در این مراسم همچنین نادر کریمیان سردشتی نویسنده و پژوهشگر، حسام الدین طالقانی رئیس عمومی سازمان نخبگان افغانستان و سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو هم طی سخنرانی های جداگانه ضمن خواندن شعرهایی از رودکی، از اهمیت این شاعر پارسی گو گفتند.

 

 

پیرو مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص انتخاب ۴ دی به عنوان روز رودکی، آیین نکوداشت پدر شعر فارسی با اجرای اردشیر صالح پور و رونمایی از سه کتاب «رودکی وار» مقالاتی در شعر و اندیشه رودکی زیر نظر محمدجعفر یاحقی، مجموعه مقالات «رودکی» به سرپرستی نادر کریمیان سردشتی و چهار جلد نخست «گنجینه نت نوشت های رودکی» به کوشش کیاوش صاحب نسق با حضور چهره های فرهنگی و هنری برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم با اشاره به این نکته که جریان پذیرفته شدن ثبت روز رودکی در تقویم توسط شورای فرهنگ عمومی، یکی از بهانه ها برای حرف زدن در مورد اهمیت زبان فارسی بود گفت: رودکی سهم بسزایی در تاریخ، فکر، اندیشه و هویت ایرانی دارد. اگر درباره موضوع هویت ملی و عناصر شکل دهنده صحبت کنیم زبان مهم ترین عنصر است. عنصری که جغرافیای ایران بزرگ علاوه بر تنوع گویش و زبان، حوزه زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی خودش پذیرفته است. او افزود: اگر در طول قرون متمادی نگاه کنیم، عمده سلاطین و حکمرانان که در ایران حکومت می کردند به زبان غیرفارسی حرف می زدند. اما زبان فارسی از چنان درهم تنیدگی با تاریخ فرهنگ و هنر در این جغرافیای فرهنگی برخوردار است که همه به موضوع رسمیت زبان فارسی اذعان داشته اند. کشور ایران به خاطر موقعیت و جغرافیای ویژه ای که دارد در قرون مختلف دستخوش هجوم و جنگ های ویرانگری بوده که بخشی از آنها به دلیل عمقی که داشته با بقای زبان فارسی ارتباط پیدا کرده است. دوره درخشش تمدن نوین اسلامی در قرن ۳ تا ۵ شکل گرفته است که این درخشش در سایه جان گرفتن فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در ذیل تعالیم اسلامی و قرآنی است و اگر امروز در قرن ۱۵ از ترکیب مفهوم ایرانی اسلامی حرف می زنیم این آغاز از همان قرون شکل گرفته است.

در این دوره درخشش تمدن نوین اسلامی بزرگانی که درخشیدند عمدتا به زبان فارسی حرف می زدند که می توان به ابن سینا و فارابی اشاره کرد که در جغرافیای فرهنگی ایران درخشش داشتند و خوشبختانه اگر امروز شاهد رونق زبان فارسی در هندوستان، تاجیکستان و افغانستان هستیم، این امر مدیون سرآمدانی چون رودکی است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: تمدن نوین اسلامی زمانی شکل گرفته که ادبای ایرانی به زبان فارسی گویش و نوشتار می کردند. رودکی را باید به عنوان یکی از سرآمدان این حرکت تاریخی به حساب آوریم. اسماعیلی با اشاره به پذیرفته شدن روز رودکی در تقویم گفت: این جریان در شورای فرهنگ عمومی پذیرفته شد که روز رودکی در تقویم ثبت شود، یکی از بهانه ها برای حرف زدن در مورد اهمیت زبان فارسی بود. زبان فارسی با این قدمت طولانی دارای آسیب هایی شده است و غلبه تمدنی در دو سه قرن جدید که اغلب برای مغرب زمین است مشکلاتی را به وجود آورده است و باید با عزم جزم و با همکاری کشورهای فارسی زبان در جهت تقویت و همگرایی های منطقه ای میراث مشترک خود چون «زبان» و «نوروز» را پاس بداریم و تمام نشان هایی که ما را به هم پیوند می زند مورد تکریم قرار دهیم و از مرزبندی های فرهنگی عبور و وحدتی  را که زبان فارسی برای ما شکل داده ارج بگذاریم. اسماعیلی در ادامه گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وظیفه دارد که در بنیاد سعدی گسترش زبان فارسی را داشته باشد. بنابر آماری که رایزن های فرهنگی ارائه کردند برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی بیشترین علاقه مند و داوطلب را داشته است. در حوزه های فرهنگی و نشر کتاب، هنرهای نمایشی و موسیقی به عنوان حوزه تکمیلی برنامه خواهیم داشت. یکی از مهم ترین برنامه ها این است که با ظرفیت هویت زبان فارسی با همسایگانی که فارسی زبان هستیم بیشتر کنار هم بوده و کارهای مشترک انجام دهیم تا با صیانت از زبان فارسی در مقابل تهدید لغات بیگانه مقابله کنیم.

 

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان