رئیس مجلس با اشاره به حجم گسترده مبادلات در بستر این سایت‌ها اعلام کرد که لازم است وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی در اسرع وقت نسبت به ایجاد پرونده مالیاتی برای دارندگان این سایت‌ها اقدام و با قید فوریت نسبت به ارائه گزارش مذکور به مجلس اقدام نماید.

رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد خواهان مسدود شدن درگاه پرداخت صرافی های ارز دیجیتال شد.

محمدباقر قالیباف در نامه‌ای به عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی و فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی خواهان بسته شدن درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‎های ارز دیجیتال شد. قالیباف در نامه خود تأکید کرده است که ایراداتی در کار رمز ارزها وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به غیرمتمرکز بودن آن، تقابل با حاکمیت پول‌های ملی و نظم اقتصادی و ایجاد بستری برای فعالیت‌های غیرقانونی اشاره کرد. او همچنین اضافه کرده است که این پدیده مبهم بوده و در نهایت ممکن است موجب انتقال یک ثروت از سوی برخی کشورها به سوی عده دیگری شود.

مسدود شدن درگاه پرداخت صرافی های ارز دیجیتال به دلیل عدم تعیین تکلیف

قالیباف با اشاره به اینکه برای صرافی‌های دیجیتال تعیین تکلیف نشده و مردم با تبلیغات سرمایه‌های خود را وارد این بازار مبهم کرده‌اند. او با استناد به آمار منتشر شده توسط سایت‌های مبادله رمز ارز گفته است که “مبادله روزانه این رمزارزها حتی در حد مبادلات روزانه سهام در بازار سرمایه کشور است لکن متولیان اصلی این حوزه یعنی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام مؤثری در این زمینه انجام نداده‌اند.” این در حالی است که طبق قوانین کشور فعالیت صرافی‌ها صرفاً با ارائه مجوز از سوی بانک مرکزی مجاز است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در اسفند ۹۹ به دارندگان پرداخت اعلام کرد که از ارائه خدمات به این سایت‎ها خودداری کنند، افزود که شاپرک درحالیکه تنها مجاز به ارائه درگاه به سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک است، همچنان به این سایت‌ها خدمات می‌دهد. در حالی که ممکن است تبدیل وجود پرداختی فعالان به این سایت‎ها به رمزارزهای استخراج شده در خارج به خروج گسترده ارز از کشور منجر شود.

قالیباف تأکید کرد که بانک مرکزی باید مقررات لازم برای فعالیت در مبادلات رمز ارزها را تدوین کرده و نسبت به نظام‎مند کردن آنها اقدام نماید. او همچنین افزود که این بانک باید توضیحات مناسبی درخصوص علت استمرار ارائه درگاه‌های پرداخت به این سایت‌های فاقد مجوز ارائه کند و در صورت متضرر شدن مردم به واسطه وجود این درگاه‌ها، بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.

ضرورت ایجاد پرونده مالیاتی برای صرافی‌های دیجیتال

رئیس مجلس با اشاره به حجم گسترده مبادلات در بستر این سایت‌ها اعلام کرد که لازم است وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی در اسرع وقت نسبت به ایجاد پرونده مالیاتی برای دارندگان این سایت‌ها اقدام و با قید فوریت نسبت به ارائه گزارش مذکور به مجلس اقدام نماید.

قالیباف با اشاره به تبلیغات گسترده در زمینه رمزارزها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست تا در مورد تبلیغات گسترده برای خرید رمزارزها در سایـت‌های مختلف اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی موضع شفاف و سیاست‌گذاری لازم را اعلام نمایند. رئیس مجلس در پایان از سازمان صداوسیما نیز درخواست کرد تا با توجه به اهمیت موضوع و مخاطراتی که هجوم گسترده نقدینگی به این مقوله می‌تواند برای اقتصاد کشور در پی داشته باشد و مخاطرات مهمی که فعالیت بدون مجوز سایت‌های فعال با نام صرافی رمزارز می‌تواند برای سرمایه مردم در پی داشته باشد نسبت به آگاه‌سازی مردم و برگزاری جلسات کارشناسی در این زمینه اقدام نماید.