تاریخچه ی صنعت نفت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، از بدو پیدایش تا به امروز شاهد حضور و عرض اندام مدیران و چهره های مختلفی بوده. هر مدیری با خودش جریان و پرستیژ و موقعیت ویژه ای را به همراه آورد و پس از رفتن، آثاری را به یادگار نهاده است. به جرات می […]

تاریخچه ی صنعت نفت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، از بدو پیدایش تا به امروز شاهد حضور و عرض اندام مدیران و چهره های مختلفی بوده. هر مدیری با خودش جریان و پرستیژ و موقعیت ویژه ای را به همراه آورد و پس از رفتن، آثاری را به یادگار نهاده است.
به جرات می توان گفت برای پدیده ای به نام نفت در ایران و بخصوص جنوب کشور و خوزستان، باید فرهنگ مجزا و خاصی را شناسایی و معرفی و تجسس کرد. این فرهنگ بدون در نظر داشتن ظهور و حضور برخی چهره ها بدون شک به سامان نمی رسد.

 

بیژن عالی پور

زنده یاد بیژن عالی پور، از مهم ترین چهره های متخصص و تکنوکراتی بود که در تاریخ صنعت نفت در سمت مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب بر این صندلی تکیه زد. تخصص گرایی و نگرش فراقومی و مبتنی بر شایسته سالاری و دیسیپلین کاری و نظم و انضباط در رفتار و کردار و حفظ شان و ارتقای کیفی موقعیت و مرتبه ی صنعت نفت بعنوان یک موقعیت شاخص در میان سازمان ها و نمودار اجرایی صنعتی کشور، از دغدغه های دائمی وی بود.
مهندس بیژن عالی‌پور زادهی هفتم فروردین سال ۱۳۲۸ خورشیدی در مسجدسلیمان، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه اکلاهمای مرکزی در آمریکا از سال ۱۳۵۴ در صنایع نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران آغاز به کار کرد و از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت ایران بود و در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به‌عنوان مشاور وزیر نفت فعالیت می‌کرد.
برخی جریانات سیاسی و مسائل آشکار و پنهان جناحی فراتر از صنعت نفت، در این سالهای اخیر روح و جسم ایشان را فرسوده بود. او اینک از همه ی اتهام ها و حرف ها و حدیث های آزارنده و بی اساس برگذشته و رهیده است؛ ولی بدون شک نام بیژن عالی پور بعنوان یکی از فرزندان ناب و ممتاز جامعه ی بختیاری و صنعت نفت همواره بر تارک فرهنگ و تاریخ بختیاری و خوزستان و جنوب کشور ماندگار خواهد بود.

  • نویسنده : شهرام گراوندی
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان