حمید عمادی؛ متخصص بیماری های عفونی و عباس شیراوژن؛ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه خبر هشدار دادند: «هنوز 14 میلیون ایرانی حتی یک دوز واکسن کرونا نزده اند در حالی که تکمیل چرخه واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش مرگ و میرهای کرونایی دارد و تک رقمی شدن تعداد فوتی ها به معنای پایان کرونا نیست.»

دو خبر خوشحال کننده در این روزها منتشر شد؛ روز ۱۲ خرداد اعلام شد که در شبانه روز تا ۱۱ خرداد، تعداد فوت کرونا در کشور صفر بوده که البته خوشحالی حاصل از این خبر چندان دوامی نداشت چنانکه در شبانه روز پس از آن، دوباره شاهد فوت ۳ مبتلای کرونا بودیم. خبر دوم که به نظر می رسد نتایج پایدارتری داشته باشد اینکه در شبانه روز ۱۳ تا ۱۴ خرداد، تعداد مبتلایان جدید کرونا، به زیر ۱۰۰ نفر رسید و بعد از ۲۸ ماه، آمار ابتلا در یک شبانه روز در کشور، دو رقمی شد و طی دو روز گذشته هم همچنان تعداد ابتلای جدید، دو رقمی بوده است.  طبق اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز ۱۳ تا ۱۴ خرداد، ۶۴ مبتلای جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۱۳ نفر از این تعداد بستری شدند. بنا به گزارش رسمی، آخرین بار ۷ اسفند۹۸، تعداد مبتلایان روزانه کرونا در کشور دو رقمی بود. اما نباید از نوسان فوت ناشی از شدت بیماری غافل شد، چراکه در شبانه روز تا ۱۳ خرداد ۷ فوتی و در شبانه روز ۱۴ تا ۱۵ خرداد ۳ فوت کرونا در کشور ثبت شده است. طبق گزارش وزارت بهداشت در فاصله ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۷۳۱ نفر و مجموع جانباختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۳۳۱ نفر رسیده است. در حال حاضر ۴۵۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند در حالی که شمار شهرستان های در وضعیت قرمز و نارنجی صفر است و ۱۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به دنبال دو رقمی شدن آمار ابتلای روزانه که یک موفقیت بزرگ برای مردم ایران و کادر درمان کشور محسوب می شود البته حمید سوری؛ اپیدمیولوژیست در گفت وگو با ایسنا هشدار داد که «هنوز در مرحله پاندمی هستیم؛ اپیدمی را تمام شده تلقی نکنیم و دچار خوش بینی های کاذب نشویم.اگر بخواهیم فقط بر پایه بستری و مرگ به وضعیت اپیدمی نگاه کنیم، اپیدمی نه تنها در کشور ما، بلکه در همه جهان روند کاهشی معناداری داشته و معنایش این نیست که اپیدمی را تمام شده تلقی کنیم و معنایش این نیست که اپیدمی خاتمه یافته و تمام شده است. باید رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک را ادامه دهیم که نقش محافظتی دارد.یک سناریو این است که ویروس ضعیف شده، شدت بیماری زایی پایین آمده و دیگر شاهد اوج مرگ ومیر، بستری و بیماری شدید مانند قبل نخواهیم بود، اما ویروس همچنان در گردش است و بیماری به صورت خفیف یا بدون علامت در موارد محدود ادامه خواهد داشت. هرچند که آمارهای موجود جهان نشان می دهد که حتی به لحاظ مرگ، بستری و ابتلا حدود ۵۰ کشور دنیا مجددا روند خیزشی و افزایشی پیدا کرده اند که این نگرانی را تشدید می کند و هیچ تضمینی نیست که این اتفاق برای کشور ما رخ ندهد. در چند هفته اخیر هم در کشور مرگ های مان کاهش یافته، اما باید توجه کرد که ما هم فقط مرگ های تایید شده را در آمار رسمی می بینیم.هنوز واکسیناسیون جمعیت انبوهی شامل حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون در کشورمان کامل نشده و هیچ تضمینی نیست که روند تضعیف ویروس ادامه داشته باشد. در حال حاضر بیماری یابی ما ضعیف است، بیماریابی فعال نداریم، بسیاری از افراد مبتلا اصلا ثبت و گزارش نمی شوند، میزان تست های مان برای سنجش وضعیت بیماری بسیار کم است، نمی دانیم که سطح ایمنی جامعه چقدر است و… بنابراین سوالات بدون جواب بسیاری داریم که می تواند موجب گمراهی در قضاوت شود. متاسفانه وزارت بهداشت هم اطلاعات اپیدمی را در اختیار محققان قرار نمی دهد که بتوانیم بر اساس داده های موجود تحلیل منطقی تری انجام دهیم. در نتیجه مجبوریم بر اساس اصول علمی اپیدمیولوژی و آنچه در سطح جهان می گذرد، قضاوت کنیم. اگر این اطلاعات در اختیارمان گذاشته می شد، می شد تحلیل های مناسب تری را درباره آینده اپیدمی در کشور ارایه داد.نباید اعلام کنیم که پاندمی تمام شده یا سیگنال های اشتباه به جامعه ارایه دهیم یا در جامعه تصمیم گیرنده و سیاستگذاران این تصور القا شود که اپیدمی تمام شد. این تصور کاملا غلط است.»

هشدار این اپیدمیولوژیست البته چند روز قبل هم از سوی یک متخصص بیماری های عفونی و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تاکید قرار گرفته بود. حمید عمادی؛ متخصص بیماری های عفونی و عباس شیراوژن؛ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه خبر هشدار دادند: «هنوز ۱۴ میلیون ایرانی حتی یک دوز واکسن کرونا نزده اند در حالی که تکمیل چرخه واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش مرگ و میرهای کرونایی دارد و تک رقمی شدن تعداد فوتی ها به معنای پایان کرونا نیست.»