یعنی کسی که فی المثل تحصیلات آکادمیک دارد و در شمار فرهیخته گان محسوب می شود ، مثل یک انسان نخستین دارد ” قوم من و قوم تو ” می کند. این نکته شامل همه است و مختص یک بخش و یا یک راسته از اقوام خوزستان نیست.

  متاسفانه با وجود اطلاع و علم و آگاهی همه ی مطلعین و مسوولین و تحصیلکرده گان و کنشگران سیاسی و فرهنگی استان به این موضوع که قوم گرایی و دیگر شعب آن مانند هویت طلبی و سهم خواهی قومی در مناسبات استانی، یک آفت و یک مانع و یک دامچاله و زنجیر فکری _ عملی در راه توسعه و پیشرفت و برون رفت از دهها مشکل و مساله ی خرد و کلان استان خوزستان است؛ و از طرف دیگر؛ همه هم می دانیم اگر محرومیتی وجود دارد و فقری دیده می شود و میزان و آمار بیکاری و رشد آسیب های اجتماعی بصورت چشمگیر به عینه دیده می شود و شامل همه ی اقوام ساکن و صاحب استان هم هست و نه فقط یک قوم مشخص و واحد ؛ و در عدم تخصیص امکانات، و بهره وری از فقر و بیکاری و فقدان امکانات، عرب و لر و بختیاری به یک میزان سهیم هستیم ؛ ولی در کمال حیرت ، حتا بزرگان و ریش سپیدان اقوام و بزرگان و برگزیده گان سیاسی اجرایی استان هم در این گرداب فکری فرو می غلتند و تا چشم باز می کنند می بینند دارند قوم گرایی می کنند و چه بسا خودشان هم حواس شان نیست که وارد چه بازی مخاطره آمیزی شده اند.
بازی خطرناکی که موجب فرصت سوزی و اختلاف افکنی میان اقوام ساکن در خوزستان می شود. و آرامش و ثبات امنیتی که از دیرباز در استان شاهد بودیم، به آسانی و با دخالت ماجراجویانه ی برخی کنشگران سیاسی و فرهنگی تبدیل به بحران های دردسرآفرین و علیه امنیت استان و کشور می شود.
یعنی کسی که فی المثل تحصیلات آکادمیک دارد و در شمار فرهیخته گان محسوب می شود ، مثل یک انسان نخستین دارد ” قوم من و قوم تو ” می کند. این نکته شامل همه است و مختص یک بخش و یا یک راسته از اقوام خوزستان نیست.
ما تا زمانی که از پوستین قوم گرایی بیرون نزنیم ، سرمان در منازعه های بیهوده ی قومی گرم خواهد بود و همه ی دلخوشی ما محدود می شود به تغییر نام یک شهر ، یک مدرسه ، یک مسجد ، یک خیابان ، رضایت یک عشیره یا ایل و یک طایفه ، و مثلن نام ایذه تبدیل بشود به آنزان یا باغملک به اوربه یا خرمشهر به محمره وووو جشن و سور و پایکوبی می کنیم ؛ انگار نه انگار که جوانان همین شهرها دارند از شدت افسردگی خودکشی می کنند و یا سفره شان روز به روز خالی تر می شود و یا آب شرب مصرفی شان را دارند با تانکر حمل می کنند و نخلستان هایشان خشک و نابود شده و غیره ؛ و انتظار داریم معجزه بشود و یک وزیر بختیاری یا عرب داشته باشیم . در حالی که وزیر خوزستانی نفت و یا وزیر خوزستانی صنعت حق مسلم خوزستان است و هیچ مطالبه ای در این رابطه توسط خوزستان صورت نمی پذیرد!