مجلس روز گذشته پس از دو هفته تعطیلات، فعالیت خود را با واکنش به ماجرای مهسا امینی آغاز کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در ابتدای جلسه روز گذشته مجلس با بیان اینکه دشمن به دنبال موج سواری در هر اتفاقی است در عین حال تاکید کرد که مجلس به موضوع مهسا امینی تا اصلاح ساختارها رسیدگی می کند.

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس نیز در جلسه علنی روز گذشته، نسبت به تجمعات روزهای گذشته در کشور واکنش نشان داده و خواستار جدا شدن صف معترضین از ضدانقلاب شدند. به دنبال بازداشت مهسا امینی دختر ۲۲ساله اهل سقز از سوی گشت ارشاد در تهران و به کما رفتن و سرانجام درگذشت او در بیمارستان کسری تهران، طی روزهای گذشته برخی شهرهای کشور و همچنین دانشگاه های تهران صحنه برگزاری تجمعاتی در اعتراض به این حادثه بود. ابعاد این حادثه به اندازه ای بود که طی روزهای قبل رئیس جمهور به وزیر کشور دستور پیگیری ماجرا را داد و حتی پیش از رفتن به نیویورک تلفنی با خانواده مهسا گفت وگو کرد. از سوی دیگر رئیس قوه قضائیه نیز به مراجع قضایی دستور داد تا تمام دوربین ها از زمانی که مهسا ازسوی گشت ارشاد بازداشت شده تا مقصد را بررسی کنند. اژه ای همچنین بر بررسی موشکافانه این ماجرا ازسوی قوه قضائیه تاکید کرد.

 واکنش مجلس چه بود؟

در ادامه این پیگیری ها روز گذشته قالیباف نیز با تسلیت درگذشت مهسا امینی به خانواده وی گفت: از ساعات اول اطلاع نمایندگان از وقوع حادثه، ارکان نظارتی مجلس با حساسیت تمام، فرآیند رسیدگی به این حادثه را در دستور کار خود قرار دادند. او که پیش از این از کمیسیون امور داخلی مجلس خواسته بود با قید فوریت این ماجرا را پیگیری کند، روز گذشته نیز گفت: رسیدگی دقیق و اطلاع رسانی تمامی ابعاد پرونده درگذشت خانم امینی ضروری بوده و لازم است کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی با حداکثر دقت و موشکافی کامل تمامی زوایا، در سریع ترین زمان ممکن نتیجه کارشناسی خود را برای اطلاع نمایندگان و مردم شریف ایران گزارش کند.

به گزارش «ایرنا»، وی اضافه کرد: همچنین کمیسیون مذکور وظیفه دارد علاوه بر بررسی مصداقی درگذشت مرحومه مهسا امینی، برای جلوگیری از تکرار این قبیل موارد، فرآیندها و شیوه اجرا در گشت های امنیت اخلاقی فرماندهی کل انتظامی را مورد بررسی قرار دهد تا برای رفع شدن اشکالات موجود در چگونگی اجرای آن، اقدام شود.  قالیباف افزود: متاسفانه دستگاه های متعدد فرهنگی و اجتماعی در مقوله حجاب وظایف ایجابی خود را به درستی انجام نمی دهند، در چنین شرایطی مواجهه با هنجارشکنی ها، نیاز به برنامه ریزی دقیق تر با ضوابطی روشن و استفاده از نیروهای آموزش دیده، توسط فرماندهی کل انتظامی دارد تا با مسوولیت پذیری کامل، از اعمال سلیقه های شخصی و خطاهای فردی و سیستمی جلوگیری کند و این اقدامات مورد پذیرش عموم مردم عزیز و نجیب ایران قرار گیرد.

رئیس مجلس گفت: دشمن به دنبال موج سواری از هر اتفاقی است و التهاب آفرینی و ایجاد آشوب در کشور را در دستور کار خود قرار داده که خوشبختانه مردم هوش سیاسی دارند و با منافقان همراهی نمی کنند. قالیباف افزود: ان شاءالله مجلس هم این اتفاق را برای روشن شدن موضوع و اصلاحات مورد نظر ساختارها و فرآیندها، رسیدگی می کند و مردم نیز اجازه هرنوع سوءاستفاده را به دشمنان و همراهان آنان نخواهد داد. دیگر نمایندگان مجلس نیز در جلسه روز گذشته خواستار عدم همراهی مردم با آنچه فتنه گران توصیف کردند شدند و از معترضین خواستند تا از جاده انصاف خارج نشوند.  در همین راستا، بهزاد رحیمی، نماینده مردم سقز و بانه نیز روز گذشته در نطق میان دستور خود با اعتراض به رفتارهای قهری گشت ارشاد که حرمت زنان را در جامعه اسلامی می شکند، گفت: گشت ارشاد همیشه برای زنان ما استرس آفرین بوده است.

به گزارش «ایسنا» او با تاکید بر اینکه نباید به بهانه سوءاستفاده دشمن ما هم سکوت کنیم، گفت: به عنوان خواست عمومی مردم از ما نمایندگان مجلس، باید در گشت ارشاد و قانونی که کرامت انسانی را زیر پا می گذارد، بازنگری کنیم تا واقعیت های جامعه را بیشتر درک کنیم.  جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز در گفت وگو با «ایسنا» با بیان اینکه نیروی انتظامی از ناحیه گشت ارشاد در حال آسیب دیدن است، گفت: برخی از دوستان ما اصلا حاضر نیستند راجع به اشتباه خود صحبت کنند و اصرار دارند که کار درست را انجام داده اند. دوستان باید بپذیرند گشت ارشاد اشتباه بوده چون نتیجه ای جز خسران و ضرر برای کشور نداشته است. این احتیاج به آمار و ارقام و نظرسنجی ندارد. اگر گشت ارشاد به تنهایی قرار بود در مساله حجاب موفق بشود ما نسبت به ۱۰ سال گذشته حداقل باید وضعیت مان در حوزه حجاب ثابت بود.

