?اولویت بعدی استان در کوتاه مدت، رسیدگی به بحث ناامنی و سرقت های مسلحانه همراه با قتل، و وجود سلاح های فراوان و پیشرفته در جامعه شهری و روستایی است.مردم انتظار دارند این معضل ناامنی به فوریت حل شود.ناامنی باعث بروز اختلالات روحی و روانی در جامعه شده است.ایجاد امنیت مقدمه ی برگزاری انتخابات اتی خواهد بود.

 

بخش دوم

 

اولویت ها

?قبل از هر چیز جلوگیری از انتقال اب کارون و کرخه و دز بدلیل نقشی که در وضعیت اقتصادی و معیشتی و محیط زیست استان دارند خط قرمز کلیه مردم استان است. از طرفی خوزستان بدلیل شرایط اب و هوایی مناسب و کشت چهار فصل، میلیون ها هکتار زمین زراعی مطلوب، ۳۳ درصد اب های سطحی کشور میتواند نقش بسزایی در تولید و خود کفایی محصولات اساسی از جمله گندم، ذرت، دانه های روغنی،برنج، دانه های روغنی،برنج،علوفه های دامی، صیفی جات، و کشت انحصاری نیشکر، داشته باشد.
انتقال اب از سر شاخه ها باعث هدر رفت این قابلیت و مزیت خدادادی خواهد شد.

?متاسفانه چند روز قبل از امدن استاندار جدید به استان انتشار ویروس کرونا به اوج خود رسیده و افزون بر ان کرونای انگلیسی نیز در چندین شهر استان مشاهده شده است.
بنابراین اولویت اول استاندار همانطور که خود اعلام نمودند کنترل اپیدمی کرونا بخصوص نوع انگلیسی ان است.انتظار می رود با برنامه ریزی و تلاش مضاعف و نظارت های ستادی و میدانی و فعال نمودن تمام بخش های دولتی و غیر دولتی بتوانند در مدت زمان کوتاهی این ویروس را کنترل نمایند.بنظر می رسد روند انتشار غیرمنتظره ویروس کرونا که استان را در رده یک کشوری قرار داده است، محصول بی توجهی استاندار وقت در این اواخر بوده است. او با اطلاع از جابجایی خود،استان را رها کرده بود و به جای ان سرگرم گعده با حلقه یاران و تقسیم پست های مدیریتی بود.

? با توجه به این مقطع زمانی اولویت بعدی استاندار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به نحو مطلوب است.معمولا انتخابات ریاست جمهوری ملی است و حساسیت کمتری نسبت به انتخابات مجلس و شوراها دارد. اما بنظر می رسد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بدلیل رقابت داخلی بین اصول گرایان و همچنین رقابت بین اصول گرایان و اصلاح طلبان دارای حساسیت بیشتری نسبت به گذشته است. از ان مهم تر انتخابات شوراهای شهر و روستاست، که بدلیل رقابت های قومی و منطقه ای حساسیت فوق العاده ای دارند، که گاها منجر به بروز ناهنجاری های امنیتی و درگیری های محلی می شود. ممکن است برخی از افراد بخواهند با کاهلی و سستی در
انجام وظایف برگزاری انتخابات به خصوص در بعد امنیتی، سبب بروز حوادث ناگوار به منطور تضعیف جنابعالی شوند.سابقه در گیری ومرگ تعدادی از شهروندان در برخی از شهرستانهای استان وجود دارد. توصیه می شود پرونده ی انتخاباتی دوره های گذشته شهرستانها بخصوص انهایی که سابقه درگیری بیشتری داشتند را بدقت مطالعه فرمایید، و با اتخاذ تدابیر لازم و پیش بینی راهکار های امنیتی، انتخاباتی سالم و بدون حاشیه ای را برگزار نمایید و مانع بروز وقایع دردناک شوید.

?اولویت بعدی استان در کوتاه مدت، رسیدگی به بحث ناامنی و سرقت های مسلحانه همراه با قتل، و وجود سلاح های فراوان و پیشرفته در جامعه شهری و روستایی است.مردم انتظار دارند این معضل ناامنی به فوریت حل شود.ناامنی باعث بروز اختلالات روحی و روانی در جامعه شده است.ایجاد امنیت مقدمه ی برگزاری انتخابات اتی خواهد بود.

?استان خوزستان، استانی است مرزی با موقعیت ژئوپلتیک و ژئو اکونومی ممتاز و منحصر به فرد، که با سایراستانهای مرزی متفاوت است. بدین لحاظ از قدیم مورد طمع دول استعماری و کشورهای همسایه بوده است. انها با سرمایه گذاری در بین قشر اندکی افراد ضعیف،، و فقیر و‌ کم سواد و در عین حال بیکار، باعث بروز ناهنجاریهای امنیتی از سالیان گذشته تا کنون شده اند.حادثه تروریستی در روز ارتش، مقابل لشکر ۹۲ نمونه ای ازاین نوع اقدامات ایذایی است.
حتی جنس اعتراض به بالارفتن قیمت بنزین در اهواز و برخی از شهرستانها متفاوت با سایر استانها بوده است. قطعا پرونده ی انها در ارگانهای امنیتی و اطلاعاتی و دبیرخانه شورای تامین موجود است. بنابراین با رصد اطلاعاتی و اقدامات پیشگیرانه مصوب شورای تامین و نظارت مستمر در این رابطه می توان از بروز حوادث ناگواری همچون حادثه اسفبار روز ارتش جلو گیری نمود.از طرفی با توجه به انتخابات پیش روباید مواظب بود که ضد انقلاب دست به اقدامات تروریستی کور نزند.

?وضعیت دردناک و غیر قابل قبول اب و فاضلاب در اکثر شهرستانهای استان بخصوص در شهر اهواز، که با تداخل اب های سطحی مشکل غامض و پیچیده ای را بوجود اورده، از اولویت های مهم استان بخصوص شهر اهواز است.این وضعیت، سلامت مردم را در معرض تهدید جدی بیماریهای عفونی و میکروبی دراین شرایط کرونایی قرار داده است. گرچه حل این مشکلات نیاز به زمان و اعتبار بسیار بالا دارد،اما می توان در یک اقدام کوتاه مدت با اجرای پروژه ی هدایت اب های سطحی بخشی از مشکل را حل نمود.

?اینک برخی از قابلیت ها و مزیت های خوزستان به اختصار ذکر می شود. استفاده از این قابلیت ها می تواند ریشه فقر و بیکاری را از چهره ی استان بزداید.وجود بیش از چندین میلیون هکتار اراضی زراعی با نوع خاک مطلوب که گاها با خاک زراعی استپ های روسیه برابری می کند، وجود ۵ رودخانه بزرگ با ۳۳درصداب های سطحی کشور،اب و هوای مناسب برای کشت چهارفصل،کشت انحصاری نیشکر و صنایع جانبی ان، قطب نفت و گاز کشور و امکان توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی با وجود اب فراوان خلیج فارس و انرژی ارزان حاصل از نیروگاه های گازی،حرارتی وانرژی حاصل از سدهای استان، داشتن حدود سیصد کیلو متر مرز ابی با اب های گرم بین المللی که بالا ترین مزیت برای احداث بنادر بزرگ، صادرات و احداث صنایع اب بر همچون پتروشیمی ها و صنایع فولاداست. استعداد عالی در پرورش ابزیان بخصوص میگو با تلاقی اب شور دربا و اب شیرین اروند،وجود مراتع فراوان برای پرورش دام و توسعه صنایع دامی و غذایی ، مراکز تاریخی و توریستی کم نظیر و ….که خداوند متعال همه این قابلیت ها و مزیت ها را یکجا به مردم استان هدیه نمود، اما بندگان خدا در دولت های گذشته تا کنون با ناشکری تمام از این نعمت ها به نحو مطلوب استفاده نکردند.

  • نویسنده : ملک محمد مکوندی
  • منبع خبر : صدای هم وطن