نیک نهاد گفت: بحث فرهنگ سازی برای جداسازی زباله از مبدا موضوعی است که باید در کشور به صورت ویژه به آن توجه شود. مدیران باید به این مسئله تعصب و تعهد داشته و شهرداری‌ها نیز در این قصه نباید کوتاهی کنند.

فرهاد نیک نهاد نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با اشاره به معضلات و مشکلات تولید و انباشت زباله در استان متبوعش اظهارداشت: میانگین تولید روزانه زباله در استان گیلان ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تن است.

وی گفت: در طرح جامع پسماند استان تصویب شده است که زباله ها باید در ۹منطقه استان دپو و جداسازی شوند. این در حالی است که در حال حاضر در ۲۶ نقطه استان این مهم انجام می شود. لذا این پراکندگی زباله باعث می شود شیرابه های آن، سفره های آب زیرزمینی کل استان را آلوده کند.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها در ادامه سخنان خود عدم نظارت محیط زیست در بحث رودخانه ها را یکی دیگر از مشکلات استان متبوعش دانست و در این رابطه توضیح داد: رود خانه ها از طریق شهرهای بالادست و روستاهای در کنار رودخانه آلوده می شوند و تمام فاضلاب ها به سمت رودخانه ها هدایت می شوند.

نیک نهاد افزود: زباله ها ۲ آسیب دارند. نخست اینکه هم بستر رودخانه و سفره های زیر زمینی را آلوده می کنند و دیگر اینکه فاضلاب وارد دریا می شود و دریا را آلوده می سازد.

به گفته وی؛ کشورهای خارجی زباله ها را از مبدا تفکیک می کند. تفکیک از مبدا را رعایت می‌کنند که همین امر موجب کاهش تولید زباله می شود.

نیک نهاد افزود: بحث استفاده از دستگاه‌های زباله‌سوز در کشورهای خارجی منسوخ شده است. خود زباله سوز باعث آلودگی محیطی می شود و هوا را آلوده می کند.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها با بیان اینکه زباله های استان گیلان به استان های همجوار انتقال داده می شود و در آنجا تفکیک صورت می گیرد افزود: این مهم ضعف مدیریتی در استان گیلان است.

نیک نهاد بیان کرد: استان گیلان ۵۲ شهر دارد. این درست نیست که در ۵۲ شهر واحد تفکیک، بازیافت و جمع آوری پسماند ایجاد کنیم. چرا که هم شهرداری ها نمی توانند این کار را کرده و هم دولت نمی‌تواند چنین بودجه ای را تامین کند. لذا می طلبد با یاری و مساعدت دولت، شهرداری ها به صورت مشارکتی موضوع جمع و آوری و بازیافت پسماند را پیگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه چندین واحد پسماند در گیلان ناقص هستند ( رودسر، لنگرود، لاهیجان، هشتپر و رشت) ادامه داد: شیوه حمل و جمع آوری زباله در استان گیلان اشتباه است. باید زباله های تر و خشک از همدیگر جدا شوند. امروز در کشورهای خارجی با امکاناتی که در اختیار خانوارها قرار داده اند با کمترین هزینه زباله های تر را تبدیل به کود می کنند.

نماینده گیلان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: در کشور ما نیز باید این موضوع فرهنگ‌سازی شود. متاسفانه موضوع جداسازی زباله از مبدا در کشور جدی گرفته نمی شود. این دلسوزی از سوی مدیران وجود ندارد که این مهم را پیگیری کنند و جداسازی زباله را به مردم آموزش دهند..

به گفته وی؛ اگر مسئولین فرهنگ سازی کنند و امکاناتی در اختیار خانواده ها قرار دهند. مشکل زباله های تر در کشور حل می شود. چرا که زباله تر قابلیت تبدیل شدن به کود را دارد . زباله های خشک نیز قابلیت فروش دارند.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان