یزد، شهر بادگیرها، خانه ها و گنبدهای خشتی مانند بسیاری از مناطق ایران سال هاست که با خطر فرو نشست مواجه است. فرونشست افزون بر زیرساخت های عمرانی و مناطق مسکونی، پهنه گسترده ای از بافت تاریخی یزد را هم تهدید می کند. مشاهدات و ارزیابی های میدانی نشان می دهد که پس از […]

 

یزد، شهر بادگیرها، خانه ها و گنبدهای خشتی مانند بسیاری از مناطق ایران سال هاست که با خطر فرو نشست مواجه است. فرونشست افزون بر زیرساخت های عمرانی و مناطق مسکونی، پهنه گسترده ای از بافت تاریخی یزد را هم تهدید می کند. مشاهدات و ارزیابی های میدانی نشان می دهد که پس از سیل اخیر در یزد، روند فرونشست در این شهر سرعت بیشتری هم گرفته است تا جایی که  حدود یک هفته پس از سیل، سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد نسبت به احتمال ریزش زمین در برخی از پارکینگ ها که مشترک با تکایا و حسینیه هاست هشدار داد و اعلام کرد که این خطر جدی است و مردم باید در تجمعات عزاداری هم  به طور جدی متوجه این موضوع باشند.در همین حال ابوالقاسم محی الدینی، شهردار یزد هم  از  فرونشست زمین در ۵۶۰ نقطه این شهر تاریخی بعد از سیلاب خبر داد و  گفت: «به دلیل حساسیت موضوع، نیروی زمینی ارتش پس از این اتفاق، دو سیل بند کمکی در یزد احداث کرده تا بتوان روان آب ها را هدایت کرد.»فرونشست زمین زمانی برای مردم جدی تر شد که گودال های بزرگی در برخی مناطق  نمایان شد، حالا مردم این استان نگران فرونشست ها در دیگر مناطق هستند.

 فرونشست زمین به دلیل فرسوده بودن شبکه فاضلاب یزد

«محمدمهدی نیکونژاد»، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد با تاکید بر اینکه فرسوده بودن شبکه فاضلاب یکی از عوامل فرونشست زمین قبل، حین و بعد از سیل است، گفت:  فرونشست هایی که به دلیل فرسوده بودن شبکه فاضلاب شهری رخ داد، فقط مربوط به ۲ سیل اخیر نیست و متاسفانه قبل از آن هم شاهد فرونشست هایی در مناطق مختلف شهر از جمله بلوار جمهوری و بلوار شهید قندی بوده ایم. فرونشست زمین به دلیل فرسوده بودن شبکه فاضلاب یزد است. وی ادامه داد: بر اساس آمار اخذ شده از مناطق پنجگانه شهرداری، بالای ۲۰ درصد از فرونشست های سطح شهر مربوط به فرسوده بودن شبکه فاضلاب شهری یا استاندارد نبودن اتصالات یا فرسوده بودن بست هایی است که داخل کانال های شبکه فاضلاب شهری قرار دارد.عضو شورای شهر یزد افزود: عدم نظارت دقیق بر کار پیمانکار های آبفا باعث نشت فاضلاب و در نتیجه فرونشست زمین در مناطق مختلف یزد شد که البته بحران سیل هم دلیل مضاعف گردید.نیکونژاد با تاکید بر ضرورت حضور بموقع نیرو های پیمانکار آبفا در محل حادثه گفت: بعد از رخ دادن فرونشست زمین نیز انتظار می رفت گروه های خدماتی شرکت آبفا بموقع در محل حادثه حضور پیدا کنند تا شهروندان شاهد گره ترافیکی و حجم بار ترافیکی سنگین در آن محل نباشند و در مدت زمان معقولی نسبت به رفع خطر و مشکل به وجود آمده اقدام کنند. وی افزود: انتظار می رود شرکت آبفا ضمن یکطرفه کردن اتصالات فاضلاب خانگی به شبکه فاضلاب شهری، بر فعالیت دقیق و منظم پیمانکاران خود نظارت کافی داشته باشد تا در هنگام حفر کانال ها و گسترش شبکه و نصب اتصالات، موارد استاندارد را تا مرحله انتهایی که شامل پر کردن کانال و زیرسازی و روکش مجدد آسفالت روی کانال است رعایت کنند تا شاهد فرونشست ناگهانی زمین در جا های مختلف شهر نباشیم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: لازم است با همکاری سایر دستگاه ها، ضمن احیای قنوات موجود در شهر، ورودی و خروجی مسیل رودخانه مرکزی یزد نیز باز شود تا در هنگام وقوع سیلاب، روان آب های کمتری در سطح شهر جریان پیدا کند تا از تخریب معابر، منازل و زیرساخت های شهری بیش از این جلوگیری شود.

احتمال فرونشست زمین در برخی از معابر یزد

«عزیزاله سیفی» رئیس شورای اسلامی شهر یزد هم با تاکید بر اینکه با توجه به مشکل فرونشست زمین، شهروندان در حد امکان از معابر مناطق قدیمی و بافت فرسوده کمتر رفت و آمد کنند، گفت: یکی از مهم ترین دلایل خسارت ها، میزان بارشی است که اتفاق افتاد، به طور میانگین ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی در طول سال برای یزد پیش بینی شده اما در سیل اخیر به مدت ۲ ساعت، ۸۳ میلیمتر بارندگی رخ داد که این حجم بارندگی باعث روان آب های زیادی در شهر شد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد افزود: اگرچه در این مرحله سیل بندها مشکلی نداشت و قبل از بارندگی های اخیر، بررسی های لازم انجام شد، اما به دلیل حجم آب زیادی از سمت تفت که مربوط به کو ه های اطراف پارک کوهستان و دهکده مقاومت بود و با روان آب های سطح شهر همراه شد، خسارت و ویرانی های قابل توجهی ایجاد شد.

سیفی ادامه داد:  بعد از حادثه سیل، استان یزد با کمبود تجهیزات برای آبکشی منازل روبه رو شد اما وزیر کشور به یزد سفر کردند و برای رسیدگی به مشکلات دستورات لازم را دادند، همچنین استان های مختلف از جمله اصفهان، مشهد، تهران و هرمزگان تجهیزات و نیرو برای خدمت رسانی به یزد اعزام کردند.

این مقام مسئول با اشاره به فرونشست های اخیر افزود: باتوجه به میزان بالای بارشی که صورت گرفت و میزان نفوذپذیری که در سطح شهر به دلیل روان آب ها اتفاق افتاد در بعضی از نقاط شهر بویژه مناطق قدیمی و بافت فرسوده، امکان فرونشست معابر وجود دارد به همین دلیل شهروندان در حد ممکن تا چند روز آینده از این معابر رفت و آمد نداشته باشند. مردم برای جبران خسارت ها باید در مرحله اول از وضعیت ساختمان فیلم و عکس تهیه کنند تا مستندسازی شود. سامانه ای نیز با همت مدیریت بحران استان ایجاد شده است که متصل به سامانه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد است.

به گفته سیفی، شهروندان می توانند در این سامانه اطلاعات لازم را ثبت کنند تا کارشناسان ارزیاب مدیریت بحران کارشناسی کنند و در مدت زمان مقرر بعد از تامین اعتبار، خسارت شهروندان پرداخت شود.