شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 13 هزار و 627 واحد دیگر در شاخص کل همراه شد.

بورس اوراق بهادار تهران امروز هم با یک روند منفی شروع شد به گونه‌ای که در پایان معاملات، شاخص کل با کاهش ۱۳ هزار و ۶۲۷ واحد دیگر به رقم یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۷۱۱ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن، امروز ۱۱۹۷ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۲۴ هزار و ۴۸۲ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۷۲۳ هزار میلیارد تومان رسید.
امروز معامله‌گران بیش از ۲٫۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۱۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان دادو ستد کردند.

روند یکساله شاخص بورس تهران امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند و میزان ریزش شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۱٫۱ درصد بود، اما میزان ریزش این دو شاخص با معیار هم‌وزن ۲۸ صدم درصد بوده است. شاخص آزاد شناور ۸۲ صدم درصد کاهش یافت.
شاخص بازار اول بورس ۱٫۳ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۹۴ صدم درصد عقب‌نشینی داشت.
نمادهایی که قبلاً شاخص‌ساز بودند امروز بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند به گونه‌ای که نمادهای فولاد مبارکه، ملی‌مس ایران، شستا، پتروشیمی خلیج‌فارس، چادرملو، گلگهر و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نقشه معاملات بورس تهران نمادهای پرتراکنش در بورس تهران شامل بانک ملت، بانک تجارت، معدنی اپالکانی پارس، بانک صادرات، شستا، توسعه و عمران امید و بانک پاسارگاد بوده‌اند.
امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل در پایان معاملات ۱۰۲ واحد ریزش داشته و به رقم ۱۷ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان رسید.
ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۸۳ هزار میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز در فرابورس بیش از ۵۴۲ میلیون سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۶۸۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

وضعیت امروز پالایش یکم خریداران صندوق پالایش یکم هنوز با گذشت ۷ ماه با ۳۰ درصد زیان مواجه اند،‌در حالی که مسئولان بورس و حتی وزیر اقتصاد قول جبران زیان این افراد را داده است.
امروز نمادهای پتروشیمی زاگرس، سنگ‌آهن گهرزمین، آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی مارون، فولاد هرمزگان و صبا تأمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.
نمادهای پرتراکنش در فرابورس ایران شامل سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، توسعه و عمران استان کرمان، پلیمر آریا ساسول، توسعه مسیر برق گیلان، برق پیوندگستر پارس، پتروشیمی تندگویان و امتیاز تسهیلات مسکن فروردین سال جاری بوده‌اند.
گرچه پیشنهادهای سازمان بورس برای نجات بازار ارائه و در دولت تصویب شد، اما متأسفانه این پیشنهادها هم کارساز واقع نشده و بازار همچنان روند ریزش خود را پیگیری می‌کند، علت اصلی آن، کاهش اعتماد سرمایه‌‌گذاران حقیقی به بازار بوده است.
سرمایه‌گذاری در بورس باید از محل پس انداز و در یک چشم‌انداز بلندمدت صورت گیرد، به گونه‌ای که معمولاً در کشورهای دیگر کسانی که درآمد ثابت دارند، بخشی از درآمد خود را به شکل پس‌انداز در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی برای بلندمدت پس‌انداز می‌کنند تا در هنگام بازنشستگی در کنار مستمری بازنشستگی، درآمد دیگری هم از محل عایدی سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به دست آورند، اما در کشور ما به صرف رشد یک بازار، مردم بدون مطالعه هجوم می‌آورند و هنگام خروج از بازار هم تحت‌تأثیر فضای مجازی و احساسی عمل می‌کنند، به این خاطر بخشی از ریزش بازار ناشی از هجوم برای فروش سهامی که عمدتاً ارزنده بوده و به کف قیمت رسیده‌اند برآورد می‌شود. البته ضعف نظارت بر بازار هم مزید بر علت شده تا برخی از شرکت‌های حقوقی و سفته‌بازان از این فضا سوءاستفاده کنند و باعث ریزش بیشتر بازار بشوند.

 

فارس