" اگر آموزش ریاضی ضعیف شود بدون شک فکر کردن هم ضعیف خواهد شد؛ بدون ریاضیات، جامعه دیگر نمی‌تواند فکر کند و افراد تبدیل به ربات‌هایی می‌شوند که قادر به فکر کردن نیستند. دلیل اینکه ریاضیات به این حال و روز افتاده، آموزش و پرورش و دانشگاه و جامعه‌ای است که به آن بها نمی‌دهد؛ به فارغ‌التحصیلان ریاضی توجه نمی‌شود و بر اهمیت ریاضی تاکید نمی‌شود وگرنه ریاضی در تمام دنیا هم در دوران مدرسه و هم دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد. کم‌کاری از آموزش و پرورش و وزارتخانه‌ها است وگرنه کم‌کاری از دانش‌آموزان نیست. البته محیط خانواده نیز بی‌تاثیر نیست؛ والدین برای بچه‌های خود نگران‌اند و به فکر آینده شغلی آن‌ها هستند. وقتی خانواده‌ها می‌بینند که فارغ‌التحصیلان ریاضی امکانات شغلی ندارند اما در رشته‌های دیگر از جمله پزشکی وضعیت خوب است، طبیعی است بچه‌های خود را تشویق کنند که به سمت ریاضی نروند. دولت باید با کمک انجمن ریاضی و اساتید پیشکسوت برنامه‌ریزی کند و راهکار پیدا کند کما اینکه راهکارها موجود هستند؛ نیاز به تشویق، انگیزه، وارد شدن رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران و صحبت درباره اهمیت ریاضی از کارهایی است که می‌توان رونق را به ریاضیات بازگرداند. "

شاید برای نسلی از آدم ها که صاحب این کیبورد هم جزو آنهاست، حتا چهار عمل اصلی هم خیلی لازم و ضروری به نظر نمی رسد! شاید فقط همین ” تفریق” که ما به آن ” منها” می گفتیم کفایت کند! نسلی که هر روز دارد از دست می دهد؛ دارد می بازد؛ دارد از داشته هایش “کم” می شود؛ “اضافه” نمی شود؛ ” ضرب” که از بیخ متعلق به از ما بهتران است! مال مایه دارها و رانت خوارها و رانت بازها و مافیاها و آقازاده ها و نوکیسه هاست. “تقسیم” هم در کنار ” منها” گاهی برای ما کارکرد مصداقی پیدا می کند؛ وقتی اندوهی را به اشتراک می گذاریم و یا مشکلی از انبوه متراکم مشکلات را با همدیگر قسمت می کنیم. با این وصف؛ همین تفریق و فوقش تقسیم برای ما بس است و سر و کله زدن با عدد پی و توپولوژی دیفرانسیل و جبر خطی و جبر ریشه ای و رادیکال و تفاضل متناهی و قضیه فیثاغورث ووو جز آزار روح و روان هیچ دستاوردی به همراه ندارد!

خاطرم هست یک زمانی که هنوز دانش آموز بودیم و یکی از بدبختی های بزرگ ما درس ریاضی بود، و بیشترین کتک ها را به خاطر فهم ناقص ریاضی از معلم بزرگوار ریاضی دریافت می کردیم، سریالی را شبکه اول صدا و سیما پخش می کرد که نامش یادم نیست؛ ولی یادم هست معلمی با ریش پروفسوری سر کلاس می آمد و به بچه های نگون بخت که از درس و کتاب گریزان بودند می گفت: ” اگه گفتین الان نوبت کدوم درسه؟” و بچه ها نمی دانستند. و معلم ادامه می داد: ” درس شیرین ریاضی! ؛ حالا کتاباتون رو باز کنید! ”

ریاضی برای ما در عالم واقع اما درس شیرینی نبود. روزی نبود که در دل مان به مخترع و مکتشف درس ریاضی فحش ندهیم.

دکتر مجید میرزاوزیری یکی از اساتید برجسته ی ریاضی در دانشگاه مشهد است. او در همین رابطه معتقد است: ” در کاهش رغبت به علوم پایه و به ویژه ریاضی دلایل زیادی وجود دارد؛ از طرفی وضعیت شغلی ریاضی خوب نیست و افراد کمی به سمت آن می‌روند، در نتیجه در سال های آتی خیلی نزدیک! با مشکل کمبود متخصص ریاضی و مهندس مواجه شویم در نتیجه منطقی است که به همین دلیل استقبال از رشته ریاضی کم است” . او می گوید: ” آنچه افراد را از رفتن به رشته ریاضی و رشته‌های مرتبط با آن باز می‌دارد، ارائه و آموزش بد، تدریس غیر جذاب این رشته و نبود هدف مشخص در آموزش آن است و واقعیت این است که ما نتوانسته‌ایم جنس خود را که آموزش ریاضی و رشته‌های مرتبط با آن است، به نیکی عرضه کنیم و همین است که مخاطب یا دانش پذیر ریاضی نمی‌تواند آخر این مسیر را به درستی ببینند. ”

سخن دکتر میرزاوزیری درست است. ولی همه اش این نیست.

این یک.

پروفسور امیدعلی شهنی کرم زاده که جزو مفاخر ایران و جهان است، به تازگی و پس از چند سال کناره گیری اختیاری از هر گونه پست و موقعیت رسمی، به عنوان رییس انجمن ریاضی ایران انتخاب شده است. این خبر کوتاه؛ ولی در عین حال بسیار مهم و ارزشمند است.

پروفسور شهنی کرم زاده در مصاحبه ای کوتاه با ایسنا در اردیبهشت ۱۴۰۱ به نکاتی می پردازد که حائز اهمیت است.

او می گوید:” اگر آموزش ریاضی ضعیف شود بدون شک فکر کردن هم ضعیف خواهد شد؛ بدون ریاضیات، جامعه دیگر نمی‌تواند فکر کند و افراد تبدیل به ربات‌هایی می‌شوند که قادر به فکر کردن نیستند. دلیل اینکه ریاضیات به این حال و روز افتاده، آموزش و پرورش و دانشگاه و جامعه‌ای است که به آن بها نمی‌دهد؛ به فارغ‌التحصیلان ریاضی توجه نمی‌شود و بر اهمیت ریاضی تاکید نمی‌شود وگرنه ریاضی در تمام دنیا هم در دوران مدرسه و هم دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد. کم‌کاری از آموزش و پرورش و وزارتخانه‌ها است وگرنه کم‌کاری از دانش‌آموزان نیست. البته محیط خانواده نیز بی‌تاثیر نیست؛ والدین برای بچه‌های خود نگران‌اند و به فکر آینده شغلی آن‌ها هستند. وقتی خانواده‌ها می‌بینند که فارغ‌التحصیلان ریاضی امکانات شغلی ندارند اما در رشته‌های دیگر از جمله پزشکی وضعیت خوب است، طبیعی است بچه‌های خود را تشویق کنند که به سمت ریاضی نروند. دولت باید با کمک انجمن ریاضی و اساتید پیشکسوت برنامه‌ریزی کند و راهکار پیدا کند کما اینکه راهکارها موجود هستند؛ نیاز به تشویق، انگیزه، وارد شدن رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران و صحبت درباره اهمیت ریاضی از کارهایی است که می‌توان رونق را به ریاضیات بازگرداند. ”

کرم زاده در همین مصاحبه گفته بود:” ریاضیات، دارای دیسیپلین و نظمی است که در تقویت فکر تاثیر دارد. تعریف ساده ریاضی یعنی فکر کردن و تنها چیزی که منجر به فکر کردن می‌شود، ریاضی است. ریاضی تنها عدد و رقم و محاسبه نیست بلکه فکر کردن است و با تضعیف ریاضی در واقع فکر کردن را تعطیل می‌کنیم و این وحشتناک است. “

وی در پاسخ به همین هراس کلاسیک و سنتی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان از ریاضی می گوید: “ریاضی سخت نیست و اکثر معلمان و اساتیدی که حرف از سخت بودن ریاضی می‌زنند “گنهکار” هستند. بله، فکر کردن کار سختی است؛ تمام جر و بحث‌های انسانی و جدال‌های بین روسای کشورها ناشی از این است که سوای خواسته‌های انسانی، در بحث کردن و فکر کردن نیز ضعف وجود دارد. وقتی منطق و درست فکر کرن ضعیف شود، این ضعف منجر به افزایش خواسته‌های غیرمنطقی می‌شود. وقتی کسی نتواند مساله ریاضی را حل کند یعنی فکر کافی برای حل مساله را نمی‌تواند به وجود بیاورد وگرنه ریاضی به آن شکل که مطرح می‌شود نیز سخت نیست بلکه دامنه نامحدودی دارد و متاسفانه ما اساتید و معلمان نتوانسته‌ایم نشان دهیم که ریاضی واقعا سخت نیست. ریاضی یعنی فکر کردن و اگر تقویت فکر ضعیف شود، در واقع فکر کردن تضعیف می‌شود و فاجعه رخ می‌دهد. ریاضی آن چیزی نیست که معلم سرکلاس می‌گوید بلکه محاسبات و مساله‌ها، وسیله‌ای برای این هستند که فکر ریاضی را تقویت کنیم و برای این است که بشر در زندگی خود از ریاضی استفاده می‌کند. ”

پروفسور کرم زاده با ذکر این نکته در پایان مصاحبه حجت را تمام می کند و می گوید: ” تنها چیزی که باعث تقویت مغز می شود ریاضی است. به خطر افتادن رشته ریاضی منجر به به خطر افتادن تمام رشته‌های مهندسی می‌شود.”

این دو.

دکتر بهمن احمدی، پژوهشگر پسادکترا و استاد مدعو ریاضی دانشگاه شیراز که در راستای طرح جذب متخصصان و دانشمندان برجسته مقیم خارج از کشور در دانشگاه شیراز مشغول به تدریس و پژوهش است در خصوص چالش‌های ریاضیات در ایران به آشنا نبودن دانشجویان ریاضی با زیبایی‌های علم ریاضیات اشاره می کند و می گوید: “بعد از مساله اشتغال یکی از چالش‌ها این است که خیلی از دانشجویان ریاضی با زیبایی‌های این علم آشنایی ندارند، برای فهم بسیاری از قضایا یا انجام کارهایی که علم ریاضیات را به کاربرد آن متصل می‌کند که بسیار هم لذت‌بخش هستند، باید فسفر سوزاند. وقتی دانشجویان ریاضی تا این میزان بی‌حوصله و بی‌انگیزه هستند که صرفا به دانشگاه می‌آیند که واحدهایشان را پاس کنند، از دیگر بخش‌های جامعه چه انتظاری داریم؟ علم ریاضیات فقط برای نوابغ نیست. به نظر من ۸۰ درصد موفقیت در ریاضی با تلاش به دست می‌آید. ریاضی برای افرادی است که برای کسب این علم شور و شوق دارند؛ اگر فردی به این رشته علاقه داشته باشد، پایه‌های استعدادش هم تقویت می‌شود. خوشبختانه مباحثی که در برنامه درسی ریاضی وجود دارد، پراکنده است و دانشجویان می‌توانند مبحث مورد علاقه خود را در آن بیابند و از آن لذت ببرند، الزامی وجود ندارد که دانشجوی ریاضی هم در برنامه‌نویسی موفق باشد و هم در مباحثی مانند جبر و توپولوژی. “

ماجرای موقعیت علوم پایه در کشور ماجرای دردناکی است! علوم پایه که در رشته‌های دانشگاهی به گرایش‌های ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی گفته می‌شود، در سال‌های اخیر بازی را به رشته‌های پزشکی و تاحدودی مهندسی باخته است. اگر در سال‌های اخیر و میان دوست و آشنا، داوطلب کنکوری‌ای داشته باشید، خوب می‌دانید که انتخاب اول اغلب دانش آموزانی که رشته‌ی دبیرستانشان ریاضی بوده، مهندسی است و داوطلبان رشته‌ی تجربی هم رویای برتَن کردن روپوش سفید پزشکی و دندانپزشکی را در سر دارند. انتخاب داوطلبان کنکور و توصیه مشاوران انتخاب رشته، معمولن این است که گزینه‌های پایانی را به رشته‌های علوم پایه اختصاص بدهد. آن‌ها معتقدند برای این رشته‌ها “کار نیست”!

در میان چهار رشته ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی می‌توان گفت که اوضاع همه بهتر از ریاضیات است! فارغ التحصیلان زیست شناسی و شیمی می‌توانند مشاغلی برای خود در شرکت‌های مرتبط با رشته‌ی خود بیابند و فارغ التحصیلان فیزیک هم بسته به نوع گرایش خود، تا حدود زیادی بازار کار بهتری می‌توانند داشته باشند. ریاضی، ابزاری است عمیق و گسترده که علوم دیگر به آن نیاز مبرمی دارند. از تحقیق و پژوهش در داروسازی و پزشکی تا اثبات یک فرضیه اقتصادی و کنکاش در مسائل اجتماعی. ریاضیات است که به کمک دانشمندان علوم دیگر می‌آید و راه توسعه علم را برایشان هموار می‌کند. به همین دلیل است که سوق دادن دانش آموزان ضعیف‌تر به این رشته و انتخاب آن با اکراه و بی علاقگی، جز تحمیل هزینه به سیستم آموزش کشور و تلف کردن عمر یک جوان، نمی‌تواند اثر دیگری داشته باشد.

اما حالا دیگر سَر این قصه‌ی دراز، انتخاب رشته بعد از کنکور نیست. بحران از قبل‌تر شروع شده است. فقط کمتر از ۱۵ درصد دانش آموزان متوسطه دوم، رشته‌ی ریاضی را انتخاب می‌کنند و این زنگ هشداری است برای آن چه در انتظار دانشگاه‌های کشور خواهد بود. متخصصان علم ریاضیات دلایل مختلفی برای این کاهش علاقه دانش آموزان به رشته ریاضی دارند.

قربانعلی نصیری، مدیر وقت خانه ریاضیات بروجن، در سال ۱۳۹۷ و چند سال پیش از آن که آمار و ارقام کاهش داوطلبان رشته ریاضی به این مرحله وحشتناک برسد، گفته بود، کم طرفدار شدن رشته ریاضیات در میان دانش آموزان مهم‌ترین دغدغه وی است. زیرا اگر بچه‌ها به ریاضیات علاقمند نباشند، آینده کشور به خطر می‌افتد. او معتقد بود یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، دشواری‌های تامین شغل برای فارغ التحصیلان آن است.

گروهی دیگر از ریاضیدانان یکی از مسببان اصلی وقوع چنین وضعیتی برای ریاضیات را کنکور می‌دانند. دکتر علی رجالی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و موسس خانه ریاضیات معتقد است کنکور و آزمون‌های ورودی مدارس خاص، آموزش ریاضی را از بین برده‌اند.

او می‌گوید: دانش‌آموز درصورتی می‌تواند ریاضی را یاد بگیرد که بتواند خودش درباره ریاضیات فکر و مفاهیم را درک کند و وقت حل کردن مساله را داشته باشد؛ نه این که مجبور شود با سرعت مسائل را حفظ کند.

فهم صحیح از ریاضیات فقط مختص دانش آموزانی نیست که رشته ریاضی را انتخاب می‌کنند. دانش آموزان علوم تجربی و انسانی و هنر هم بعدتر، رشته‌هایی را خواهند خواند که ریاضی نقش مهمی در درک دروس تخصصی آن ایفا خواهد کرد و سست شدن پایه‌های ریاضیات در دوران مدرسه، می‌تواند چندین نسل از علم آموزان کشور را در سال‌های آینده درگیر کند.

شما فقط مهندسانی را تصور کنید که درک درستی از ابزارهای ریاضیاتی‌ای که از آن‌ها استفاده می‌کنند ندارند و صرفن به مقلدانی بدون خلاقیت تبدیل شده‌اند! و یا محققان علوم پزشکی را در نظر بگیرید که از آمار و ریاضی آنقدر به دور بوده‌اند که نمی‌توانند پژوهش‌های خود و نتیجه‌های آن را استدلال کنند! در واقع به بن بست رسیدن ریاضیات در سطح دانشگاهی، می‌تواند ایران را قدم‌ها عقب‌تر از کشورهای دیگر نگاه دارد.

