خوزستان در برنامه های اقتصادی دولت سیزدهم یک هدف بلند پروازانه دارد و آن تبدیل شدن به هاب تجاری منطقه ظرف دو سال آینده است. با توجه به اینکه ۸۲ درصد منابع نفتی کشور در خوزستان است این استان همواره مورد توجه سرمایه گذاران و مدیران کشوری برای اجرای پروژه های اقتصادی خرد و بزرگ […]

خوزستان در برنامه های اقتصادی دولت سیزدهم یک هدف بلند پروازانه دارد و آن تبدیل شدن به هاب تجاری منطقه ظرف دو سال آینده است. با توجه به اینکه ۸۲ درصد منابع نفتی کشور در خوزستان است این استان همواره مورد توجه سرمایه گذاران و مدیران کشوری برای اجرای پروژه های اقتصادی خرد و بزرگ بوده است. بهره مندی از ۷ بندر بزرگ و مرزهای مشترک آبی و خاکی با کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص کشور عراق و سهم ۷۰ درصدی صادرات و واردات کشور باعث شده خوزستان به عنوان تکیه گاه اقتصادی کشور مورد توجه ویژه دولتمردان سیزدهم به خصوص رئیس جمهور قرار گیرد.

قرار است آذر ماه امسال همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری خوزستان به فعالان اقتصادی ۱۰ کشور برگزار شود. این همایش همچنین فرصتی برای بررسی و تحلیل چالش ها و موانع سرمایه گذاری در این استان است.

«مهدی عرفانی فر» مشاور استاندار خوزستان در حوزه بازرگانی خارجی و اتصال بازرگانان، شرکت ها و کارخانجات تولیدی به بازارهای هدف در زمینه موانع سرمایه گذاری در استان اظهار داشت: پروسه اخذ مجوز برای سرمایه گذاری در کل کشور حداکثر ۱۴ تا ۱۷ روز است اما این پروسه در خوزستان بیش از ۲۴ تا ۲۵ روز زمان می برد که همین موضوع انگیزه فعالیت بخش خصوصی در انجام فعالیت های اقتصادی را کاهش می دهد.

به گفته عرفانی فر دست و پاگیر بودن فرایندهای اخذ مجوز در استان به حدی زیاد است که در برخی موارد، تلاش و پیگیری های فعال اقتصادی به نتیجه نمی رسد. قالب دستورالعمل شرایط سرمایه گذاری به دستگاه های مختلف استان ابلاغ شده که براساس آن، فرصت های سرمایه گذاری دارای اولویت، درسایت اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان بارگذاری می شود که تاکنون ۵۹ فرصت آماده استفاده است.

وی با تاکید بر اینکه تبدیل شدن خوزستان به هاب تجاری منطقه طی ۲ سال و جذب سرمایه گذار خارجی هدف اصلی استان است، گفت: راه اندازی شرکت های مدیریت صادراتی (EMC) در اولویت است که طی رایزنی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ۲ تا ۳ مرکز بعد از دریافت مجوز، راه اندازی خواهد شد.

راه اندازی شرکت های مدیریت صادرات ضروری است

مشاور استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تولید محصولات در استان بر اساس ذائقه سنجی بازار و نیازمندی مشتری نبوده و بسته بندی مناسبی ندارد، اضافه کرد: باید شرکت هایی تاسیس شوند که این مشکل را رفع کنند. در واقع راه اندازی چنین شرکت هایی می توانند در حوزه های مختلف به ویژه شیلات، صنایع پایین دستی پتروشیمی و خرما، برای واحدهای تولیدی برنامه ریزی و ایجاد بهره وری داشته باشند و موجب رشد تجارت خارجی استان شوند. در این زمینه با همکاری با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز به زودی دو تا سه مرکز بعد از دریافت مجوز، راه اندازی خواهد شد.

«مصطفی دهقان»، رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان هم چندی پیش در این خصوص گفته بود: ۵۰ طرح و فرصت سرمایه گذاری از استان به فعالان اقتصادی و بخش خصوصی کشور عراق به منظور جذب سرمایه گذار ارائه شده است.

  • منبع خبر : ایران