خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه و دیگرآزاری، تحت تاثیر پدیده ها و عوامل مختلفی رخ می دهد. مسائل و ریشه های روانی ژنتیکی، افزایش فقر و فاصله ی طبقاتی، گرانی و تورم، وضعیت نابسامان و نامتعادل اقتصادی و معیشت و مبهم بودن آینده و... . هر کدام از این موارد ، خود مولود عوامل دیگری است که به تنهایی عناوین جامعه شناختی و روانشناسی جداگانه ای است که می شود به صورت منفک به پردازش و تجزیه تحلیل آنها بپردازیم.

در پی انتشار خبر بازداشت فردی که با پرتاب سنگ به خودروها در بزرگراه‌های تهران باعث کشته و مصدوم شدن چند شهروند، از جمله یک خانم معلم شده بود، فرمانده پلیس تهران از بازداشت ده نفر دیگر با همین اتهام در ۱.۵ ماه گذشته خبر داد!
حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، روز جمعه، ۲۴ دی درباره جزئیات این بازداشت‌ها به خبرگزاری ایسنا گفت که «قصد» و «شدت» کار این افراد متفاوت بوده و در یک مورد، پلیس فردی را که قصد پرتاب سنگ ۵۰ کیلوگرمی را داشته بازداشت کرده است!
در خوزستان بنا بر اخبار منتشر شده در سایت پلیس، و دیگر رسانه‌ها و اقوال شفاهی شهروندان، حجم و میزان وجود اسلحه‌ی غیرمجاز در دست خلافکاران بیش از حد تصور است.
روزی نیست خبر دستگیری عده‌ای که در مراسم شادی و عزا اقدام به تیراندازی هوایی می‌کنند، یا کسانی که بصورت بی‌هدف، تیراندازی بی خود و بی جهت انجام می دهند، و اصطلاح تیراندازی سرگردان را در خوزستان به وجود آورده‌اند، توسط نیروی انتظامی دستگیر نشوند.
بصورت مرتب و شبانه، در گوشه گوشه‌ی شهر اهواز، صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.
حجم کشفیات نیروی انتظامی خوزستان، گواهی است بر وفور و شیوع پدیده‌ی ناخوشایند و خطرناک قاچاق اسلحه در این استان مرزی و استراتژیک و مولد بودجه و ثروت کشور.
پدیده‌ی اسلحه‌ی در اختیار خلافکاران، به ناامنی اجتماعی و تشدید آسیب‌های روانی در خوزستان دامن زده است.
به طور خاص، شهرهای جنوبی خوزستان و مرکز استان، به این بیماری اجتماعی مبتلاست؛ ولی مدتی است که شهرستان ایذه گوی رقابت را در این عارضه، از دیگر شهرهای استان ربوده است!
کشته شدن شهردار دهدز تازه‌ترین واقعه‌ای است که در همین رابطه در این منطقه از استان رخ داده است.
ناامنی اجتماعی و از هم گسیختگی عصبی روانی شهروندان، در فقدان برنامه‌های جامع آموزشی و اجتماعی در دوره‌ی کرونا، جامعه‌ی ایرانی را به شدت در معرض فروپاشی اخلاقی روانی قرار داده است.
خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه و دیگرآزاری، تحت تاثیر پدیده ها و عوامل مختلفی رخ می دهد. مسائل و ریشه های روانی ژنتیکی، افزایش فقر و فاصله ی طبقاتی، گرانی و تورم، وضعیت نابسامان و نامتعادل اقتصادی و معیشت و مبهم بودن آینده و… . هر کدام از این موارد ، خود مولود عوامل دیگری است که به تنهایی عناوین جامعه شناختی و روانشناسی جداگانه ای است که می شود به صورت منفک به پردازش و تجزیه تحلیل آنها بپردازیم.
صدا و سیما که می‌توانست و می‌تواند مهم‌ترین رسانه در کنترل و هدایت و آرام‌بخشی روانی جامعه را ایفا کند، با استمرار برنامه‌های کلیشه‌ای و گاه برنامه‌هایی که به عصبی‌تر کردن مردم منجر می‌شود، عملن نقشی اگر نه مخرب، که کاملن خنثا از خود به تماشا گذاشته است.
مجلس و دولت برای یاری رساندن به رفع آسیب های اجتماعی، کوچکترین وقعی به این پدیده نشان نمی‌دهند.
سنگها در تهران و تیرها در خوزستان دارد شلیک می‌شود، و ما در خوابیم!

 

*نام کتابی از ارنست همینگوی

  • نویسنده : شهرام گراوندی
  • منبع خبر : صدای هم وطن