?دغدغه ی اصلی اصول گرایان علاوه بر احتمال نیامدن رییسی، نگرانی از تحرکات بهاریون بخصوص احمدی نژاد است که ممکن است با ارائه مستندات و بیان برخی روایات و موضوعات،تمام انچه را که برنامه ریزی کرده اند بر باددهد. نمونه ی ان برخورد احمدی نژاد با حداد عادل و موضوع ترور او که تبعات منفی زیادی برای اصول گرایان داشته است.

?هرچه به زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک تر می شویم شکل گیری و سازماندهی احزاب،گروه ها و شخصیت های سیاسی اصول گرا و اختلاف بین انها اشکارتر می شود.

?اختلاف شورای ائتلاف به رهبری حداد عادل، مصطفی چمران با شورای وحدت به رهبری جامعه روحانیت، باهنر موتلفه و ۴۹ حزب دیگر روز به روز ابعاد جدی تری به خود می گیرد.ابتدا حداد عادل، چمران و زاکانی شورای وحدت را به پدر سالاری متهم کرده اند و گفتند: انها می خواهند همه را زیر بیرق خود دراورند.از سوی دیگر اعضای شورای وحدت حداد عادل و شورای ائتلاف را به خودرایی و خودکامگی و یک جانبه نگری متهم کرده اند. علی رغم تلاش فراوان برای نزدیک کردن انها به یکدیگر، نشانه ای از نزدیکی و کاهش اختلافات مشاهده نشده است.

?زاکانی طی مصاحبه ای ربیسی، قالیباف و رضایی را بعنوان کاندیدای مورد نطر معرفی نموده است.علی رغم تمایل ظاهری حدادعادل و چمران به کاندیداتوری رییسی درصحنه انتخابات، بنظر نمی رسد قلبا از حضور او خشنود باشند.در مصاحبه هر دو نفر در مورد انتخابات و کاندیدا ها این موضوع به وضوح مشهود بود.و نشان دادندکه بنا بر مصالحی چنین تمایلی را از خود بروز داده اند.انها مشتاقانه خواهان ماندن رییسی در قوه قضاییه هستند.چمران اخیرا بحث چند کاندیدایی اصول گرایان در انتخابات ریاست جمهوری را مسبوق به سابقه دانسته و از ان دفاع کرده است.حداد عادل در مصاحبه ی خود ضمن تعریف از رییسی بیشتر از تحولات قوه قضابیه و ادامه این تحولات تعریف و تمجید کرده است، و غیر مستقیم خواهان ماندن رییسی در قوه قضاییه به منظور تحقق اهداف ۵ ساله ان قوه بوده است.

?شورای وحدت و پایداری ها علی رغم داشتن اختلافات جدی خالصانه بدنبال کاندیداتوری رییسی هستند.درخواست ۲۰۸ نماینده مجلس از رییسی برای کاندیدا شدن در انتخابات با محوریت جبهه پایداری صورت گرفته است.باهنر،متکی و احمد سالک و برخی دیگر از اعضای سرشناس شورای وحدت مصر برامدن رییسی در انتخابات هستند.انها معتقدند امدن رییسی باعث وحدت اصولگرایان و برنده شدنشان در انتخابات می شود.درنظر سنجی صورت گرفته توسط این طیف، رییسی نفر اول، قالیباف نفر دوم است.در صورت نیامدن رییسی به صحنه انتخابات پایداری ها صف خود را از شورای وحدت و شورای ائتلاف جدا خواهند کرد و احتمال دارد کاندیدای مستقل معرفی نمایند.کاندیدا های مورد نظر انها نیکزاد نایب رییس اول مجلس فعلی و وزیر راه دولت احمدی نژاد،یا هاشمی نایب رییس دوم مجلس یازدهم است.انها از جلیلی بعنوان یک چهره ی تکراری عبور نمودند.درحالت دیگر ممکن است طبق روال گذشته با گرفتن امتیاز از کاندیدای یکی از دو ائتلاف فوق حمایت کنند،همانطور که در مجلس یازدهم عمل کردند.

?ربیسی علی رغم درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و دعوت احزاب و شخصیت ها برای کاندیداتوری، پاسخ منفی داده است، اما ناظران پیش بینی می کنند ایشان تحت فشار اقشار و شخصیت ها در روزهای پایانی به عرصه انتخابات وارد می شوند.اصول گرایان معتقدند نیامدن رییسی به اندازه امدنش در نتیجه انتخابات موثر است. اخیرا سران اصولگرا ترس و وحشت خودرا از واگذاری نتیجه انتخابات به رقیب سنتی یا یک کاندیدای مستقل بدلیل شکاف بین خود پنهان نکرده اند.

