خوزستان در تولید ناخالص ملی بعد از استان تهران، سهم نخست را داشته و بیش از ۴۰ درصد منابع درآمدی بودجه عمومی دولت به طور مستقیم و غیرمستقیم از این استان تامین می گردد اما در سال ۱۳۹۸، نرخ بیکاری در استان خوزستان پنج درصد بیشتر از میانگین و جزو چند استان دارای بالاترین نرخ بیکاری در کشور بوده است.

در دویست سال اخیر روند ضعیف حکومت های قاجار و پهلوی به گونه ای سرعت گرفت که از دخالت قدرت های استعماری در عزل و نصب نخست وزیران و نفوذ در دربار قاجار، رسیدیم به عزل و نصب پادشاه ایران در دوره پهلوی و خدشه دار شدن عزت ملی ایرانیان. با پیروزی انقلاب اسلامی، زمام امور کشور در دست مردم قرار گرفت و ملت ایران به مقدرات خود حاکم شده و عزت ملی ایرانیان در کشور احیا گردید. با تهاجم صدام به نمایندگی از حکومت های ارتجاعی منطقه و با پشتیبانی نظام لیبرال سرمایه داری غرب، بخش هایی از خاک کشور اشغال شد. هشت سال دفاع مقدس با پیروزی نظام جمهوری اسلامی ایران بر دشمنان و بیرون راندن مهاجمان استعمارگر و جیره خواران آن ها از خاک کشور به پایان رسید و برای نخستین بار در دو قرن گذشته، کشور ایران مورد تهاجم بیگانه قرار گرفت اما یک وجب از خاک کشور از دست نرفت در حالی که در دوران قاجار و پهلوی بخش های زیادی از خاک کشور و حاکمیت ملی از دست رفت. حماسه بزرگ ملت ایران در دفاع مقدس و نقش برجسته مردم دلاور خوزستان در این حماسه در تاریخ ثبت و ماندگار شد. امام خمینی(ره) در یکی از سخنرانی های خود به این نقش برجسته اشاره کردند و بیان داشتند که «خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد». پس از اتمام جنگ، شروع بازسازی استان خوزستان در دولت موسوم به سازندگی و اصلاحات به نحو مطلوبی پیش نرفت و در هشت سال اخیر نیز شرایط اقتصادی و اجتماعی استان سیر نزولی طی کرد که منجر به نارضایتی مردم خوزستان گردید. در این راستا نیز مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند: «اگر در وقت خود به کار مردم رسیدگی می شد، این وضعیت ایجاد نمی شد».

خوزستان یکی از قدیمی ترین مناطق فلات ایران است و پیشینه سکونت در این استان به حدود پنج هزار سال می رسد. خوزستان در تولید ناخالص ملی بعد از استان تهران، سهم نخست را داشته و بیش از ۴۰ درصد منابع درآمدی بودجه عمومی دولت به طور مستقیم و غیرمستقیم از این استان تامین می گردد اما در سال ۱۳۹۸، نرخ بیکاری در استان خوزستان پنج درصد بیشتر از میانگین و جزو چند استان دارای بالاترین نرخ بیکاری در کشور بوده است. ظرفیت های بزرگ استان خوزستان در نفت، گاز، صنایع پتروشیمی، فولاد، معادن غنی، سواحل آبی وسیع، دسترسی به آب های آزاد دنیا، تولید کشاورزی و شیلات  باعث شده خوزستان همواره نقش مهمی در تولید و رونق اقتصادی در کشور داشته باشد. برخورداری از تنوع قومی و فرهنگ غنی چند هزار ساله، تنوع اقلیمی، جاذبه های گردشگری، ظرفیت های علمی، فرهنگی و ورزشی، مراکز درمانی مجهز، نیروی انسانی تحصیلکرده و نخبگان برجسته نمونه های دیگری از ظرفیت های استان خوزستان محسوب می گردد اما این استان با وجود ظرفیت ها و نقش مهم در اقتصاد ملی و توسعه کشور با چالش های زیاد اقتصادی و اجتماعی مواجه است.

دولت انقلابی و مردمی جدید با توجه به نقش برجسته خوزستان در کشور، اراده خود را در جهت حل مشکلات متنوع این استان با جدیت و به صورت ویژه قرار داده است. حل اساسی مشکل بیکاری به خصوص جوانان، حفظ حقابه استان خوزستان از منابع بالادست، اختصاص سهم این استان از صادرات نفت و گاز، اتمام کامل واکسیناسیون جمعیت هدف تا آبان ماه، تکمیل طرح های تامین آب شرب شهرها و روستاها، اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی، توسعه پتروپالایش ها، اتمام بازسازی خرابی ناشی از جنگ تحمیلی به خصوص در شهرهای آبادان و خرمشهر، احیای فعالیت بیش از ۵۰ درصد ظرفیت صنایع راکد، مهار کانون های ریزگرد داخلی، تکمیل طرح های شبکه فاضلاب و شبکه دفع آب های سطحی طی یک برنامه پنج ساله، نوین سازی و توسعه شهری، توسعه صنایع کوچک و متوسط مرتبط با نفت و گاز و فرآوری محصولات کشاورزی، ایجاد توازن در توسعه مناطق مختلف استان و استفاده از ظرفیت های بومی در مدیریت استان و جوان سازی مدیریت ها با مشارکت همه اقوام، ساخت مسکن و حمایت از ازدواج جوانان، الزام شرکت ها و صنایع به پرداخت مالیات به استان و نگهداری وجوه و حساب های بانکی خود در شبکه بانکی استان خوزستان، حمایت از توسعه فرهنگ غنی و متنوع بومی استان و توسعه ورزش همگانی از رئوس اولویت های مدیریت استان است.

شرط لازم تحقق توسعه همه جانبه استان خوزستان؛ همبستگی و مشارکت مردم شریف استان، مسئولان دولتی، نهادهای حاکمیتی، گروه های مرجع و رسانه ها می باشد.

«به امید خوزستان پیشرفته و نوین»

 
  • نویسنده : دکتر صادق خلیلیان (استاندار ویژه خوزستان)
  • منبع خبر : ایران