بدون تردید کنکور و حاشیه‌های آن مانند موسساتی که با کلاس‌های اضافه و کتاب‌های کمک آموزشی سعی دارند فهم ریاضیات را فدای پاسخ سریع به تست‌های کنکور کنند تنها مقصر افول ریاضیات در ایران نیستند. برخی از استادان ریاضیات دانشگاه و فارغ التحصیلان این رشته معتقدند سیاست گذاری‌ها هم علیه ریاضی خوانده‌ها، عمل کرده است. در سال‌های گذشته، یکی از جدی‌ترین مقاصد شغلی برای بخش قابل توجهی از دانش آموختگان ریاضیات، تدریس ریاضی در مدارس بود. اما حالا آموزش و پرورش نیاز خود به معلم ریاضی را از دانشگاه فرهنگیان و فارغ التحصیلان رشته آموزش ریاضی رفع می‌کند!

کاهش متقاضیان رشته ریاضیات در سطح متوسطه و نتایج آن از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. از کمبود قابل توجه مهندسان در آینده و عقبگرد کشور در زیرساخت‌های عمرانی و فناوری‌های گوناگون و ساخت و تولید تا بسته شدن راه تحقیق و پژوهش برای دانشجویان و دانش آموختگانی که از نهادهای علوم انسانی و تجربی سر برآورده‌اند. اما پیش از هر چیز، زنگ خطر آن چه بر ریاضیات میگذرد برای چندمین بار و این بار بلندتر از همیشه به صدا درآمده است. باید دید آیا سیاستگذاران نهادهای آموزشی کشور تصمیم دارند از نظرات متخصصان علوم پایه و راهکارهای مدنظر آن ها استفاده کنند یا خیر.

امیدواریم با انتخاب پروفسور کرم زاده شهنی بعنوان رییس انجمن ریاضی ایران توجه بیشتری به گسترش و توسعه و اموزش مدرن تر و اصولی ریاضیات در سطح ملی صورت بپذیرد.

اهواز. ۸ شهریور ۱۴۰۳

زندگینامه ریاضیدانان: امید علی شهنی کرم‌زاده

پروفسور امید علی شهنی کرم‌زاده
نام: امید علی شهنی کرمزاده
تولد: ۱۳۲۴ – مسجد سلیمان – ایران
ملیت: ایرانی
مرتبه علمی: استاد (۱۳۶۲)

امیدعلی شهنی کرم‌زاده ریاضیدان ایرانی است. پروفسور کرم زاده در سال ۱۳۲۴ در شهر مسجدسلیمان متولد شد. وی به خاطر تلاش برای عمومی کردن علم ریاضی، موفق به کسب جایزه ترویج علم ایران گردید. کرم زاده در سال ۱۳۸۴ بعنوان چهره ماندگار کشور معرفی شد.

دوران تحصیل
شهنی کرم‌زاده در سال ۱۳۴۸ در رشته ریاضیات محض از دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی خود را گرفت. سپس در دانشگاه اکستر بریتانیا مشغول به تحصیل گشت. وی مدارک کارشناسی ارشد و دکترای خود را به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۳ در رشته جبر اخذ نمود. در ۲۷ سالگی مفتخر به اخذ دکترای ریاضی از این کشور شد و بلافاصله در دانشگاه جندی شاپور اهواز مشغول به کار شد. از او تاکنون مقالات بسیاری حاوی ریاضی اصیل در مجلات خارجی، به چاپ رسیده‌است.

پروفسور کرم‌زاده، علاوه بر شرکت در کنفرانس‌های ریاضی خارج از کشور و ایراد سخنرانی در چندین المپیاد جهانی ریاضی، در چندین دوره نیز به عنوان سرپرست تیم اعزامی ایران در المپیاد جهانی ریاضی حضور داشته‌است. کرم‌زاده در سال ۱۳۵۳ به عنوان عضو فعال انجمن ریاضی آمریکا (AMS) شروع به فعالیت کرد، که کماکان نیز با این انجمن، در حال همکاری می‌باشد. وی از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۸ به عنوان رئیس دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه جندی شاپور اهواز (چمران) مشغول به فعالیت بود.

تحصیلات:
دیپلم: مسجد سلیمان (ریاضی ۱۳۴۳)
کارشناسی: دانشگاه تهران (ریاضی ۱۳۴۸)
کارشناسی ارشد: دانشگاه اکستر انگلستان (ریاضی ۱۳۵۰)
دکترا: دانشگاه اکستر انگلستان (ریاضی ۱۳۵۳)

عضویت در مجامع علمی
انجمن ریاضی ایران،
انجمن ریاضی آمریکا،
انجمن ریاضی انگلستان،
انجمن ریاضی ژاپن
اتحادیه ریاضی معلمان آمریکا.

برخی از فعالیت های علمی و طرح ها
تعداد مقالات چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی داخلی : ۲۰ مقاله
تعداد مقالات چاپ شده در مجلات علمی بین المللی: ۳۰ مقاله
تعداد مقالات ارائه شده در مجامع علمی ملی: ۱۵ مقاله
تعداد مقالات ارائه شده در مجامع علمی بین المللی : ۱۰ مقاله

مسؤولیت های اجرایی:
مدیر گروه ریاضی از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶
رئیس دانشکده علوم ریاضی از ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸
مدیر گروه ریاضی از ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۰
رئیس دانشکده علوم ریاضی از ۱۳۸۰ تا۱۳۸۶
عضو هیأت ممیزه دانشگاه شهید چمران
عضو شورای دانشگاه شهید چمران
عضو کمیته پژوهشی دانشگاه شهید چمران
عضو تیم سرپرستی دانش آموزان المپیاد ریاضی به مدت ۱۴ سال از سال ۱۳۶۷
در چندین دوره متوالی عضو و سرپرست کمیته برگزاری ریاضی دانشجویی
عضو هیأت تحریریه مجلات نشر ریاضی
ولتن انجمن ریاضی ایران
مجله علوم دانشگاه تربیت معلم
مجله ریاضی دانشکده علوم دانشگاه تهران
مجله علوم دانشگاه شهید چمران.

جوایز و مدال ها:
جایزه ویژه ترویج علوم در سال ۱۳۸۳ توسط انجمن ترویج علم ایران
چهره ماندگار کشور در سال ۱۳۸۴

کتاب ها:
— آشنایی با نظریه حلقه ها
ناشر: دانشگاه شهید چمران اهواز (منصور معتمدی: نویسنده اول، نصراله امامی: ویراستارادبی، امیدعلی شهنی کرم زاده : ویراستارعلمی.)

— نتایج باورنکردنی در ریاضیات
ناشر: دانشگاه شهید چمران اهواز (امیدعلی شهنی کرم زاده: نویسنده اول، ممتحن: همکار.)

مقالات:
— No_Solf injectvity of stongly regular rings کنفرانس: گارگاه جبر جابجایی
— Krull dimension versus Noetherion کنفرانس: همایش ماهانه انجمن ریاضی
— The key methods and results in mathematics سی و یکمین کنفرانس ریاضی ایران (شهریورماه)
— On C(X) modulo its socle Int. Conf. کنفرانس: On Applicable General Topology
— تولد و رشد (C(x کنفرانس جبر
— بند کلاسیک کرول همایش جبر در اکستر انگلستان
— در مورد سوالی از ماتلیس کنگره بین المللی ریاضیدانان دانشگاه برلین
— درباره خارج قسمت حلقه توابع پیوسته روی ساکل کنفرانس بین المللی توپولوژی کاربردی
— چگونه قضیه بسازیم! کنفرانس: اولین کنفرانس آموزش ریاضی
— عکس نتایج را باید عکس گذشتگان دریابیم اولین کنفرانس بهینه‌سازی و کاربردهای آن، دانشگاه فردوسی مشهد
— اثبات‌های فراموش‌نشدنی کنفرانس آموزش ریاضی و بزرگداشت پرویز شهریاری (اردیبهشت‌ماه)، دانشگاه کرمان
— On an essential concept in ring theory سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی ریاضی (شهریورماه)، دانشگاه یزد
— کنگره بین المللی ریاضی دانان دانشگاه هلسینکی فنلاند

پایان نامه ها (به عنوان استاد راهنما و استاد مشاور)
— بعد کرول کلاسیک روی زیرمدول‌های اول یک مدول (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: ابراهیم بیگدلی(
— ایدال‌های شبه اول و محدب در (C(X (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: اکرم حیدری)
— نقاط بریدگی و فضاهای نقاط بریدگی (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: امین طلا بیگی)
— همریختی‌های متناهی در حلقه توابع پیوسته (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: میترا فتحی)
— فضاهای بلمبرگ و تعمیم آنها )مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: زینب صداقت جو)
— مدول توابع روی حلقه‌های توابع پیوست (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: طاهره مروج)
— اجتماع ایدال های اول مینیمال در حلقه توابع پیوسته روی فضاهای فشرده (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: نسرین قنواتی)
— حلقه‌های ضعیف خوش ترکیب و تقریباً خوش ترکیب (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: محمد توحیدی)
— ایدآل محدب CX (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: علیرضا الفتی)
— C(X)به پیمانه ی ساکل (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: پریسا حقیقت زاده)
— توابعی که متمم – صفرمجموعه ها را به متمم- صفر مجموعه ها تصویر می کنند. (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: وفا مجیدی)
— بعد کرول روی مدول های دوطرفه (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: سیده زهرا مرعشی زاده)
— حلقه های نویتری با ساکل اساسی (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: مریم شیرعلی)
— مدول های بالابرنده روی حلقه های تام راست (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: مهرنوش بایمانی)
— بعد کرول توپولوژیکی (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: اکرم نوروزی)
— بررسی قانون ایدال اول در حلقه های تعویض پذیر (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: زهرا اسماعیلیان)
— رده بندی حلقه تعویض ﭘذیر با تعداد متناهی زیرحلقه یکدار (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: اکرم قاسمی)
— رده بندی توسیع های مینیمال حلقه های تعویض پذیر (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: مینا خواجه پور)
— اعضای ایدال های اول مینیمال در حلقه های تعویض ناپذیر (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: مریم محمدیان)
— یکتایی تجزیه به ایدال ها در حلقه های تعویض پذیر نوتری کاهش یافته (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: حمیده ممبینی)
— بررسی متناهی بودن زنجیرها از حلقه های میانی (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: پروانه مهدی زاده کوزری)
— بررسی حوزه های تجزیه یکتا (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: طیبه طاهری)
— مدولهای poor-پروژکتیو (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: سعاد رحمتی پور)
— تعمیم تجزیه ایدال ها به ایدال های متباین (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: زینب‌السادات مرعشی‌زاده)
— توسیع های حلقه های تعویض پذیر (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: مصطفی راه‌نورد)
— مجموع مستقیم مدول های ریکارت (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: فرشته مطاعی)
— بررسی نقش تولید مثال توسط دانش آموزان در بهبود یادگیری ریاضی و مهارت های حل مسئله (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: ثریا حیدری ارجلو)
— اثبات و استدلال ریاضی و جایگاه آن در ریاضیات مدرسه ای (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: فاطمه حویزاوی)
— اثبات بی کلام (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: زینب حریزاوی)
— ویژگی های اعداد حقیقی (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: فاطمه صادقی)
— زیر حلقه ها و زیر حلقه های ماکسیمال حلقه های صفر بعدی (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: کاوه موسی وند)
— توصیف حلقه های مشهوربه VNL (ون نیومن موضعی) (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: مجتبی حیدری)
— بعد تام و دوآل بعد تام مدول ها (راهنما – دکترا – دانشجو: مریم داودیان)
— بازشناختP -فضاها (راهنما – دکترا – دانشجو: سوسن افروز)
— فضاهایλ -فشرده (راهنما – دکترا – دانشجو: محمدعلی سیاوشی)
— حلقه های خارج قسمتی زیر حلقه های شمارا تابعیC(X) (راهنما – دکترا – دانشجو: امیر ویسی)
— حلقه ‏های خود-انژکتیو راست که در آن‏ها هر عضو مجموع دو عضو یکال است. (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: الهام فرازمند)
— انژکتیو نسبی روی زیرمدول های بسته (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: اعظم مظفری خواه)
— تاثیر نرم افزار بر یادگیری مطالب ریاضیات (هندسه) (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: سیدمصطفی حمیدی)
— انتقال بعضی خواص جبری بین حلقه و زیر حلقه ماکسیمال (راهنما – دکترا – دانشجو: علی نمازی)
— برخی از خواص ایدآل توابع پیوسته با پشتیبان شبه فشرده (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: اکرم السادات مرعشی)
— حلقه توابع پیوسته و فضای ایدال های ماکزیمال آنها (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: مطهره شیرعلی)
— پیوند بین جبر و هندسه (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: مهشید مرادی شلال)
— راه‌هایی که حوزه صحیح خارج قسمتیCX بتواند یک حوزه صحیح ارزه باشد )راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: سمیه سلطان پور)
— زیرمدول‌های اساسی (راهنما – دکترا – دانشجو: مجتبی قیراطی)
— زیرمدول‌های C(x) x… x C(x) و اید‌آل‌های متناهی اولر توابع مشتق‌پذیر (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: عیسی اسلامی‌دونچالی)
— ایدال‌هاو z-ایدال‌های حلقه‌ی CX (راهنما – دکترا – دانشجو: منیره پیمان)
— بازگشت به مثلث (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: سعید کمال وندیان)
— مرتب‌های ماکسیمال شامل یک حلقه‌ی ایدال‌ساز (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: مریم اسکندری نیا)
— مدول‌ها و زیرمدول‌های اول کلاسیک Classical Prime Modules and Prime Submodules (راهنما – دکترا – دانشجو: محمود بهبودی)
— مدول‌هایM -انژکتیو و M اید‌ال‌های اول (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: بهرام احمدی)
— مدول‌های تماماً اول و زیر مدول‌های اول Fully Prime Modules and Prime Submodules (راهنما – دکترا – دانشجو: هاشم کوهی)
— یک توزیع مینیمال از حلقه C(X) (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: حمیدرضا صاحبی)
— شمارش‌پذیری بعد نویتری مدول‌ها (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: نسرین شیرعلی)
— خواص نسبی توپولوژی و فضاهای توپولوژی (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: امیر نیکو)
— الف-o-انژکتیو (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: احسان ممتحن)
— یک توپولوژی زاریسکی برای مدول ها (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: مریم زینالی)
— مدول های دد کیند (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: سیاوش شریفی)
— زیر جبر به طور موضعی شمارای حلقه ی توابع پیوسته (راهنما – دکترا – دانشجو: سمیه سلطان پور)
— سوپر ساکل حلقه توابع پیوسته (راهنما – دکترا – دانشجو: سحر قاسم زاده قزوینی)
— فضاهای مدول های زاریسکی روی حلقه های دلخواه (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: شیدا کریمی)
— انقباض ساکل در حلقه های توابع پیوسته (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: هاجر امیری)
— ارزیاب ها روی مدول (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: سهیلا شمخی زاده)
— محاسبه پایه گروبنر (راهنما – دکترا – دانشجو: امید غیورنجف آباد)
— زیر مدول‌های قویاً کوچک (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: مریم انصاریان)
— توسیع‌های مدول‌های قویا‌˝‌بزرگ (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: سارا سلطان پور)
— بعد تک زنجیری مدول ها (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: مجتبی یوسفی قلعه گژدمی)
— زیر مدول های قویاچگال (راهنما – دکترا – دانشجو: ابراهیم قشقایی)
— بررسی ایده‌آل‌های وابسته به G ایدالها (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: علیرضا علیزاده‌ مقدم)
— مباحثی در حلقه های ترکیب (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: ابراهیم قشقایی)
— انطباق cs-حلقه های ناتکین بر حلقه های –ppبسته (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: پروانه مهدی پور)
— بررسی و مطالعه ی نامساوی حسابی – هندسی (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: مریم شهرستانی)
— روش مور در توپولوژی و کاربرد آن در هندسه (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: سیدغلامرضا حسینی)
— تعمیم ایدال ها و زیر مدول های اولیه (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: علی زیدی عبدیان)
— مدول ریکات (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: زینب یوسفی)
— برهان خلف در ریاضی و کاربرد آن در مساله معروف دو نیمساز (راهنما – کارشناسی ارشد – دانشجو: حدا زیرانی ناو)
— بررسی هسته توابع پیوسته مثبت برروی شبه میدان ها (مشاور – کارشناسی ارشد – دانشجو: فاطمه افلاطونی)

  • نویسنده : *شهرام گراوندی