جانباز: اشکالی که در شهر اهواز ایجاد شده و در سایر شهرها وجود ندارد این است که در بارش‌های شدید، شبکه جمع آوری آب‌های سطحی این شهر براساس زیرساخت های متناسب نیست و آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب نفوذ می کند.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، گفت: مشکل پس زدگی فاضلاب شهر اهواز علاوه بر تکمیل شبکه فاضلاب، نیازمند تکمیل شبکه جمع‌آوری آبهای سطحی است که مدیریت شهری باید برای آن اقدام کند.

«حمید رضا جانباز» در این رابطه گفت: تا هنگامی‌که شبکه جمع آوری آبهای سطحی در شهر اهواز تکمیل نشود امکان پس زدگی فاضلاب بعد از بارش‌های شدید به قوت خود باقی است.

این مقام مسوول ادامه داد: از سال‌های پیش در استان خوزستان و به طور خاص در شهر اهواز برنامه‌ریزی‌های زیادی برای توسعه شبکه فاضلاب و تصفیه خانه‌های لازم صورت گرفته است که به عنوان نمونه می‌توان به استفاده از اعتبارات بانک جهانی برای توسعه شبکه و ایجاد ایستگاه پمپاژ، ایجاد تصفیه خانه‌های شهر اهواز برای نخستین بار اشاره کرد.

جانباز افزود: گرچه این اعتبارات بانک جهانی برای توسعه شبکه‌های فاضلاب در شهر اهواز تایید شده‌ بود اما وضع تحریم‌های غیر منطقی سبب شد این طرح زیست محیطی هم مشمول تحریم شده و بر این اساس بانک جهانی از کشور خارج و اعتبار در نظر گرفته شده به طور کامل اختصاص نیابد.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: با خارج شدن بانک جهانی بخشی از طرح فاضلاب اهواز تکمیل نشده باقی‌ ماند که تلاش شد برای تکمیل طرح علاوه بر استفاده از منابع اعتباری پیوست قانون بودجه که دولت حمایت خیلی زیادی از آن کرد از سایر روش‌های تامین مالی نظیر فاینانس خارجی استفاده‌ شود و دو عدد از تصفیه خانه‌های اهواز و نیز تعداد زیادی از ایستگاه‌های پمپاژ که در مسیر قرار دارند و مقرر بود از محل بانک جهانی تامین شوند،‌ از این محل استفاده خواهد شد.

جانباز با بیان اینکه سایر شهرهای استان خوزستان نیز وضعیتی مشابه شهر اهواز دارند که بانک جهانی رها کرده است، افزود: الان ۱۰ تصفیه خانه فاضلاب این استان را از طریق فایناسور چینی برنامه‌ریزی کردیم که انجام شود و تاکنون پنج تصفیه خانه آن اجرا شده است و تلاش می‌شود چهار تصفیه خانه دیگر هم از این محل اجرایی شود.

این مقام مسوول گفت: اشکالی که در شهر اهواز ایجاد شده و در سایر شهرها وجود ندارد این است که در بارش‌ها شدید شبکه جمع آوری آب‌های سطحی این شهر براساس زیرساخت های متناسب نیست و آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب نفوذ می کند.

جانباز با بیان اینکه در جهان به طور معمول چند ۱۰ سال است که شبکه های مرکب ایجاد نمی شود، ادامه داد: شبکه های مرکب فاضلاب شبکه هایی است که قطر زیادی دارند که هم آب سطحی را جمع می کنند و هم فاضلاب را گرچه از سال‌های گذشته مانند همه نقاط جهان شبکه های مجزا برای  جمع آوری وانتقال فاضلاب ایجاد واجرا شده و بین هفت تا ۱۰درصد در طراحی ها برای نشت آب در نظر گرفته شده ولی در بارش ها در شهر مسطحی مانند اهوازکه خروجی برای آب سطحی وجود ندارد این آب ها به شبکه فاضلاب نفوذ کرده و مشکل ایجاد می کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برای حل این معضل نیاز به انجام یک کار منسجم بین وزارت نیرو و مدیریت شهری اهواز است تا همزمان با توسعه شبکه فاضلاب، شبکه جمع آوری آب‌های سطحی با زیرساخت مناسب ایجاد شود تا در مواقع بارش‌های شدید این هردو کمک کرده و مانع پس زدگی فاضلاب شوند.

جانباز از تهیه یک برنامه منسجم و ارائه پیشنهاداتی به دولت خبرداد و گفت:پروژه ها را براساس یک تحلیل ریسک انجام شده تا هر کدام  ازمناطق شهر اهواز نیاز ضروری تری به اجرای شبکه و ارتقای ایستگاه پمپاژ دارند در اولویت قرار گیرد که این کار درحال انجام است.

این مقام مسوول ادامه داد: تصفیه خانه مدرن دیگری هم در غرب اهواز در دستور کار است که از محل فاینانس خارجی بهره‌مند خواهد شد و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

جانباز در باره اعتبارات مورد نیاز گفت: اعتبارات مورد نیاز بسیار زیاد است اما متناسب با اعتبارات تخصیص یافته  کار پیش می رود البته کاری که شده براساس تجارب گذشته نقاط آسیب دیده و حادثه خیز مشخص شده و تلاش می شود در اولویت نخست قرار گیرند و در این چند ماه کار اجرایی آنها به انتها برسد تا مردم متضرر نشوند و مشکلات کمتر شوند.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : ایرنا