?سفر گروسی به تهران که با هماهنگی تروئیکای اروپایی برای دومین بار اتفاق افتاد، فرصتی مناسب و مهم برای ایران بود، و باید به نحو احسن از ان استفاده می کرد.او در سفر اول و دوم سعی بر این داشته که وضعیت موجود را برای تصمیمات سرنوشت ساز اینده همچنان حفظ کند.اگر شرایط تقابلی به سمتی رود که اقای گروسی مجبور شود این مسئله را به شورای حکام گزارش بدهد و پرونده ایران به شورای امنیت منتقل شود،انگاه این امکان فراهم می شود که اروپاییان "اسنپ بک" یا مکانیزم ماشه را فعال کنند و ایران را در یک شرایط جدید قرار دهند.

?حدود دو ماه پیش دولت بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ را زودتر از موعد مقرر تقدیم مجلس نمود. اما هنوز یکی دو روزی از تقدیم لایحه بودجه به مجلس نگذشته بود که مجلسی ها بدون اینکه کلیات و جزییات انرا مطالعه کنند، شانتاژ سیاسی و انتخاباتی بر علیه دولت راه انداختند.برخی از نمایندگان لایحه بودجه را وابسته به درامد نفتی دانسته و دولت را متهم کردند که برخلاف نظر رهبری وابستگی بودجه به نفت را کاهش نداده است، برخی دیگر ادعا کردند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی که دولت به منظور جلو گیری از تورم ناگهانی پیش بینی نموده بود،نوعی رانت برای عده ای خاص است.در نهایت هم به بودجه مصوبه کمیسیون تلفیق به گمان اینکه بودجه دولت است رای منفی دادند، و لایحه به دولت ارجاع شد.اکنون پس از برگشت لایحه بودجه‌ از دولت به مجلس مجبور شدند همان پیشنهادات دولت را تصویب کنند.و رقم ۸ میلیارد دلاری پیشنهادی دولت برای کالا های اساسی و سایر موارد مد نظر دولت را در بودجه منظور نمایند. ولی با شانتاژ سیاسی بیش از دو‌ماه کشور را ملتهب نمودند.

?مجلس روز گذشته نیز با جنجال آفرینی تازه ای  بدون در نظر گرفتن مصالح ملی سنگ دیگری در راه تحقق و ترمیم  برجام ب راه انداخت.نمایندگان سخنانی بر زبان اوردند که تبعات منفی زیادی را بدنبال خواهد داشت، البته این تبعات متوجه خود مجلس خواهد بود، و باید پاسخگوی مردم باشد.

?دولت علی رغم اختلاف نظر با مجلس، مصوبه مزبور را مرحله به مرحله و وفق مفاد ان اجرا کرده است، و از پنج اسفند ۹۹ هم اجرای پروتکل الحاقی را تعلیق و بازرسی های سرزده ی اژانس را متوقف نموده است.

?دولت در سفر رافائل گروسی به تهران با اتخاذ یک دیپلماسی ظریف و هوشمندانه به توافقی با اژانس بین المللی انرژی اتمی منطبق با قانون اساسی و سایر قوانین کشوری و مصوبه ویژه جلسه ۷۵۹ شورای عالی امنیت ملی مورخه ۹۹/۱۱/۲۵و بارعایت دقیق اجرای مصوبه مجلس دست یافت که به اذعان همه کارشناسان و متخصصین و مسئولین امنیت ملی کشور کار امدترین و کم هزینه ترین شیوه اجرای کامل مصوبه مجلس است که هم قانون مجلس اجرا می شود و هم هزینه های اجرای قانون کاهش می یابد.هر قانونی هر چقدر خوب باشد،اگر به خوبی اجرا نشود، هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند. عبد الله گنجی سر دبیر روزنامه جوان که از تحلیل گران بنام اصول گرایان است، و بارها دولت را مورد مواخذه قرار داده بود،با وجود واکنش تند مجلس یازدهمی ها از بیانیه شب گذشته ایران و اژانس انرژی اتمی حمایت کرد و ان را “هوشمندانه” خواند.

?شورای عالی امنیت ملی بعنوان مسئول اصلی تفاهمنامه برجام در جلسه ۷۵۹ مورخه ۲۵ بهمن ۹۹ توافق اخیر با اژانس بین المللی انرژی اتمی را تایید نمود.و سخنگوی شورای امنیت ملی امروز در سخنانی خاطر نشان ساخت:در بیانیه ی مشترک ایران و اژانس و پیوست اجرایی ان که در سفر گروسی به تهران مورد توافق قرار گرفت؛ بر موضوع اجرای کامل قانون مصوب مجلس تصریح شده و ترتیبات انجام ان مخدوش نشده است.

?غوغا سالاری بدون منطق نمایندگان مجلس ما را به یاد ان ضرب المثل معروف می اندازد
قربون برم خدا را /یک بام و دو هوا را
زمانی که مجلس قانون فعلی را تصویب نمود.در جواب منتقدین مبنی بر اینکه تصمیم در مورد برجام از اختیارات شورای امنیت ملی است و نه مجلس، اظهار داشتند این قانون با هماهنگی دبیرخانه و مصوبه شورای عالی امنیت ملی تصویب گردید.حتی زمانیکه این مصوبه جهت تایید نهایی به شورای نگهبان رفت.ان شورا مصوبه مجلس را بدلیل نداشتن مصوبه شورای امنیت ملی رد کرد، تا اینکه مصوبه شورای عالی ضمیمه ی طرح مجلس شد. انوقت شورای نگهبان انرا تایید نمود.حال چگونه اقدام دولت که بر اساس صورتجلسه ی ۷۵۹ مورخه ۹۹/۱۱/۲۵ شورای عالی امنیت ملی با اژانس بین المللی انرژی اتمی، انهم با تاکید بر ضرورت احترام به قانون مجلس و اجرای ان توافق شده است، این همه مورد هجمه و شانتاژ نمایندگان قرارگرفته است، و رییس جمهور و دولت را بدلیل عدم اجرای مصوبه مجلس به قوه قصاییه کشاندید؟

?سیاست یک بام و دو هوای مجلس راه به جایی نخواهد برد و بیشتر از همیشه مورد نفرت مردم قرار می گیرند. مجلس و سایرمخالفان برجام بایدخواسته خود را بطور شفاف به مردم اعلام کنند، که ایا بدنبال فشار بیشتر به مردم هستند یا فکر می کنند که می توان برجام را به دولت بعدی که شاید دولت منتخب و مطلوب خودشان باشد موکول کرد؟ ایا مجلس و سایر مخالفین برجام این مسئولیت را می پذیرند که شاید در اینده نزدیک فشار لابی های مخالف برجام در داخل امریکا ولابی های اسراییل و عربستان و حامیان ترامپ بر دولت بایدن شرایط را تغییر بدهند؟ در انصورت دولت بعدی مورد نظر شما هم‌ کاری ازشان ساخته نیست.ایا تصور نمی کنید این مواضع و رفتارها ممکن است اروپا و امریکا را با هم همراه کند و در نهایت همین همراهی منجر به اجرای مکانیزم ماشه از جانب اروپا علیه ایران شود؟ ایا متوجه هستید که اجرا شدن مکانیزم ماشه و کلید خوردن قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران، همه کشورها را موظف به اجرای تحریم های ایران خواهد کرد؟ ایا می دانید جنس تحریم های شورای امنیت با تحریم های ترامپ متفاوت است، و در ان صورت متحدبن ایران همچون چین و روسیه و عراق هم کنار ما نخواهند ماند.؟

?سفر گروسی به تهران که با هماهنگی تروئیکای اروپایی برای دومین بار اتفاق افتاد، فرصتی مناسب و مهم برای ایران بود، و باید به نحو احسن از ان استفاده می کرد.او در سفر اول و دوم سعی بر این داشته که وضعیت موجود را برای تصمیمات سرنوشت ساز اینده همچنان حفظ کند.اگر شرایط تقابلی به سمتی رود که اقای گروسی مجبور شود این مسئله را به شورای حکام گزارش بدهد و پرونده ایران به شورای امنیت منتقل شود،انگاه این امکان فراهم می شود که اروپاییان “اسنپ بک” یا مکانیزم ماشه را فعال کنند و ایران را در یک شرایط جدید قرار دهند.

  • نویسنده : ملک محمد مکوندی
  • منبع خبر : صدای هم وطن