وی همچنین گفت: تا راجع به گشت ارشاد صحبت می کنیم می گویند حضرت آقا مخالف بدحجابی است ما هم مخالف بدحجابی هستیم. کجا حضرت آقا از گشت ارشاد صحبت کرده است؟ یک اشاره یا یک جمله بیاورید که حضرت آقا از گشت ارشاد تعریف کرده باشد. حضرت آقا که با کسی تعارف ندارد. اگر چیزی خوب باشد می گوید خوب است. نماینده مرودشت افزود: سوال بنده این است افرادی که به این کلاس های توجیهی توسط گشت ارشاد برده می شوند وقتی بیرون می آیند متنبه شده و توبه می کنند؟ وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه ما بر سر هیچی برای نظام هزینه ایجاد می کنیم.

 ادامه تجمعات اعتراضی

در خارج از مجلس نیز واکنش ها به ماجرای مهسا امینی ادامه دارد. همچنان که روز دوشنبه و سه شنبه تجمعات در شهرهای مختلف و دانشگاه ها ادامه داشت. آن طور که «ایرنا» گزارش داده است: جمعی از مردم تهران عصر دوشنبه در برخی خیابان های پایتخت در اعتراض به درگذشت مهسا امینی دست به تجمع زدند. براساس این گزارش تعدادی از تجمع کنندگان شعارهای ساختارشکنانه سر دادند و برخی افراد حاضر در این تجمع نیز دست به تخریب اموال عمومی زده و به خودروی نیروهای پلیس فراجا حمله کردند که باعث صدمه به این خودروها شدند. «ایرنا» همچنین از اعتراضات آرام تعدادی از شهروندان در برخی شهرهای کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، البرز، گیلان و خراسان رضوی خبر داده است.

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی با اشاره به تجمعات روز دوشنبه در تهران، نوشت: در تهران هسته مرکزی این تجمع از ساعت ۵ بعدازظهر با حدود ۵۰ نفر در تقاطع خیابان وصال آغاز شد. این افراد بعضا کشف حجاب کرده شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و مسوولان نظام سردادند. بنا بر گزارش فارس، با گذشت حدود یک ساعت از حضور این افراد که منجر به ترافیک سنگین در محدوده بلوار کشاورز شده بود، یگان ویژه پلیس با گشت موتوری وارد صحنه شد و با استفاده از باتوم و گاز اشک آور افراد را متفرق کرد. فارس همچنین از ورود برخی نیروهای لباس شخصی به صحنه خبر داد. از سوی دیگر با توجه به برگزاری این تجمعات در گیلان، نیروی انتظامی گیلان از دستگیری ۲۲ نفر در رشت خبر داد.  همزمان با این تجمعات، روز گذشته حسن منصوری، استاندار تهران در توییتی نوشت: عناصر اصلی هسته های اولیه تجمعات تهران کاملا سازمان دهی، آموزش دیده و با برنامه به دنبال ایجاد اغتشاش در تهران بودند.

آتش زدن پرچم، ریختن گازوئیل در معابر، پرتاب سنگ، حمله به پلیس، آتش زدن موتور و سطل زباله، تخریب اموال عمومی و… کار مردم عادی نیست.  از سوی دیگر سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه در مجموعه انتظامی کشور این موضوع بدون هیچ گونه وقفه ای در حال بررسی است، گفت: البته با بررسی های صورت گرفته و همچنین نتیجه تحقیقات هیچ موردی از ضرب و شتم در گزارش ها ارائه نشده است. همچنین وی در گفت وگو با «ایلنا» گفت: به ماموران خانم و آقا در پلیس امنیت اجتماعی اخلاقی در ارتباط با انجام ماموریت شان، قوانین جاری و همچنین در رابطه با برخورد مناسب و… آموزش داده می شود. سردار رحیمی به کارگیری نیروهای بسیج در گشت های ارشاد را رد کرد و گفت تمام این افراد از نیروهای پلیس هستند.

همزمان با این خبرها، دوشنبه شب خبرگزاری فارس در گزارشی عکس سی تی اسکن منتشر شده از سر مهسا امینی در یکی از شبکه های فارسی زبان خارج از کشور را تایید کرد. البته این خبرگزاری به نقل از پزشکان متخصص نوشت که تصاویر «سی تی اسکن» منتشر شده از مرحوم امینی گویای این موضوع است که هیچ شواهدی از ضربه به سر و خونریزی در این تصاویر به چشم نمی خورد. این خبرگزاری روز گذشته نیز روایت تازه ای از ماجرای درگذشت مهسا امینی منتشر کرد و نوشت: «بررسی سی تی اسکن مغزی و سایر سوابق پزشکی وی توسط پزشکان متخصص نشان می دهد مهسا امینی قطعا در کودکی (سن ۵ سالگی) جراحی مغز داشته و غده هیپوفیز خود را عمل کرده بود.

برادر او نیز در هنگام معاینه اعلام کرده بود که مهسا چند بار (حداقل ۳ بار) به این شیوه قبلا غش کرده، اما پس از فوت وی و در هماهنگی با ادعاهای دایی اش، گفته های پیشین خود را تکذیب کرد.» فارس همچنین نوشت: برخی پزشکان می گویند با اطلاعات موجود می توان استرس ایجاد شده مهسا را ناشی از عدم ترشح غده هیپوفیز دانست. البته بررسی های کامل با نمونه برداری های مختلف توسط پزشکی قانونی صورت گرفته و احتمالا حدود ۳ هفته دیگر علت دقیق این موضوع نیز مشخص خواهد شد.