مخفیگاه این متهم در شرق تهران شناسایی و او پس از هماهنگی قضائی در مخفیگاهش دستگیر شد و به پلیس فتا انتقال یافت. متهم در تحقیقات پلیسی به ساخت کانال جعلی با نام و مشخصات شاکی در شبکه اجتماعی تلگرام و دریافت وجه از ۲۵ شهروند اعتراف کرد. پلیس بارها در این باره به کاربران فضای مجازی هشدار داده و از آنان خواسته کمک های خود را از طریق موسسات معتبر و مجاز به دست نیازمندان برسانند تا شاهد این گونه وقایع نباشیم.

 فردی که در قالب گروه های واتس اپی به بهانه کمک به نیازمندان از شهروندان کلاهبرداری می کرد، دستگیر و روانه زندان شد. با شکایت فردی مبنی بر کلاهبرداری از او به بهانه کمک به نیازمندان رسیدگی به موضوع توسط کارشناسان پلیس فتای استان کهگیلویه وبویراحمد آغاز شد. شاکی توضیح داد در گروه واتس اپی که با هدف اطلاع رسانی و تحلیل موضوعات روز تشکیل شده بودند، عضو بود و فردی در این گروه پس از جلب رضایت او با ادعای کمک به نیازمندان از وی کلاهبرداری کرد. بنابر اظهارات شاکی فرد کلاهبردار که خود را وابسته به یکی از ارگان های دولتی معرفی کرده بود، در گروه مورد نظر با ارسال پیام های کمک به افراد نیازمند سعی در جلب رضایت افراد برای پرداخت مبلغی به عنوان کمک مومنانه داشت. شاکی در چندین مرحله و در مناسبت های گوناگون جمعا مبلغ ۷۰ میلیون ریال برای کمک به نیازمندان به حساب فرد کلاهبردار واریز کرده بود. با پیگیری های پلیسی انجام شده و هماهنگی با مقام قضائی متهم شناسایی و حساب او مسدود شد. متهم بعد از انتقال به پلیس فتا در تحقیقات مقدماتی منکر هرگونه جرمی شد و با سخنان گمراه کننده قصد فریب پلیس را داشت اما در مواجهه با مدارک، مستندات و ادله دیجیتال انکارناپذیر به ارتکاب کلاهبرداری اقرار کرد.

سرهنگ فیض اله احمدی، سرپرست پلیس فتای استان کهگیلویه وبویراحمد، با تایید بر این خبر هشدار داد: مهم ترین عامل گرفتاری افراد در دام کلاهبرداران اینترنتی و سوءاستفاده از آنها بی توجهی به توصیه های پلیس فتا است، شهروندان هیچ گاه به افرادی که در شبکه های اجتماعی و مبادی غیررسمی و نامعتبر ادعای کمک مالی یا انجام امور خیریه دارند، اطمینان نکنند و مراقب ترفندهای افراد سودجو و کلاهبردار باشند. این دسته مجرمان با هدف قرار دادن احساسات مردم اقدام به تشویق و ترغیب کاربران به همکاری و شرکت در امورات خیریه می کنند و از آنها کلاهبرداری می کنند. پیش از این نیز چنین کلاهبرداری هایی به وقوع پیوسته و شیادان کمک به افراد محتاج را دستاویزی برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود قرار داده بودند. در یکی از این پرونده ها متهمی با ترفند جمع آوری کمک برای افراد نیازمند از ۲۵ نفر از شهروندان کلاهبرداری کرده بود. یکی از فعالان اجتماعی مدتی قبل به پلیس فتای تهران مراجعه و با طرح شکایتی عنوان کرد کانالی با نام و تصاویر او در شبکه های اجتماعی طراحی شده و تعدادی دنبال کننده نیز عضو این کانال هستند و مدیر کانال در حال جمع آوری وجوه نقدی از کاربران فضای مجازی است. در رصدهای فضای مجازی، صحت اظهارات شاکی محرز و در شاخه دیگری از تحقیقات پلیسی، هویت مدیر کانال شناسایی شد.

در بررسی های پلیسی مشخص شد متهم با استفاده از اعتبار شاکی ۴۷ هزار دنبال کننده جذب کرده و با بارگذاری تصاویر آرشیوی با ترفند کمک به افراد بی بضاعت از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می کند. مخفیگاه این متهم در شرق تهران شناسایی و او پس از هماهنگی قضائی در مخفیگاهش دستگیر شد و به پلیس فتا انتقال یافت. متهم در تحقیقات پلیسی به ساخت کانال جعلی با نام و مشخصات شاکی در شبکه اجتماعی تلگرام و دریافت وجه از ۲۵ شهروند اعتراف کرد. پلیس بارها در این باره به کاربران فضای مجازی هشدار داده و از آنان خواسته کمک های خود را از طریق موسسات معتبر و مجاز به دست نیازمندان برسانند تا شاهد این گونه وقایع نباشیم.

  • نویسنده : صدای هم وطن