مسائل استان خوزستان باید به طور ویژه دیده شود و با اقدامات متعارف و مرسوم نمی توان مشکلات آب، مسائل زیست محیطی، فرهنگی و اقتصادی مردم این منطقه را حل کرد و تلاش ما این است با یک نسخه خاص به طور فوق العاده به این مسائل توجه کنیم.

رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به مشکل ایجادشده در جایگاه های سوخت از صبوری مردم تقدیر کرد و با هشدار نسبت به نقشه های دشمن در حوزه سایبری که ریشه در شکست و عدم موفقیت در توطئه ها و اهداف قبلی آنها دارد، به مسئولان ذی ربط تاکید کرد که در این زمینه هوشیاری و مراقبت لازم را مبذول دارند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به سفر کاری ۱۸ساعته خود و همکارانش به استان خوزستان در هفته گذشته و بررسی میدانی مشکلات این استان گفت: استان خوزستان دارای مواهب غنی الهی است، اما به خاطر برخی ضعف ها مردم گرفتار مشکلاتی شدند که حقیقتا مستحق آن نیستند و دشمن هم به دنبال سوءاستفاده از این ضعف هاست.

او تاکید کرد: مسائل استان خوزستان باید به طور ویژه دیده شود و با اقدامات متعارف و مرسوم نمی توان مشکلات آب، مسائل زیست محیطی، فرهنگی و اقتصادی مردم این منطقه را حل کرد و تلاش ما این است با یک نسخه خاص به طور فوق العاده به این مسائل توجه کنیم.

محسنی اژه ای همچنین درخصوص صلح و سازش بین دو طایفه در استان خوزستان پس از چند سال نزاع خونین (با ۲۰ کشته و چندین نفر زخمی و…) که در جریان سفر استانی اخیر صورت گرفت، از این اقدام به عنوان دستاوردی کم نظیر یاد کرد که با عنایت خداوند متعال و تلاش های مسئولان استانی، علما، ریش سفیدان و متنفذین محلی و مردم استان خوزستان رخ داده است.

رئیس عدلیه بر نقش موثر پایداری این قبیل مصالحه ها در حصول صلح و سازش در پرونده های مشابه تاکید کرد و گفت: تعداد زیادی از این پرونده ها در عدلیه موجود است که پایداری در این مدل باعث می شود مشکل آنها هم به صلح و سازش بینجامد.

محسنی اژه ای همچنین در واکنش به گزارش دادستان کل کشور درخصوص انبارهای نگهداری کالا که در جریان سفر استانی خوزستان مورد بازدید قرار گرفته بود، با نامطلوب ارزیابی کردن وضع موجود به دادستان کل کشور و رئیس سازمان بازرسی دستور داد که به صورت مستمر این موضوع را بررسی و تدبیری برای رفع مشکل نگهداری کالا در انبارها اتخاذ کنند.

او با گلایه از وضعیت نگهداری کالاها در انبارهای سازمان امور تملیکی و گمرکات کشور که بعضا منجر به فاسدشدن برخی از آنها می شود و با بیان اینکه به رئیس جمهور و رئیس مجلس اظهار کرده ام که این موضوع با عقل، منطق و شرع پذیرفته نیست، گفت: کالاهای زیادی می آید و در انبار گمرک می ماند و انبار را اشغال می کند و وقتی انبار اشغال شد محلی برای کالای دیگر که باید تخلیه شود موجود نیست و باید در نوبت بماند که این موضوع هزینه بر می شود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: کالا می ماند و به هر دلیلی ترخیص نمی شود، درحالی که باید درباره کالایی که می آید پیش بینی صورت گیرد که آیا می تواند تخلیه و ترخیص شود و اگر نمی تواند چند وقت می تواند نگهداری شود.

محسنی اژه ای با بیان اینکه این کالا مورد نیاز کشور است، تخلیه هم می شود، اما ترخیص نمی شود تا زمانی که فاسد شود، از روند موجود انتقاد کرد و گفت: چه منطقی است که کالا را نیاز داشته باشیم، پول هم داده باشیم، ولی آن کالا بیاید تا در انبار بماند.

او با اشاره به گزارش دادستان کل کشور درباره ۱۴۰ هزار تن ذرت فاسد در یکی از انبارهای بندر امام خمینی (ره) گفت: این ذرت ها به کشور آمده، مانده و فاسد شده است و اکنون باید کلی پول هزینه شود تا برای این جنس فاسد فکری صورت گیرد. حال سوال اینجاست که این کالای فاسد کجا باید امحا شود؟

رئیس قوه قضائیه با طرح این سوال که دو نماینده قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی چه کاری انجام می دهند، افزود: اموال زیادی در انبارهای سازمان اموال تملیکی وجود دارد که فاسد شده و تاریخ گذشته است یا تعداد آن از مقدار ذکرشده روی کارتن کمتر است که مشخص نیست تعدی به این کالا در کجا صورت گرفته است؟

او با تاکید بر اینکه هیچ کس این وضعیت ورود، نگهداری و ترخیص کالا را قبول نمی کند، به رئیس سازمان بازرسی و دادستان کل کشور ماموریت داد تا هر اقدامی که می شود برای رفع مشکلات موجود انجام دهند.

محسنی اژه ای با اشاره بر اینکه ممکن است در این زمینه قانون گذاری نیاز باشد، در عین حال تاکید کرد با همین قوانین فعلی هم می شود بهتر از روند موجود عمل کرد.

رئیس دستگاه قضائی آمادگی خود را برای استقرار قاضی سیار یا ثابت در همه گمرکات کشور اعلام کرد و گفت: تا جایی که جزء اختیارات بنده است هر نوع همکاری را انجام می دهم؛ چراکه وضعیت بسیار نامناسب است.

  • منبع خبر : مرکز رسانه قوه قضائیه: