محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز پنج شنبه در سفر به قم با حضرات آیات، مکارم شیرازی، جوادی آملی، سبحانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، علوی گرگانی و حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و حجت الاسلام شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی از مراجع تقلید در ایران دیدار و گفت وگو کرد.

 

عکس: شفقنا

تاکید برحل مسائل معیشتی مردم، حل مسائل سیاست خارجی وبرقراری رابطه با دنیا و سیاست جمعیتی کشور ازجمله مهم ترین سخنان آیات عظام دراین دیدارها بود. به گزارش روز جمعه «ایرنا» از دفتر آیت الله صافی گلپایگانی، این مرجع در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی در قم، توصیه هایی درباره وضعیت معیشتی در جامعه و نیز روابط خارجی مطرح کرد.آیت الله صافی گلپایگانی درباره روابط خارجی گفت: توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم.اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است.شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید. استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز یکی از راه های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد. این مرجع همچنین گفت: بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم، مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند. وی با اشاره به گرانی ها، افزود: گرانی برای مردم طاقت فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است.وی ابراز کرد: امیدوارم عنایات و توجهات حضرت ولی عصر(عج) بر این مملکت و مردم شریف ما مستدام باشد و شما و همکارانتان و کسانی که دوست دارند به مردم خدمت کنند و ناراحتی و غصه مردم را برطرف نمایند، بر مشکلات فائق آیند و مردم را خوشحال کنند.

   انتقاد آیت الله سبحانی از آمار پایین فرزندآوری

قالیباف همچنین درسفرش به قم با آیت الله العظمی جعفر سبحانی دیدار و گفت وگو کرد.به گزارش «ایسنا»، آیت الله سبحانی در این دیدار با تاکید بر اینکه «امر فرزندآوری در مملکت خیلی مهم بوده و آمار آن بسیار پایین است» گفت: با این وضع ممکن است در ۳۰ سال آینده میانگین جمعیت ۷۵ ساله شود در حالی که مملکت باید جوان باشد تا در میدان کار و تولید حاضر شوند و این موضوع صرفا با قانون درست نمی شود. این استاد حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به برخی تنش ها در منطقه بر لزوم روابط مبتنی بر ملایمت و دوستی بین کشورها تاکید کرد.

آیت الله سبحانی با انتقاد از تعطیلی منابر به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا خاطرنشان کرد: منبرها میان مردم تحول ایجاد می کرد و فرهنگ دینی ضعیف شده است که باید برای آن تدبیر شود.

قالیباف نیز در دیدار با آیت الله سبحانی با بیان اینکه «در مجلس از اجماع خوبی برخوردار هستیم»، گفت: البته این به این معنا نیست که همه یک جور فکر کرده و روش یکسان دارند بلکه به این معنا است که مجلس در موضوعات مهم، اساسی، امنیت ملی و حل مشکلات مردم یکپارچگی داشته و همه اتفاق نظر دارند که این موضوع اغراق آمیز نیست.

  انتقاداز بهانه معیشت برای فرزند آوری

محمدباقر قالیباف درادامه با آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدارکرد.آیت الله حسینی بوشهری دراین دیدار بحث سیاست جمعیتی ابلاغ شده از سوی رهبری را بسیار مهم برشمرد و افزود: جمعیت ما رو به پیری می رود و این به خاطر شعاری است که مدت ها با عنوان «فرزند کمتر، زندگی بهتر» رواج یافت البته عده ای هم بهانه هایی نظیر تربیت و معیشت فرزندان مطرح می کنند لذا مساله جمعیت دغدغه جدی است.به گزارش «ایسنا»، نماینده استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ضمن اینکه سلاح و ادوات نظامی یک موضوع مهم برای رویارویی با دشمن است، یکی از تسلیحات ما در مقابله با طراحی های دشمن جمعیت جوان محسوب می شود. رئیس مجلس نیز با اشاره به تصویب قانونی در حوزه جمعیت و خانواده، اشتغال عمومی و رفع موانع اشتغال در مجلس، عنوان کرد: در حوزه سیاست خارجی نیز قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها تصویب شد.

  طرحی برای افزایش قدرت خرید مردم

محمدباقر قالیباف همچنین با آیت الله العظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی دیدار و گفت وگو کرد.آیت الله العظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی با اشاره به وضعیت کشور، گفت: در حال حاضر کشور در شرایطی قرار گرفته است که نیاز بسیار به کمک

مساعدت دارد که البته شما به تنهایی نمی توانید و همه ما باید به حل آن کمک کنیم. این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت موضوعات اقتصادی و معیشتی خاطرنشان کرد: وقتی خبردار شدم افراد لایقی در راس کار آمده اند خوشحال شدم و اکنون انتظار داریم هرچه زودتر آثار و برکات این حضور را ببینیم. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دراین دیدار گفت که با همکاری دولت تلاش داریم افزایش ماهانه نقدینگی را کنترل کنیم تا بالا نرود که همین امر باعث افزایش قدرت خرید می شود. رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به تصویب طرح تسهیل صدور مجوز برخی کسب و کارها، یادآور شد: مردم در گذشته برای ایجاد یک شغل برای مثال احداث یک دامپروری باید بیش از ۹۰ بار به دستگاه های دولتی در ارگان های مختلف مراجعه می کردند تا مجوز بگیرند که ما کاملا موضوع را برعکس کردیم. قالیباف همچنین با بیان اینکه در حوزه معیشت کرونا یک نوبت سبد معیشتی برای خانواده ها در نظر گرفتیم، تدبیری برای مالیات مسکن های خالی اندیشیده و اقداماتی در حوزه بورس داشتیم، گفت: در دستور کار داریم تا بتوانیم یارانه ای را که عملا نصیب دلالان می شود با تدبیری برای افزایش قدرت خرید مردم مستضعف استفاده کنیم.

  کنترل قیمت ها دراولویت مجلس

رئیس مجلس همچنین با آیت الله العظمی حسین نوری همدانی دیدار و گفت وگو کرد.آیت الله نوری همدانی دراین دیدار گفت: من رسانه های داخلی و خارجی را دنبال می کنم و می دانم کار شما بسیار مهم است و دشمن نیز در برابر شما صف آرایی کرده، آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی لحظه ای از فکر علیه ما بیکار نیستند از این رو لحظه ای نباید بی تفاوت بود.به گزارش «ایسنا»، قالیباف دراین دیدار کنترل قیمت ها و کاهش قیمت کالاهای اساسی را از اولویت های مجلس در همکاری با دولت عنوان و اظهار کرد: دست دلالانی که از ارز دولتی استفاده می کنند را کوتاه خواهیم کرد تا اتفاقات خوبی برای قشر محروم جامعه بیفتد.

 بهانه ای برای عدم رفع مشکلات کشور وجود ندارد

به گزارش «شفقنا»، آیت الله جوادی آملی نیز در دیداربا رئیس مجلس با اشاره به لزوم هماهنگی میان قوای سه گانه کشور خاطرنشان کرد: اکنون این هماهنگی میان قوای سه گانه کشور وجود دارد ولذا هیچ بهانه ای برای عدم رفع مشکلات کشور وجود ندارد.آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مجلس باید بر بازار و اقتصاد کشور نظارت کامل داشته باشد.

  انتقاد از ارز۴۲۰۰ تومانی

آیت الله مکارم شیرازی هم دردیدار با قالیباف، خواستار تشکیل کارگروهی برای نظارت بر بازار شده و گفتند: باید جلوی نوسانات قیمت و بی انصافی ها گرفته شود.به گزارش «شفقنا»، آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به آسیب شناسی مشکلات اقتصادی کشور پرداخته و رانت خواری، قاچاق و بی انصافی برخی تجار و کسبه را عامل اصلی مشکلات برشمرده و تاکید کردند: باید در پرداختن به این مسائل به جای رسیدگی به معلول سراغ علل رفت.این مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عزم دولت، مجلس و قوه قضائیه برای مبارزه با مشکلات و مقابله با رانت خواری و قاچاق و تخلفات کلان، فرصت پیش آمده را مغتنم خوانده و تاکید کردند: مقابله با برخی تخلفات بزرگ شجاعت و قدرت می خواهد، واقعا برای ما و مردم زجر آور است که ببینیم سال ها دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار برخی قرار می دهد تا مایحتاج اولیه مردم تامین شود اما همان کالا با قیمت ارز بالای بیست هزار تومان در بازار به فروش می رسد، مطمئن باشید یک گروه منسجمی پشت این کارها هستند.

  تاکید برمعیشت مردم

محمد باقرقالیباف همچنین روز پنج شنبه با سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، دیدار و گفت وگو کرد.به گزارش «ایسنا»، سیدمحمد سعیدی در این دیدار گفت: یکی از افتخارات ما انتخاب شما، آقای رئیسی و آقای اژه ای بود که در سه قوه حضور داشته و متحد باشند که نمونه آن را تاکنون در سال های پس از انقلاب نداشتیم و این نکته لازم به ذکر است که دشمنان نمی خواهند شما روسای قوا با یکدیگر وحدت داشته باشید. تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) معیشت را یکی از مهم ترین دغدغه های مردم دانست و خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور طرح ها و برنامه های خوبی دارد اما وضعیت مالی آنها خوب نیست که باید در جریان بررسی لایحه بودجه به آن توجه شود.

  • نویسنده : صدای هم وطن