معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: شاخص‌های کیفیت آب در برخی از نقاط خوزستان به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی به منظور پیشگیری از بروز التور باید هرچه سریع‌تر بهبود یابد.

به گزارش ایرنا ناصر ضیغمی روز دوشنبه در نشست کمیته آب و فاضلاب و التور در سرسرای معاونت سیاسی ، اجتماعی استانداری خوزستان بیان کرد: با توجه به تغییرات آب و هوایی در فصل پاییز و پیشینه بیماری دربرخی استان‌ها ازجمله خوزستان، نگرانی برای فعال شدن و طغیان بیماری‌هایی مانند التور، اسهال خونی و یا هپاتیت آ وجود دارد چون در استان با ۲ پیک بیماری پاییز و بهار روبه رو هستیم.

وی افزود: مطلوبیت میکروبی ، کلرزنی و کدورت آب در برخی شهرستان اهمیت زیادی دارد که این مساله به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی باید حل شود تا بستر بروز بیماری هایی مانند التور نشود و خوشبختانه در سال های اخیر با طغیان این بیماری در خوزستان روبه رو نشده‌ایم.

کارشناس مسوول سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در خصوص اقدامات پیشگیرانه این معاونت برای جلوگیری از شیوع بیماری التور گفت: انجام کلرسنجی، نمونه برداری میکروبی و سنجش کدورت آب از نقاط مختلف شبکه توزیع،  خودروهای سیارفروش آب شیرین، و یخ‌های توزیعی در سطح عرضه و کارخانجات یخ سازی از جمله این اقدامات است.

خاطره سرمدی از دیگر فعالیت ها به انجام بازدید مشترک ادارات آبفا و مراکز بهداشت شهرستان‌ها از نقاط بحرانی و پیگیری انجام لایروبی و آهک پاشی در مناطق شهری و روستایی اشاره کرد.

وی در خصوص وضعیت کنترل کیفی آب خوزستان در پنج ماه نخست امسال بیان کرد: در ماهشهر ۶ سامانه آبرسانی شهری فعال است که ۶۷ هزار و ۳۸۳ خانوار از این سامانه ها استفاده می‌کنند و پنج هزار و ۱۴۹ خانوار از ۵۶ سامانه آبرسانی روستایی بهره می برند.

سرمدی افزود: معضلات آب و فاضلاب ماهشهر شامل وجود معضلات بهداشتی در تاسیسات آب شهرک طالقانی از جمله وجود لاشه های سگ، دریچه‌های مخزن بدون در پوش، کدورت بیش از حد مجاز آب ماهشهر در مرکز، شهرک طالقانی و نبودن شبکه جمع آوری فاضلاب در برخی مناطق است.

کارشناس مسوول سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: کدورت آب در شهر چمران ماهشهر نسبت به پارسال افزایش بی سابقه داشته است.

وی بیان کرد: وضعیت کدورت آب ماهشهر در پارسال صفر بود و امسال نیز همچنان صفر و در حالت کاملا بحرانی است.

  • منبع خبر : ایرنا