?قالیباف طی هفته های اخیر بابت مسائل و موضوعات مختلف اعم ازسفرهای استانی، موضع گیری های غیر متعارف، سفر جنجالی به روسیه و عدم دیدار با پوتین و همچنین عدم توفیق در کسب نمایندگی ایران برای عقد قرار داد ۲۵ ساله باچین و واگذاری این امتیاز به رقیب دیرینه علی لاریجانی،”که می توانست شانس او را در انتخابات افزایش دهد”مورد هجمه فراوان قرار گرفته است و موقعیت انتخاباتی او تا اندازه ای نزول کرده بود.اما بنظر می رسد تیم او با اتخاذ یک بازی رسانه ای و تاکتیک های مختلف توانستند موقعیت او درصحنه انتخابات را تقویت نمایند.ابتدا درمصاحبه ای حساب شده محسن پیرهادی از مشاورین قالیباف اعلام می کند: “که با افزایش احتمال حضور رییسی، قالیباف تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفته است و امادگی کمک به ایشان را دارد.” بنظر میرسد این صحبت برای جلب توجه بیشتر به صفات ایثار و اطاعت پذیری تشکیلاتی قالیباف مطرح شده است،تا محبوبیت و مقبولیت او را درصورت نیامدن رییسی به صحنه انتخابات بین احزاب و ائتلاف های شکل گرفته اصول گراها افزایش دهند.ناصر ایمانی تحلیل گر و فعال سیاسی گفت: “قالیباف نگفته است که در انتخابات شرکت نمی کند بلکه تنها یکی از نزدیکان او اعلام کرده است در صورت حضور رییسی درصحنه انتخابات قالیباف نخواهد امد، ولی عدم حضور او قطعی نیست.” فرق بین عدم نامزدی رییسی و قالیباف درانجاست که، قالیباف نه تنها خودش صراحتا از کاندید نشدن حرفی به میان نیاورده است، بلکه از مجموعه رفتارهای پیرامون او اعم از سفرهای استانی و خارجی تا بازدید ها می توان این طور برداشت کرد که هر گام او کاربرد رسانه ای دارد و نشانه ای از حضور انتخاباتی است.اما بر عکس رییسی چندبار به صراحت بیان کرده است که عزم ریاست جمهوری ندارد.اصول گرایان با توجه به نظر سنجی انجام شده که در ان رییسی بالای ۲۴ درصد و قالیباف با ۱۳ الی ۱۴ درصد نفر دوم است، همچنان از قالیباف بعنوان یک گزینه ای مقبول که بعد از رییسی اجماع بیشتری روی او وجود دارد، حساب ویژه ای باز کرده اند.

?زاکانی در یک سخنرانی اعلام کرده است که گزینه ی نهایی شورای وحدت اصول گرایان به رهبری جامعه روحانیت، علی لاریجانی است. گرچه بسیاری از شخصیت های شورای وحدت این خبر را تکذیب کرده اند.اما متکی سخنگوی این نهاد بدون پرداختن به موضوع لاریجانی تنها اشاره کردند که این شورا تا کنون در مورد تعیین مصادیق بحثی نداشته است.احتمال می رود در صورت عدم ورود رییسی به انتخابات، شورای وحدت که اکثرا روابط حسنه ای با علی لاریجانی دارند او را بعنوان گزینه نهایی برگزینند. تعیین لاریجانی بعنوان نماینده ایران در مذاکراه با چین این احتمال را افزایش داده است. او اگر موفق به انعقاد قرارداد ۲۵ ساله با چین شود موقعیت و شانس خود در انتخابات را افزایش خواهد داد.

?انچه از تحرکات و سخنان اصول گراها بر می اید این است که در صورت عدم حضور رییسی در انتخابات،انها با حداقل سه گزینه به میدان رقابت خواهند امد.لاریحانی از شورای وحدت با حمایت بخشی از اصلاح طلبان. قالیباف از شورای ائتلاف.نیکزاد یا هاشمی ازحزب پایداری. البته این نکته را نباید فراموش کرد که محسن رضایی برخلاف ادوار گذشته مقبولیت بیشتری دربین اصول گرایان پیدا کرده است که درجای خود قابل تامل و بررسی است.سعید محمد علی رغم داشتن محبوبیت در قشر جوان، ازمقبولیت لازم بعنوان یک چهره جامع الشرایط برای ریاست جمهوری در این دوره از انتخابات برخوردار نیست.

?دغدغه ی اصلی اصول گرایان علاوه بر احتمال نیامدن رییسی، نگرانی از تحرکات بهاریون بخصوص احمدی نژاد است که ممکن است با ارائه مستندات و بیان برخی روایات و موضوعات،تمام انچه را که برنامه ریزی کرده اند بر باددهد. نمونه ی ان برخورد احمدی نژاد با حداد عادل و موضوع ترور او که تبعات منفی زیادی برای اصول گرایان داشته است.

  • نویسنده : ملک محمد مکوندی
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان