مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی از خشک شدن 95درصدی دریاچه ارومیه خبر داد. خشک شدن 95درصدی دومین دریاچه آب شور جهان در حالی اتفاق افتاده که امیرعباس جعفری اعلام کرده بیش از 2 دهه گذشته، هر سال به طور متوسط 40 سانتی متر از ارتفاع دریاچه ارومیه کاسته شده است. 

جعفری در تشریح دلایل منجر به خشکیدن ۹۵درصد دریاچه ارومیه گفته است: خشکسالی، تبخیر آب، توسعه بی رویه کشاورزی و استفاده نادرست از آب دریاچه برای کشت محصولات زراعی پرآب بر از مهم ترین عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه است.

طی روزهای گذشته نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار دادند تا معلوم شود این ستاد که ۷ سال از تشکیل آن می گذرد، طی این مدت چه اقدام موثری برای احیای دومین دریاچه آب شور دنیا داشته است.

مهدی اسماعیلی؛ نماینده میانه در مجلس از جمله کسانی بود که در صفحه شخصی توییترش نوشت: «با بی تدبیری های مسوولان گذشته و با صرف هزینه های میلیاردی به نام احیای دریاچه ارومیه اما متاسفانه نگین آبی ایران، اکنون بحرانی ترین روزهای خود را می گذراند ضمن تذکر جدی به مسوولان ذی ربط مجدانه می خواهم با تمام توان اقدام عملی موثر جهت نجات آن به عمل آورند.» وحید جلال زاده؛ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دیگر حامیان طرح تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه است که روز سه شنبه از مکاتبه با رییس جمهوری خبر داد و گفت: «سطح عرصه آبی دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۱۲۹۴ کیلومتر مربع کاهش پیدا کرده است همچنین تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه ۱۵٫۵ میلیارد متر مکعب است که اکنون این تراز به ۲٫۴ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.»

  • نویسنده : صدای هم وطن