بازارهای سنتی یکی جلوه‌های مهم توسعه شهری در تاریخ ایران محسوب می‌شوند که طراحی خلاقانه و ساخت آنها در راستای توسه روابط انسانی و تسهیل‌گری روند زندگی شهروندان بوده است. شهرهای سنتی ایران در راستای بازارها، توسعه و گسترده شده و همیشه بازار و بازاریان نقش مهمی در کنشگری های اجتماعی مردم نقاط مختلف ایران […]

بازارهای سنتی یکی جلوه‌های مهم توسعه شهری در تاریخ ایران محسوب می‌شوند که طراحی خلاقانه و ساخت آنها در راستای توسه روابط انسانی و تسهیل‌گری روند زندگی شهروندان بوده است. شهرهای سنتی ایران در راستای بازارها، توسعه و گسترده شده و همیشه بازار و بازاریان نقش مهمی در کنشگری های اجتماعی مردم نقاط مختلف ایران داشته است و این پدیده یکی از مصداق‌های مهم صنایع خلاق در گذشته ایران به شمار می‌رود.
امروز اما بازارها در معرض آسیب و تخریب و فراموشی قرار گرفته و شهرداری‌ها یکی مهمترین تهدیدات بافت سنتی بازارها بشمار می‌روند.
از جمله بازارهای سنتی ایران که همچنان فعال بوده و کسب و کارهای سنتی در دل آن زنده و فعال است، بازار قدیمی شهر دزفول در استان خوزستان است. بازاری که هنوز صدای چکش آهنگر در آن شنیده می شود و کسب و کارهای سنتی و صنایع دستی در دل آن جاری است. پیش‌تر در سفری کوتاه ساعاتی در این بازار سیاحت کردم و حجره‌های مختلف و فعالیت‌شان را از نزدیک دیدم. صدای شلوغ رویگرها و دیگر صنوف قدیمی در این بازار  ، خود به مثابه ادامه ی زندگی  است.
پدیده‌ای ارزشمند که متاسفانه به بهانه نو شدن‌های بدون هویت، کم کم از سیمای شهرهای ما زدوده می‌شوند و به همت شهرداری‌ها، این بازارها تخریب و تبدیل به خاطره خواهند شد.
اتفاقی که باید از وقوعش پیشگیری کرد چراکه یکی از فرصت‌های مهم رشد گردشگری شهری، و جاذبه های توریستی کشور ایران،  همین بازارهای سنتی هستند.

 

 

 

 

  • نویسنده : شهرام گراوندی
  • منبع خبر : صدای هم وطن