاییزه ۲ کیلوگرم قند یا شکر به نرخ ۳۰,۰۰۰ ریال و ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک به نرخ ۷۰۰۰ ریال به عنوان جایزه تحویل می شود. به ازای هر کیلوگرم چغندرقند بهاره ۵۰۰ ریال و چغندر پاییزه ۱۰۰۰ ریال هزینه حمل به قیمت تضمینی اضافه می شود.

همچنین در بند دیگری از مصوبه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی آمده است: قیمت ارقام مختلف برنج برحسب درصد شکستگی دانه توسط وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می شود.

همچنین بر اساس این مصوبه، خرید تضمینی برنج، منحصر به برنج های تولیدی در استان های گیلان و مازندران خواهد بود.

در بند دیگری از مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی آمده است که میزان آفت سن گندم و جدول قیمت های دانه های روغنی برحسب افت و رطوبت توسط وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت سازمان برنامه و بودجه کشور خریداری می شود.

براساس قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، خریدهای تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به رعایت الگوی کشت ابلاغی توسط وزارت جهاد کشاورزی است و به منظور بهبود شرایط کیفی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی بویژه گندم، رعایت کامل استانداردهای مربوطه ضروری اعلام شده است.

همچنین انجام خریدهای تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به داشتن بیمه محصول است.

در خریدهای تضمینی همچنین توجه ویژه ای به سلامت محصولات شده است. بر این اساس فرمولاسیون و مصرف کودهای شیمیایی و زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی، به منظور تولید محصولات سالم، خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به رعایت حد مجاز باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی است.موضوع مهم دیگر که امسال در خرید تصمینی به آن توجه شده است حمایت از توسعه کشاورزی قراردادی است. به منظور توسعه کشاورزی قراردادی و منافع فراوان حاصل از آن، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده نسبت به تسهیل شرایط توسعه کشت قراردادی بین تولیدکنندگان و شرکت های پشتیبان و صنایع مرتبط اقدام کند.اشخاص حقیقی و حقوقی که از طریق کشت قراردادی نسبت به خرید دانه های روغنی به قیمت تضمینی اقدام می کنند از تخفیفاتی مانند حقوق ورودی بیشتر نسبت به سایرین، معافیت از شمول قیمت گذاری در فروش کالاهای جانبی حاصل از تولیدات کشور برخوردار خواهند بود.

علاوه بر محصولات استراتژیک، دولت همچنین محصولات باغی کشاورزان را به صورت تضمینی خریداری می کند تا تولیدکنندگان این محصولات نیز از حمایت های لازم برخوردار باشند. بیشترین آسیب تولیدکنندگان محصولات باغی معمولا به خاطر تغییرات آب و هوایی است. مثلا در یک منطقه ممکن است سرمای زودرس، تولیدات را دچار سرمازدگی کند و باغداران متضرر شوند. به همین دلیل محصولات باغی هم زیر چتر حمایتی خرید تضمینی درآمده اند. سیب، مرکبات، انجیر، کشمش، برگه زردآلو و… جزو محصولات باغی هستند که مشمول خرید به قیمت تضمینی می شوند.

  • منبع خبر : ایران