اندیکا نماد محرومیت است؛ از گفتن محرومیت شرم نکنیم.

در دوازدهم ماه گذشته ساعت ۶ و ۱۰ دقیقه زلزله بزرگ به عمر به وسعت به قدرت پنج و هفت دهم ریشتر که شب گذشته نیز پس مجددا پس لرزه دیگری نیز رخ داد. در منطقه ای که از سال ۱۹۶۰ بیشترین سابقه تعداد زلزله را با عمق های مختلف داشته ولی بیشترین عمق ثبت شده حدودا ۶ ریشتر بوده و بیشتر از دو سوم این زلزله ها در مرز خوزستان رخ داده است. بیشترین تراکم آن نیز در منطقه اندیکا است و ضلع مقابل آن یعنی استان چهارمحال و بختیاری به دلیل صعب العبور بودن منطقه ساکنین زیادی ندارد.

علی خدادادی افزود: بلافاصله طبق رسالت و وظایف جمعیت هلال احمر، از طریق هوا و زمین ارزیابی لازم را به عمل آوردیم که حدوداً ۱۲۳ روستا دچار آسیب شده هوا پس لرزه بعدی مجدداً ۲۳ روستا آمار اضافه شد. در مجموع از ۱۴۳ روستا حدودا ۲۴ روستا آسیب دید.
وی بیان کرد: جمعیت هلال احمر تیم پهپاد ای داشت که تجهیز نشد و تجهیزات عاریتی داشت که در زلزله کرمانشاه مورد استفاده قرار گرفت و این نیاز به تجهیز دارد. البته در ابتدای حادثه با بالگرد انجام دادیم.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان تصریح کرد: زلزله ۵/۷ ریشتری در محاسبات زمین شناسی چندان قابل توجه نبود اما به علت مشکلات زیرساختی منطقه مانند فرسودگی،سنتی بودن ساختار و عدم استحکام بافت منطقه،نبود زیرساخت های مناسب و محرومیت مفرط، زلزله مانند کاتالیزوری عمل کرد که باعث شد مطالباتی را در سطح منطقه ایجاد کند.که مطالبات به حقی است و باید نگاه ویژه ای به این مطالبات داشته باشیم و فرصتی را در پیش روی این مناطق قرار داد که مورد توجه قرار بگیرند.

خدادادی هلال احمر

خدادادی گفت: قبل از این قضایا نهادی را تحت عنوان حرکت های توانمند سازی فعال کردیم که ۱۷ منطقه را در سطح استان تحت پوشش قرار دادیم که از ابتدای شروع این حرکت طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حضور حرکت های جهادی، از ۵ سال گذشته پررنگ تر شده است.
وی افزود: مرکز بشر دوستانه هدایت حرکت های جهادی را راه اندازی کردیم که برنامه های مختلف آموزشی، عمرانی، درمانی را با کمک خیرین و نهادهای دیگر، انجام دادیم.
خدادادی تاکید کرد: تاب آوری و انسجام نیروهای اجتماعی در حوادث طبیعی و بحران ها اهمیت زیادی دارد. در حادثه سیل خوزستان ما به خوبی شاهد بسیج نیروهای اجتماعی بودیم و که باعث افزایش انسجام اجتماعی بود. اما در مورد اندیکا هنوز این اتفاق رخ نداده و علت آن هم می تواند همین عدد ۵/۷ ریشتر باشد. وقتی نگاه کارشناسی می کنند نگاهشان به همین عدد است و زمینه های قبلی منطقه را نمی دانند در حالیکه زیرساخت های منطقه اندیکا تحمل این قدرت از زلزله را ندارد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار داشت: بعد از ارزیابی بیش از ۳۰ تیم از هلال احمر در منطقه بودند که به دلیل صعب العبور بودن منطقه و جابجایی عشایر، این ارزیابی حدودا یک ماه به طول انجامید.در همین راستا بیش از ۱۵۰۰ چادر و ۱۴۰۰ بسته غذایی، ۱۲ تن پلاستیک توزیع کردیم  کردیم.همچنین برای خانواده های بیش از ۵ نفر را مجددا چادر توزیع کردیم.
مدارسی که نیاز به چادر های بزرگ داشتیم تقریبا ۲۰ چادر توزیع کردیم.
خدادادی با بیان اینکه کار امدادی هلال احمر طبق شرح وظایف آن، به پایان رسیده است، ادامه داد:  نیروها و تجهیزات هلال احمر نباید فرسوده شوند.
مدت زمان اسکان اضطراری ما یک ماه است.
چادرهای هلال احمر طبق پروتکل های موجود از جنس PVC  و وزن آن ۵۴ کیلو و برای اسکان اضطراری یک ماهه طراحی شده است و بعد از این مدت باید برای افراد آسیب دیده اسکان دائم در نظر گرفت.

 

سیروس داودی نماینده سازمان های مردم نهاد استان خوزستان نیز در همین رابطه گفت: در زمان وقوع سیل ۹۸ در خانه سازمان های مردم نهاد استان ، شورای بحران مردم نهاد را راه اندازی کردیم که در کشورت پایلوت شد ‌.

وی افزود : بعد از سیل ۹۸ شورای بحران سازمان های مردم نهاد استان در تمام وقایع و حوادث همچون زلزله مسجدسلیمان ، آب گرفتگی های سطح شهر اهواز ، آتش سوزی خایز بهبهان و ….با آمادگی لازم و کامل جهت کمک و همکاری با متولیان امر و ادارات مربوطه همچون هلال احمر ، محیط زیست و …. در منطقه حضور داشتیم .

داودی با اشاره به اینکه در دنیا ۴۰ بحران ثبت شده وجود دارد ؛ گفت : در کشور ما ۳۲ بحران ثبت شده داریم که از این تعداد ۲۲ مورد آن در استان خوزستان جامعه را تهدید می کنند .

نماینده سازمان های مردم نهاد استان خوزستان ادامه داد : متاسفانه در خوزستان ۵ اَبَر بحران وجود دارد که همواره استان را تهدید می کنند .

داودی با اشاره به زلزله اندیکا بیان کرد : ۷۲ ساعت بعد از وقوع زلزله نماینده های شورای بحران سازمان های مردم نهاد استان با حضور در منطقه به ارزیابی عمق فاجعه پرداختند .

وی خاطر نشان کرد : در دو منطقه مختلف در مناطق زلزله زده اندیکا دو پایگاه راه اندازی کردیم . داودی افزود : در منطقه آبژدان خانه سازمان های مردم نهاد و در بخش چلو پایگاه شورای بحران مردم را افتتاح کردیم که کلیه کمک های مردمی را از طریق این پایگاه ها و با کمک معتمدین و بزرگان هر روستا به دست مردم محروم مناطق مختلف زلزله زده می رسانیم .

نماینده سازمان های مردم نهاد استان خوزستان تصریح کرد : حقیقتاً در این مناطق محرومیت بر زلزله و خرابی هایش می چربد و ما با نگاه توانمند سازی به یاری مردم این مناطق شتافته ایم .

وی گفت : جهت کمک و همکاری با ادارات و نهاد های متولی امر شروع به کلنگ زنی و ساخت یک واحد مسکونی برای یکی از ساکنان منطقه کرده ایم .

داودی افزود : در همان روزهای ابتدایی پس از زلزله بسته های معیشتی به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین ۱۴۰ کیسه آرد توسط یکی از انجمن های مردم نهاد استان توزیع شد .

وی ادامه داد : طی روزهای گذشته نیز طی ۲ مرحله ۱۶۰ میلیون تومان بسته معیشتی تهیه و توزیع شد .

نماینده سازمان های مردم نهاد استان خوزستان گفت : در دو مرحله با همکاری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان مجموعاً به ۱۳۲۰ دانش آموز بسته های آموزشی و تحریری تحویل دادیم و همزمان در آخرین مرحله توسط گروه های هنری برنامه های شاد و متنوع فرهنگی اجرا شد .

 

علیرضا زراسوندی عضو هئیت علمی دانشگاه چمران در وبینار تخصصی بررسی آخرین وضعیت مناطق زلزله زده اندیکا اظهار کرد: به عقیده زلزله شناسان بُروز زلزله در منطقه زاگرس به دلایل زمین شناسی، بسیار محتمل است ، در منطقه اندیکا از سال ۱۹۶۰ هر ۱۰ سال یکبار زلزله رخ داده است. وی افزود: لازم است که در این مخاطرات زمین شناسی و طبیعت زاد که قاعده منظم ندارند؛ از دانشگاه ها کمک بگیریم و در حوادث از مطالعات بهره بگیریم.

این پروفسور زمین شناسی با تاکید بر اینکه داده های قدیمی باید به روزرسانی شوند، بیان کرد: در منطقه زاگرس زمین در حال بالا آمادگی است ، منطقه قلعه خواجه و اندیکا بین دو گسل زاگرس و  زردکوه قرار گرفته اند.

زراسوندی ادامه داد: باید از قبل پیش بینی کنیم در حوادث طبیعی هر منطقه مستعد چه نوع آسیبی است و نقشه راه طراحی شود. نقشه های پهنه بندی مناطق روستایی و شهری زلزله را باید به روزرسانی کنیم.

رئیس اسبق بنیاد نخبگان تهران گفت : اگر همین فردا هم مجدداً زلزله بیاید مجدداً از نقطه صفر شروع می کنیم. این نشان می دهد اطلاعات کافی نداریم و قبل از هر پدیده میبایست یک شناخت اولیه از آن پدیده داشته باشیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد : در مناطق روستایی چیزی به نام ساختمان وجود ندارد و سنگ روی سنگ چیده شده است و زلزله ۵/۷ ریشتری برای این سازه ها بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: بحران را باید به صورت واقعی نشان داد. نه بزرگنمایی کنیم و نه اینکه مشکل را دست کم بگیریم. این آخرین زلزله نخواهد بود و حتی امکان زلزله در شهر اهواز هم وجود دارد چرا که در حال حاضر گسل های جوان زاگرس، فعال هستند و منطقه از نظر پتانسیل زلزله، یک مناطق فعال محسوب می شود.
این پروفسور زمین شناس با تاکید بر اینکه نباید معطوف به زلزله باشیم چرا که این رخدادهای طبیعی همیشه وجود دارند،بیان کرد: وزارت راه، مسکن و شهرسازی بخشی از هزینه های موجود را برای کارهای مطالعاتی صرف کند تا آسیب پذیری هر منطقه قابل پیش بینی باشد. اولویت این دست از مطالعات از کارهای امدادی کمتر نیست.

زراسوندی در پایان گفت : دانشگاه چمران آمادگی این را دارد که کلیه مطالعات ، تحقیق و پروژهش در خصوص مناطق زلزله خیز و گسل های استان را انجام دهد.

 

محمدجواد اشرفی ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، ضمن تشکر از گروه رسانه ای انسجام قلم و خانه مطبوعات بخاطر این‌ابتکار خوب در برگزاری این نشست و اظهار داشت :
مطالبه گری ، شفاف سازی و اطلاع رسانی مهمترین وظایف رسانه ها است و این جلسه در راستای همین امور است .

وی با بیان این که نه تنها در خوزستان و مناطق زلزله اندیکا بلکه در کشور برنامه عمل مدون برای مواجهه با حوادث طبیعی نظیر زلزله نداریم ؛ افزود : پس از پیش آمدن زلزله نیروهای زیادی برگرفته از وظیفه سازمانی ، هم احساس و عاطفه و … به منطقه زلزله زده اندیکا گسیل شدند ولی بخاطر نداشتن برنامه عمل مدون تمام توان انسانی ، امکانات و ماشین‌آلات غیر کاربردی می شوند .

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان گفت : با بهره گیری از توان دانشگاهی و علمی باید برای همه مناطق کشور متناسب با شرایط و خطرات احتمالی که تهدیدشان میکنند برنامه عمل را ترسیم کنیم . اشرفی ادامه داد : رسانه ها نیز مطالبگری لازم را از مسئولین و متولیان مربوطه در خصوص تنظیم و ترسیم برنامه عمل را داشته باشند. مدیرکل حفاظت محیط استان خوزستان خاطر نشان کرد : آنچه که مشخص است منطقه اندیکا یک منطقه محروم بود و از کمترین امکانات زیر ساختی نیز برخوردار نبود . وی افزود : وقوع زلزله به عنوان یک فرصت قلمداد کنیم تا بتوانیم همه با هم کمک کنیم تا امکانات را در حوزه های مختلف مانند مسکن ، راه ، خانه های بهداشت ، مدارس و … برای این مناطق محروم و زلزله زده فراهم کنیم. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه پنجاه هزار هکتار از منطقه اندیکا تحت عنوان منطقه حفاظت شده شیمبار است ؛ بیان کرد : هرگونه فعالیت در منطقه محافظت شده اندیکا باید در چارچوب رعایت الزامات زیست محیطی صورت گیرد.

اشرفی افزود : پس از وقوع زلزله ماه گذشته در اندیکا ، درخواست های بسیاری برای رسیدگی به مشکلات منطقه اعم از بازسازی منازل مسکونی ، ایجاد راه های جدید و …. وجود داشت و ما هم تمام سعی خود را با در نظر گرفتن درک واقعی از شرایط موجود بین ظوابط سازمانی محیط زیست و شرایط حاد منطقه تلفیقی ایجاد کنیم تا بتوانیم شرایط را در جهت رفاه مردم و تسریع در بازسازی فراهم کنیم . مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان تصریح کرد : به همکاران خودمان در استان خوزستان و همینطور شهرستان اندیکا گفته شد که نهایت همکاری را در خصوص ایجاد راه های جدید و ‌‌‌‌‌‌.‌… با حفظ رعایت الزمات و حفظ منطقه حفاظت شده با متولیان امر داشته باشند. محمد جواد اشرفی هم چنین تاکید که منطقه حفاظت شده اندیکا یک منطقه حفاظت شده خاص و با ارزش در کشور است.

وی در پایان نشست ، از روند خدمت رسانی به منطقه زلزله زده اندیکا ابراز امیدواری کرد و گفت : حضور رئیس جمهور محترم‌ و دیگر مسئولین دولت در منطقه نشان از رویکرد مثبت و جهادی دولت دارد و باعث ایجاد امیدواری در مردم منطقه شده است .

غلامرضا فروغی نیا رئیس هئیت مدیره خانه مطبوعات استان خوزستان اظهار کرد : محرومیت و کمبود امکانات در حدی هستند که حتی یک زلزله سه ریشتری در اندیکا معادل یک زلزله هفت ریشتری در شهر بزرگی مثل تهران است . چرا که مردم منطقه از روی ناچاری برای ساختن سرپناه بدون هیچگونه ملاتی ، سنگ بر روی سنگ گذاشته اند و یک آلونک و نه خانه، برای خود ساخته اند.

وی با بیان این که؛ پس از این همه سال‌های متمادی حالا اگر زلزله هم نبود ،اندیکا دیده نمی شد، اظهار کرد: پنج عامل در ایجاد توسعه در یک منطقه مهم هستند تا زلزله سه ریشتری عملا تبدیل به ابعاد هفت ریشتری نشود.

فروغی نیا

فروغی نیا خاطر نشان کرد : سرمایه، نیروی انسانی، مواد اولیه، تکنولوژی و مدیریت، پنج عامل در ایجاد توسعه هستند. رئیس هئیت مدیره خانه مطبوعات استان خوزستان تاکید کرد : در مناطق زلزله زده اندیکا علاوه بر اینکه هیچ کدام از عوامل توسعه را ندارند بلکه از ابتدایی ترین امکانات زندگی نیز بی نصیب هستند .

فروغی نیا گفت : وقتی در منطقه ای جاده نباشد بالاجبار هلال احمر باید بوسیله پهپاد در این منطقه بررسی و جستجو نماید تا مشخص شود چه میزان خرابی به بار آمده و …. ، با این نوع مشکلات حتماً در خدمت رسانی به زلزله زدگان مشکل هم به وجود می آید .

وی گفت : در این رابطه وظیفه رسانه ها پر کردن خلاء اطلاعاتی میان مردم و مناطق محروم استان از یک سو با مدیران ملی و بومی از سوی دیگر است تا با اخبار ، گزارشات و مطالبه گری های کارشناسانه صدای مظلومیت مردم منطقه به گوش برسد و از شرایط مردم و مناطق اطلاعات کافی بدست تصمیم گیرندگان برسد.

شهرام گراوندی پیشکسوت رسانه و مطبوعات استان در وبینار تخصصی بررسی آخرین وضعیت مناطق زلزله زده اندیکا گفت: مشکلات مناطق زلزله زده اندیکا آن چنان زیاد است که می شود گفت در تمام زمینه ها اعم از جاده ، مسکن ، آب ، برق و …‌در این‌ مناطق کوچکترین خدماتی تا کنون از طرف هیچ دولتی ارائه نشده و مردم صبور منطقه در محرومیت کامل واقعی و ملموس بسر می برند .
وی افزود : بازتاب دهنده این مشکلات ، معضلات و کاستی ها اهالی رسانه و مطبوعات هستند و بدون رسانه صدای این مظلومیت و محرومیت به جایی نمی رسد و نشنیده نمی شود ، کما این که در همین زلزله ی اخیر هم اگر همین رسانه ها نبودند، زلزله و دردی که به جان این منطقه فرو بارید، به گوش هیچ کس نمی رسید.

گراوندی تصریح کرد : مشکلات منطقه در دو حوزه خلاصه می شود ، اول بخشی کشوری و ملی، خصوصاً برخی وزارتخانه ها همچون نیرو و صمت و ….که دیدی کاملاً انتفاعی صِرف به خوزستان و کل این منطقه دارند و طبیعتا” لالی و اندیکا و مسجدسلیمان و دیگر شهرهای شمال خوزستان، متاثر از همین نکته ی اول در محرومیت مطلق به سر می برند.

شهرام گراوندی

وی ادامه داد : بخش دوم مشکلات خوزستان و منطقه ، آسیب هایی است که به دلیل وجود نگاه های قومی همواره به استان ضربه زده است.
مدیر برنامه ریزی خانه مطبوعات استان خوزستان خاطر نشان کرد: با وجود این همه سرمایه های خدادادی و ملی ، چرا و چگونه است که شهرستان های مسجدسلیمان، لالی ، اندیکا ، ایذه، باغملک، هفتکل و دهدز جز ۱۰ شهر محروم کشور هستند؟! این آمار و نکته را خود دولت اعلام کرده و نه رسانه های جمعی. به شدت معتقدم یکی از عوامل توسعه نیافتگی و رکود کامل در این شهرها و منطقه، تنها و تنها به دلیل تسری همین نگاه قومی و خسارت باری است که باعث عدم پویایی می شود و همچنین عدم مطالبه گری و البته حجب و حیای غیرلازمی است که بین مردم این شهرها وجود دارد .

گراوندی پیرامون مسایل قومی در استان افزود: نیروهای قومی در خوزستان به جای اینکه حامی هم باشند و تعدد اقوام به جای اینکه فرصتی برای بهبود معیشت و پیشرفت استان باشد، تبدیل به یکی از عوامل عدم برون رفت و عقب ماندگی روزافزون خوزستان شده است؛ چرا که اقوام متنوع خوزستان به جای پشتیبانی، انرژی همدیگر را تخلیه و خنثی می کنند و اجازه نمی دهند توانمندی های انسانی و فکری و تخصصی و مدیریتی موجب پیشرفت استان بشود.

گراوندی در پایان با اشاره به بحث عدم تجمیع و درجاسازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده اندیکا گفت : از بین نبردن بافت و ساختار روستایی منطقه به دلیل مسائلی نظیر نگرانی های مدیریت بحران و وجود نسق و بنچاق قدیمی، کاملاً اشتباه است ، اصول علمی موید این موضوع است که تراکم روستاها هر چقدر بیشتر باشد هم برای جذب امکاناتی نظیر جاده ، آب و برق و هم جهت پیشگیری از مهاجرت عشایر و روستائیان به شهرها راه درست تری است .
وی افزود: مدرنیته به ما می گوید برای حفظ مناطق روستایی و بافت روستایی ، باید به سمت تراکم روستاها و جذب پراکندگی ها و تمرکز سازه های روستایی در یک مرکز باشیم. چرا که اگر این اتفاق نیفتد، محرومیت از بین نمی رود. رساندن امکانات دشوار و گاه غیرممکن است. و در نهایت ، پدیده ی مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه نشینی و پیدایش صدها بحران بزرگ و کوچک رخ می دهد.

 

بهرام براتی مدیرمسوول هفته نامه ی آنشان، با سپاسگزاری از دست اندرکاران برگزاری و همچنین مدیران و متولیان استانی حاضر این نشست گفت: مشکلات مناطق زلزله زده را باید به دو بخش پیش و پس از زلزله تقسیم و صورتبندی کرد. نخست اینکه مسوولان باید پاسخگو باشند که چرا با وجود صراحت قانون در بند ج ماده ۱۳۷ برنامه توسعه سوم و مکلف شدن دولت به برخورداری روستاهای بالای ۲۰خانوار از نعمت برق، آب آشامیدنی سالم، مدرسه، جاده و…هنوز روستاهای اندیکا و دیگر شهرستانهای خوزستان، از فقدان این امکانات زیرساختی محروم مانده اند.

وی در ادامه با استناد به گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی، به عنوان یک سازمان فرادستی، غیرسیاسی و تخصصی در اسفندماه۱۳۸۱ به هیات دولت، که تصریح کرده بود از۹ شهرستان محروم کشور که شاخص توسعه این مناطق زیر میانگین کشوری است گفت: شوربختانه از این مناطق محروم بیش از۵۰٪ در خوزستان واقع شده اند یعنی شهرستانهای(ایذه، مسجدسلیمان، باغملک، هفتکل، لالی و اندیکا) انتظار می رود که نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی، با روحیه مطالبه گری، بازتاب مشکلات و انتظارات مردم این مناطق محروم باشند و در عرض اراده دولت، خواستار انجام تکلیف دولت در محرومیت زدایی و برخورداری مناطق یادشده از امکانات زیرساختی باشند.

بهرام براتی

وی افزود. اما درباره مشکلات پس از زلزله، افزود که: در همه جای جهان، حوادث غیرمترقبه مانند سیل وزلزله و…پیش می آید و گریزناپذیر است.اما نوع مدیریت بحران نباید اینگونه باشد که از طرفی فقط از سازمان هلال احمر انتظار داشته باشیم ولی از طرف دیگر با وجود همه گزارش های مردمی و اهالی رسانه، رییس ستاد بحران کشور، زلزله با قدرت۵/۷ریشتر را طبیعی بداند و به گونه ای سخن بگوید که گویی دیگران همه اغراق کرده و تنها ایشان است که اشراف کامل دارد. این زلزله، حتی در مقیاس کمتر هم، برای مناطقی چون اندیکا، که محل سکونت و واحدهای مسکونی روستای فاقد استحکام و استاندارد لازم هستند نابودکننده و بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به بافت سنتی و فرسوده مناطق روستایی اندیکا گفت: ما باید واقع بین باشیم و هر کسی به وظیفه خود عمل کند. با وجود سفر رییس دولت، معاون اول و معاون اقتصادی رییس جمهور و مسوولین استانی، هنوز مردم دلخوش به دادن چادرهایی هستند که تحویل گرفته اند. غافل از اینکه سرمای مناطق کوهستانی زاگرس از راه رسیده و جان و جهان مردم این مناطق محروم در خطر قرار دارند.

بهرام براتی در پایان اظهار امیدواری کرد که هم مشکلات زیرساختی این مناطق برای رساندن امکانات در صورت بروز حوادث مشابه، هرچه زودتر برطرف شود و از طرفی گفت امید که برآیند این نشستها و گزارش های اصحاب رسانه، موجب انعکاس بیشتر مشکلات مردم برای تصمیم سازی های مسوولان و توجه بیشتر و سریع تر دولتمردان شد.

