رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران گفت: افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی یکی از دلایل رواج یافتن قاچاق مواد اولیه فرش دستباف ایرانی به کشورهای رقیب است که صنعت فرش دستباف را در معرض نابودی قرار داده است.

عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با کارآفرین نیوز، در خصوص قاچاق مواد اولیه فرش دستباف اظهار کرد: بیش از ۴۶ میلیون راس دام (گوسفند) در کشور وجود دارد و از محل آن، سالانه حدود ۹۰ هزار تن پشم با کیفیت تولید می شود که مورد مصرف صنعت فرش دستباف قرار می گیرد.

وی افزود: حدود ۲ هزار تن از این پشم در کشور فرآوری می شود و مابقی آن مورد فرآوری قرار نمی گیرد و تا قبل از سال ۹۷ به صورت رسمی به کشورهای اطراف صادر می شد اما از سال ۹۷ طی بخشنامه ای که به همه گمرکات کشور ارسال شد، مقرر کردند که گمرک از خروج مواد اولیه فرش به خارج جلوگیری کند.

حمید ذوالانوار ، عضو تعاونی فرش دستباف کشور اواسط مرداد ۱۴۰۰ از صادرات بی رویه و قاچاق پشم و مواد اولیه فرش دستباف به خارج از کشور خبر داد و اعلام کرد: بعضی از سودجویان به صورت قانونی یا قاچاق، مواد اولیه تولید فرش دستبافت از جمله پشم با کیفیت گوسفند، نخ رنگ شده و رنگ و روناس طبیعی را از کشور خارج و ضربه مهلکی به تولید فرش در کشور وارد می کنند.

اثر مخرب قاچاق مواد اولیه فرش بافی بر این صنعت

رئیس اتحادیه تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران اظهار کرد: جلوگیری از صادرات مواد اولیه فرش اتفاق خوبی بود اما متاسفانه بعد از اجرایی شدن این بخشنامه شاهد خروج قاچاقی مواد اولیه فرش دستباف (بخصوص پشم) به افغانستان، پاکستان و هند بودیم که این امر ضرر و زیان بسیاری به صنعت فرش دستباف ایران وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی یکی از دلایل رواج یافتن قاچاق مواد اولیه فرش دستباف ایرانی به کشورهای رقیب است که

بهرامی با بیان اینکه پشم ایرانی مورد استفاده فرش بافان جزو باکیفیت ترین مواد اولیه دنیا است، اظهار کرد: واقعیت این است که صنعت فرش بافی ایران دارای بزرگترین گنجینه طرح، نقشه و رنگ جهان است اما به دلیل عدم حمایت از این صنعت، کشورهای رقیب با استفاده از مواد اولیه ایرانی و به کارگیری طراحان ایرانی در صنایع فرش بافی خود، روز به روز در حال پیشرفت هستند و تولیدکنندگان فرش دستباف ایرانی در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

کاهش تعداد فرش بافان و میزان تولید

وی گفت: تا دو دهه اخیر حداقل ۲ میلیون بافنده قالی در ایران فعالیت داشتند و مشغول تولیدی محصولی صادرات محور و ارز آور در کشور بودند اما به واسطه اعمال تحریم های اقتصادی و اجرایی شدن مصوبه تعهد ارزی از سوی بانک مرکزی و بالارفتن نرخ مواد اولیه، تعداد فرش بافان کشور به کمتر از ۱ میلیون رسیده است.

رئیس اتحادیه تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران یادآور شد: به واسطه کاهش تعداد بافنده ها و بالا رفتن میزان قاچاق مواد اولیه فرش بافی، میزان تولید فرش دستباف ایران طی سال های اخیر از ۶ میلیون متر مربع به حدود ۳ میلیون متر مربع کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: صادرات موتور محرکه تولید است و وقتی صادرات صنعت فرش دستباف کاهش پیدا کند به تبع میزان تولید هم افت شدیدی خواهد داشت و حتی ممکن است طی سال های پیش رو شاهد حذف صنعت فرش از زنجیره اقتصادی کشور باشیم.

فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران در فروردین ۱۴۰۰ از افزایش ۳۴ درصدی تولید فرش دستباف در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹ خبر داد و اعلام کرد: در این بازه زمانی، یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۰۳ متر مربع فرش دستباف تولید شد که این رقم در سال ۱۳۹۸ یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۳۲۱ مترمربع بوده است.

از سویی، فرش دستباف ایرانی تا قبل از شیوع کرونا و اعمال سه دوره تحریم های اقتصادی به بیش از ۳۰ کشور صادر می شد به نحوی که، ارزش کلی صادرات فرش دستباف ایران تا سال ۱۳۹۷ به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار می رسید اما به مرور از حجم صادرات کاسته شد و آمارها حاکی از این است که تا سال ۱۳۹۹ این حجم به ۷۰ میلیون دلار رسیده و در چند ماهه اول امسال (۱۴۰۰) هم ارزش صادرات فرش دستباف ایران به ۵ میلیون دلار رسیده و در مقایسه با سال های قبل، می توان گفت که حجم صادرات این محصول ایرانی در حد صفر است.

  • منبع خبر : پیوند ایرانیان