«تیمی تخصصی متشکل از نمایندگان راه و شهر سازی، شهر داری و نظام مهندسی ماموریت یافته تا همه پروژه های ساختمانی هلدینگ عبدالباقی را در شهرهای آبادان، خرمشهر و منطقه آزاد اروند مورد ارزیابی و بررسی مجدد قرار دهد و گزارش وضعیت این پروژه ها را به دستگاه های مرتبط، رسانه ها و مردم خوزستان اعلام کند.»

فرماندار آبادان در گفت و گو با روزنامه «ایران» با اعلام این خبر گفت: این تیم تخصصی با توجه به نگرانی ها درخصوص وضعیت ایمنی سایر پروژه های عبدالباقی و اینکه تجربه متروپل نشان می دهد هلدینگ او اعتنایی به ضوابط و مقررات نظام مهندسی نداشته، تشکیل شده است. همچنین معاون اول رئیس جمهور و استاندار خوزستان هم بر بازبینی و بررسی فنی و مهندسی دقیق ایمنی همه پروژه هایی که به وسیله هلدینگ عبدالباقی ساخته شده، تاکید کرده اند.

حسین عبدالباقی افزون بر برج دوقلوی متروپل پروژه های مختلف مسکونی، تجاری و اداری نیز ساخته که اگر در این پروژه ها هم به سبک متروپل، قوانین، مقررات و استانداردها را دور زده باشد، بعید نیست تجربه تلخ متروپل بار دیگر تکرار شود. یکی از پروژه هایی که سال ۱۳۹۷ توسط مجموعه تحت مدیریت عبدالباقی ساخته شد، شهرک خودرویی آبادان است. آغاز به کار این شهرک از همان ابتدا با حاشیه های زیادی همراه شد.

شهرک خودرویی آبادان پروژه ای با مساحت ۴۵ هزار متر مربع است که در هفتم اسفند ماه سال ۹۷، با مشارکت منطقه آزاد اروند و با حضور «غلامرضا شریعتی» استاندار وقت خوزستان به بهره برداری رسید.

این طرح در راستای مصوبات کمیسیون نظارت بر سازمان های صنفی منطقه آزاد اروند و همچنین مصوبات شورای ترافیک شهرستان آبادان با مشارکت عبدالباقی به عنوان بخش خصوصی با هدف ایجاد محلی برای فروشندگان خودرو احداث و آماده بهره برداری شد.  تا پیش از ایجاد شهرک خودرویی آبادان، نمایشگاه داران این شهر در سطح شهر و عمدتا در خیابان های شلوغ منتهی به میدان طیب فعالیت می کردند و پس از آن به همه نمایشگاه داران ماشین اعلام شد مجوز کسانی که به داخل شهرک خودرویی نروند، باطل می شود.

در همان زمان نیز ده ها نفر از نمایشگاه داران اتومبیل در آبادان در اعتراض به جابه جایی به شهرک خودرویی به خارج از شهر در مقابل فرمانداری وقت آبادان تجمع کردند و به اجبار برای خریدن مغازه از این شهرک اعتراض داشتند.

آنها می گفتند اگر اجرای این طرح در راستای ساماندهی صنوف آلاینده و مزاحم صورت گرفته چرا خبری از تسهیلات حمایتی و تشویقی این طرح نیست.

این تجمع کنندگان اعتقاد داشتند طبق قانون برای جابه جایی بنگاه ها به خارج از شهر باید زمین دولتی با تسهیلات بانکی به بنگاه داران تعلق گیرد ولی گویا دست هایی در کار بود تا نمایشگاه داران به اجبار تن به خرید مغازه آن هم با قیمت بالا بدهند.

مشاغل مزاحم و صنوف آلاینده، گروه های شغلی هستند که با تولید آلودگی صوتی، سد معبر و دیگر مزاحمت ها باعث ایجاد رنجش در بین شهروندان می شوند لذا انتقال این واحدهای صنفی به مکان مناسب و ایجاد محیطی آرام برای شهروندان از وظایف مدیران شهری است و باید مشوق هایی هم برای صنوف در نظر گرفته شود.

احمدی، یکی از نمایشگاه داران فعال در شهرک خودرویی آبادان به «ایران» گفت: در سال ۹۷ که به اجبار ما را از داخل شهر به این محل منتقل کردند با زوری که هلدینگ عبداالباقی و شهرداری وقت داشت مجبور شدم مغازه ای با قیمت بالا بخرم، چاره دیگری هم نداشتم. در آن زمان بارها به شهرداری مراجعه کردم که اگر شما می گویید شغل ما مزاحم است و در راستای روان سازی ترافیک شهری باید از محدوده شهر خارج شویم خب به ما تسهیلات بدهید که البته حرف مان به جایی نرسید.

شهرداری به ما می گفت براساس قوانین شهرداری و بند ۲۰ ماده ۵۵ اصناف، قرار گرفتن بنگاه های معاملات خودرو در ابتدای میدان طیب آبادان باعث ایجاد ترافیک سنگین شهری و ایجاد مزاحمت برای شهروندان شده است.

«باهنر» یکی دیگر از نمایشگاه داران داخل شهرک خودرویی آبادان هم به «ایران» گفت: در حال حاضر همه نمایشگاه داران خودرو داخل شهرک هستند و شما نمی توانید هیچ نمایشگاه خودرویی را داخل شهر پیدا کنید.

وی می افزاید: همه مغازه هایی که در اختیار ما است یک طبقه هستند ولی خب این روزها هر چیزی که با نام عبدالباقی گره خورده مشکل دار به نظر می رسد. البته ساختمان های اداری شهرک دو طبقه است ولی هنوز راه نیفتاده. هر چند نمی دانیم در ساخت مغازه های ما ایرادات و اشکالات فنی وجود دارد یا خیر ولی قطعا در راه های دسترسی شهرک مشکلاتی وجود دارد، وقتی جایی را برای خرید و فروش خودرو در نظر می گیرند باید خیابان ها به اندازه کافی عریض باشد تا ترافیک ایجاد نشود ولی متاسفانه ما هر روز درگیر معابر باریک و غیراستاندارد هستیم.

در شهرک خودرویی آبادان حداقل ۱۵۰ نمایشگاه وجود دارد که با توجه به میزان مراجعه کنندگان به این نمایشگاه، تعداد کسانی که در شهرک تردد می کنند بالا است.

همچنین عرض خیابان بین دو نمایشگاه در این شهرک ۸ متر است و امکان تردد بازدیدکنندگان و نمایشگاه داران با وسیله شخصی امکانپذیر نیست.

از سوی دیگر شهرک خودرویی آبادان در محدوده و زیر کابل فشار قوی بوده و در صورت بروز اتفاق، خسارت های جبران ناپذیری را برای نمایشگاه داران بر جای می گذارد و همچنین تخصیص برق تک فاز آن هم با وجود مساحت های ۲۰۰ الی ۳۰۰ متری و بیابانی بودن منطقه، برای استفاده از کولرهای گازی نیاز به ۲ دستگاه اسپیلت است که برق تک فاز قدرت تحمل این حجم فشار برق را ندارد.

در همین حال ساخت تعداد بالای سرعت گیر در این منطقه بارها باعث ایجاد تصادف شده است. همین نگرانی مردم موجب شده تا «احسان عباسپور» فرماندار آبادان درخصوص تخلفات احتمالی صورت گرفته در این شهرک به «ایران» بگوید: شهرک خودرویی آبادان هم یکی از پروژه هایی است که توسط حسین عبدالباقی ساخته شده است. ما بنا داریم تمام پروژه هایی را که به نوعی با عبدالباقی در ارتباط بوده از جمله شهرک خودرویی آبادان را از نظر سازه ای با یک تیم تخصصی متشکل از نماینده راه و شهر سازی، شهر داری و نظام مهندسی بررسی کرده و نتیجه را در کوتاه ترین زمان ممکن به اطلاع مردم برسانیم. وی تاکید می کند: از آنجا که حفظ جان مردم برای ما اهمیت ویژه ای دارد در حال حاضر اولویت مان جلوگیری از ریزش ساختمان متروپل است به همین دلیل از مردم تقاضا داریم کمی صبوری کنند تا نوبت به دیگر پروژه های عبدالباقی برسد و مطمئن باشند ما با جدیت تمام پروژه های هلدینگ عبدالباقی را بررسی خواهیم کرد و در این زمینه هیچ کوتاهی برای ما قابل چشم پوشی نیست.

عباسپور افزود: آنچه در حال حاضر به عنوان یک ایراد مهندسی بر آن اجماع وجود دارد این است که راه های دسترسی ورودی و تردد داخلی شهرک با استاندار دها مطابقت ندارد، اعلام اینکه آیا در این شهرک نیز تخلفی صورت گرفته یا خیر یک کار تخصصی است که بعد از بررسی فنی می توان در خصوص آن اظهارنظر کرد.

  • نویسنده : صدای هم وطن