 

امید خدری عضو شورای شهر لالی گفت: روستاهای دامنه زاگرس، فرزند یتیم خوزستان هستند و مورد بی مهری و بی توجهی قرار دارند.
امیدخدری میرقائد در نشست تخصصی بررسی آخرین وضعیت مناطق زلزله زده اندیکا اظهار کرد: هر کاری را باید از مطالعات شروع کرد، از سپاه، هلال احمر و سازمان های مردم نهاد تشکر می‌کنم که در منطقه اندیکا در حال امدادرسانی هستند اما تا کی این کمک ها می تواند ادامه داشته باشد؟ در منطقه اندیکا مشکلات زیر ساختی زیادی وجود دارد‌.
وی تاکید کرد: روستاهای دامنه زاگرس، فرزند یتیم خوزستان هستند و مورد بی مهری و بی توجهی قرار دارند.
این کارشناس ارشد عمران تصریح کرد:  سازه های شهری با سازه های روستایی تفاوت دارند و خانه های روستایی تحمل زلزله ۵/۷ ریشتری را ندارند.
خدری بیان کرد: بنده از دستگاه های راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی، مدیریت بحران و سایر دستگاه های ذیربط تقاضا دارم با انجام مطالعات ریشه یابی، عمق بحران و ریشه های آن را در مناطق روستایی مورد ارزیابی قرار دهد.
این عضو شورای شهر لالی گفت: مسئولین دیدگاه مقطعی نداشته باشند. مردم منطقه اندیکا محروم نیستند، مظلوم واقع شده اند.تقاضا دارم با همکاری و همیاری، مردم این منطقه را از محرومیت و مظلومیت رهایی دهیم.

 

پیمان نجف پور پیشکسوت رسانه و مطبوعات در ادامه وبینار تخصصی بررسی آخرین وضعیت مناطق زلزله زده اندیکا گفت : جامعه رسانه همواره بعنوان منادیان آگاهی بخشی جامعه در تمام امور ، رخدادها و خصوصاً حوادث غیر مترقبه اینچنینی در بطن جامعه حضور فعال دارند .

وی افزود : در خصوص مشکلات مناطق زلزله زده ناگفته ها بسیار است ، مردم نجیب و عزتمند این مناطق بدون کوچکترین امکاناتی هنوز به سبک‌ و سیاق نیاکانشان زندگی می کنند .

پیمان نجف پور

نجف پور بیان کرد : از آنجایی که منطقه کمفه که یکی از دور افتاده ترین مناطق زلزله است زادگاه پدری من است ، درد مردم منطقه را با تمام وجود بیشتر و بهتر از دیگران احساس می  کنم . این پیشکسوت رسانه و مطبوعات تصریح کرد: جامعه رسانه استان در این زلزله تمام قد در کنار مردم منطقه بوده و به بهترین نحوه ممکن وظیفه ذاتی خود را انجام داد . وی با اشاره به حضور مداوم اعضای خانه مطبوعات استان خوزستان در مناطق زلزله زده اندیکا گفت : قطعاً اخبار و گزارشات ارسالی اصحاب رسانه از منطقه و بازتاب گسترده آنها در سطح ملی بود که باعث شد مسئولین ملی همچون رئیس جمهور و معاونین ریاست جمهوری و ‌… به عمق فاجعه پی ببرند و حضور به بازدید از منطقه بیایند و مصوبات بسیار خوبی برای کمک‌ به منطقه تصویب کنند .

مشاور مدیرعامل خانه مطبوعات استان خوزستان خاطر نشان کرد : وظیفه ما رسانه ها از این ببعد نسبت به مناطق زلزله زده اندیکا سنگین است ، چرا که بعنوان زبان گویای جامعه و رکن چهارم دموکراسی مطالبه گری خود را در خصوص محقق شد مصوبات تصویب شده باشیم .

وی در پایان گفت : معتقدم زلزله رحمت خداوند بود برای دیده شدن مظلومیت و محرومیت مردم منطقه که همگان ببینند هنوز هستند مناطقی که از ابتدایی ترین امکانات زندگی اعم از خانه ، جاده و ….بی بهره اند چه برسد به آب لوله کشی و برق و گاز و ….و تنها با قراردادن چندین سنگ و چوب بر روی هم سرپناهی برای زندگی درست کرده اند و بر طرف کردن این کمبودها نیاز به یک عزم ملی دارد و بس … که بسیار امیدواریم در دولت سید محرومان آیت الله رئیسی این مهم محقق گردد.

 

 

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان