علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب: مباحث HSE و زیست محیطی سرلوحه کار این مجموعه قرار دارند و در بحث آلایندگی ها و مسوولیت های اجتماعی بودجه های زیادی پرداخت شده‌ و اما متاسفانه در جای درست هزینه نشده است که باید با دقت و نظارت بیشتری به این موارد پرداخته شود. وی در خصوص حوزه مسوولیت های اجتماعی این شرکت گفت: صنعت نفت باید نسبت به مسوولیت‌های اجتماعی خود حساسیت بیشتری به خرج دهد و بدون شک نگاه ما متفاوت تر از گذشته خواهد بود.

در ششمین روز از خجسته ایام مبارکهی دههی فجر، نمایشگاه تخصصی صنعت نفت اهواز ۱۴۰۰ با حضور ۲۱۰ شرکت متشکل از سازندگان داخلی در محل دائمی نمایشگاه های استان خوزستان افتتاح شد.      این نمایشگاه با سیاستگذاری و حمایت معنوی شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت مهندسی و توسعه نفت از  هفدهم تا بیستم بهمن ماه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای بازدید عموم دائر است.

در آیین افتتاح این نمایشگاه استاندار خوزستان، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید، مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ملی حفاری ایران، نفت و گاز اروندان و مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی خوزستان و شماری از مسئولان استانی، مدیران و نمایندگان شرکت ها و سازندگان داخلی شامل شرکت های سازنده ی قطعات و تجهیزات صنعت نفت، پیمانکاران مگاپروژه‌های نفتی، شرکت‌ های دانش‌بنیان فعال در پارک‌ های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه ‌ها حضور داشتند.

 

در این نمایشگاه، همزمان، چند کارگاه تخصصی نیز آغاز به فعالیت نمودند و حوزه ی کاری خود را  در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار دادند.  رونمایی از ۷ قلم کالای تخصصی صنعت نفت و برگزاری ۱۲ سمینار تخصصی و کارگاه آموزشی از برنامه‌های این نمایشگاه است.

نمایش و معرفی نمونه های قطعات و تجهیزاتی سابق بر این باید از خارج تهیه می شد و اکنون در داخل کشور  توسط صنعتگران داخلی بومی سازی شده است؛ و همچنین ، چندین توافقنامه همکاری با مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی انجام گردید.

 

در مراسم گشایش نمایشگاه تنی چند از مسوولان ایراد سخنرانی نمودند.

 

خلیلیان، استاندار خوزستان در این آیین ضمن گرامیداشت دهه فجر با اشاره به دستاوردهای کشور در چهار دهه اخیر گفت: نمایشگاه نفت خوزستان یکی از دستاوردهای کشور در زمینه فناوری های مرتبط با صنعت نفت است.

وی همچنین بر تعامل بیش از پیش شرکت های داخلی با یکدیگر و تقویت ارتباط با شرکت‌های خارجی برای توسعه فناوری تاکید کرد.

استاندار خوزستان گفت: با همت صنعتگران، ملت بزرگ ایران و شرکت‌های دانش بنیان باید بر اساس فناوری‌های روز آمد و سطح بالا، کشور را بیش از گذشته توسعه دهیم.   وی افزود: انقلاب اسلامی ایران در بهمن‌ماه سال ۵۷، در حقیقت شکوفایی نهضت استقلال طلبانه ملت ایران بود که پس از یکصد سال مبارزه بی امان با استکبار داخلی و استعمار خارجی به منصه ظهور نشست و عزت را به ایران بازگرداند.   استاندار خوزستان تصریح کرد: در اواخر دوره قاجار با نفوذ بین المللی در دربار، نخست وزیران و وزیران جابه‌جا می‌شدند و کار به جایی رسید که در دوره پهلوی استعمار خارجی پادشاه ایران را نسب و عزل می‌کرد و عزت ایران خدشه‌دار شده بود، با پیروزی انقلاب اسلامی عزت به کشور ایران برگشت و استقلال سیاسی و سپس استقلال اقتصادی به کشور بازگردانده شد.

خلیلیان با اشاره به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران در دهه اخیر گفت: پس از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و گذراندن دوران سخت و توطئه‌های خارجی و مشکلاتی که دشمنان بر سر راه ملت ایران فراهم کردند، ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی توانست با سرافرازی از این مسیرهای پر پیچ و خم عبور کند؛ اکنون پس از یک دهه تحریم ظالمانه آمریکا و استعمار خارجی مشاهده می‌شود که تحریم‌ها اثرگذاری خود را از دست داده و به تدریج شاهد اضمحلال ترفندها و اقدامات تحمیلی دشمنان بر ملت ایران خواهیم بود. وی ادامه داد: بر اساس بررسی و محاسبات سازمان‌های بین‌المللی هر ساله شاخص‌های توسعه ملت‌ها و کشورها محاسبه و رتبه‌بندی می‌شود، شاخص توسعه شامل چهار رتبه سطح پایین، متوسط، بالا و خیلی بالاست. ایران پس از چهار دهه در زمینه شاخص توسعه انسانی از سطح پایین به رتبه بالا رسیده است که باید به رتبه خیلی بالا هم برسیم. خلیلیان افزود: این نمایشگاه گوشه‌ای از دستاوردهای ایران در زمینه فناورهای مختلف مرتبط با صنعت نفت است که امیدواریم شاهد ایجاد تفاهم و ارتباط بین شرکت‌های داخلی و خارجی باشیم و در مسیری حرکت کنیم که سرانجام شاهد صنعتی با فناوری سطح بالا باشیم.

علیرضا دانشی، مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب در  سخنرانی خود گفت: تقویت تولید  داخلی موجب ثبات صنعت نفت کشور شده است.

وی افزود: توانایی فنی کشور در زمینه صنعتی و تولید تجهیزات، رو به رشد است و این امر می‌تواند اثرات تحریم‌های ظالمانه را کاهش دهد.   وی با تاکید بر اینکه تکیه به تولید داخل موجب خروج کشور از مشکلات پیش روی شده است گفت: این شرایط به توانمندی صنعت نفت در تولید منجر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: تولیدات داخلی، کشور را از بسیاری از مشکلات خارج می‌کند و می‌تواند تولید پایدار صنعت نفت را به کل کشور ارزانی بدارد.

علیرضا دانشی در آیین گشایش نمایشگاه تخصصی نفت اهواز با اشاره به تقارن این برنامه با چهل و سومین بهار آزادی انقلاب اسلامی و ماه رجب با این نمایشگاه اظهار کرد: با وجود تهدیدهای پیش روی صنعت نفت، مردم سختکوش و با اراده ایران مفتخر شدند تحریم‌ها را دور بزنند و ساخت داخل را تقویت کنند.      وی افزود: در نمایشگاه نفت اهواز حدود ۲۲۰ شرکت از سراسر کشور شرکت کرده‌اند که حدود نیمی از آنها از مجموعه‌های دانش‌بنیان هستند، ۹۰ درصد شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه نیز سازندگان هستند بنابراین طبیعی است شرایط برای فعال‌سازی و حرکت‌های رو به جلو صنعت نفت بیشتر در منطقه فراهم شود.  وی افزود: انتظار می‌رود در این نمایشگاه و در فصل جدید حاکمیت نظام جمهوری اسلامی به رفع مشکلات تولیدات داخلی بپردازیم؛ بنده به نیابت از صنعت نفت خود را مکلف می‌دانم پای صحبت‌های مشکلات سازندگان بنشینم و برای رفع مشکلاتشان که پیچیده نیست و تنها اراده می‌خواهد، تلاش کنم.

وی افزود : مباحث HSE و زیست محیطی سرلوحه کار این مجموعه قرار دارند و در بحث آلایندگی ها و مسوولیت های اجتماعی بودجه های زیادی پرداخت شده‌ و اما متاسفانه در جای درست هزینه نشده است  که باید با دقت و نظارت بیشتری  به این موارد پرداخته شود. وی در خصوص حوزه مسوولیت های اجتماعی این شرکت گفت: صنعت نفت باید نسبت به مسوولیت‌های اجتماعی خود حساسیت بیشتری به خرج دهد و بدون شک نگاه ما متفاوت تر از گذشته خواهد بود.    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به شایعه استخدام ده هزار نیرو در طرح های زیر مجموعه مناطق نفت خیز جنوب نیز گفت : آمارهای ارائه شده در این خصوص صحیح نیست و اکثر شرکت های فعال در این حوزه نیروهای مورد نیاز خود را در اختیار دارند اما در صورت نیاز به جذب نیرو برای این طرح ها از نیروهای متخصص بومی استفاده خواهند شد.    علیرضا دانشی، با قدردانی از دست اندرکاران نمایشگاه گفت: مفتخریم که شرکت‌های داخلی علاوه بر رفع نیارهای کشور به پیشرفتی رسیده اند که ظرفیت تامین نیاز کشورهای منطقه را دارند.   وی افزود: امیدواریم در فصل جدید مدیریت بتوانیم در جهت رفع مشکلات سازندگان اقدامات موثری صورت پذیرد.

در این مراسم رحیم جلیلی مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی خورستان گزارشی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ارائه داد و گفت: ۲۲۶ شرکت از ۱۲ استان کشور در این نمایشگاه حضور دارند.    نمایشگاه تخصصی صنعت نفت اهواز ۱۴۰۰ با سیاست‌گذاری و حمایت معنوی شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت مهندسی و توسعه نفت دایر شده است.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه تخصصی صنعت نفت اهواز ۱۴۰۰ با حضور ۱۲ استان اصفهان، البرز ، آذربایجان شرقی ، تهران ، خراسان رضوی ، خوزستان ، فارس، قزوین ، گلستان، مازنداران، مرکزی، یزد از تاریخ ۱۷ تا ۲۰ بهمن میزبان علاقمندان است.

 

 

 

  • نویسنده : سیاوش عالی محمودی 
  • منبع خبر : صدای هم وطن